Ik weet niet wat het is..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLV

Ik weet niet wat het is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 18:03

Hallo,

Ik heb sinds pas een tweede pony dat is ook een veulen en die heeft witte schilfertjes op zijn schouder en ri het hoofd.. hij heeft soms een beetje jeuk .. niet dat hij overdreven staat te schuren dat niet maar zo eens een keertje. Heb er mijn hand doorheen gehaald maar er beweegt niets dus vermoed niet dat het luis is. Wat kan ik aan die schilvers doen bij een veulen ?

Groetjes

luffwinny

Re: Ik weet niet wat het is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:08

Dierenarts erbij halen. Kunnen meerdere dingen zijn, wij zijn geen dierenarts.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:13

luffwinny schreef:

Dit, maar wel na het weekend

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:16

Staat ie veel buiten? Met dit weer kan t heel goed rainrot zijn.. Maar voor zekerheid da ff laten kijken..

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:24

luffwinny schreef:

Er zitten wel dierenartsen tussen op bokt. Ik (nog) niet hihi.

En een commentaar zoals, meteen naar de DA is denk ik niet waas TS direct voor op zoek was. Dit begin ik zo jammer te vinden aan bokt. Iedereen wordt al gauw aangeraden om naar de DA te gaan. We weten zelf ook wel om naar de DA te gaan, maar misschien weet iemand hier toevallig iets/heeft zelf ervaring met wat TS aangeeft. Dat is juist handig aan een paardenforum. Ik word van dit soort reacties een beetje moe.

Anyways.
Misschien is het gewoon droge huid? Droog huid kan sowieso een beetje jeuken af en toe. Kan je makkelijk schilfertjes weg krabben? Je kan proberen Een scheutje (olijf)olie door zijn eten heen te gooien?

butterfly84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:32

Heb je een foto? Inderdaad niet alle bokkers zijn da ( ik ook niet) maar misschien herkent een bokker de schilfertjes.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:34

Axivoca123 schreef:
luffwinny schreef:

En een commentaar zoals, meteen naar de DA is denk ik niet waas TS direct voor op zoek was. Dit begin ik zo jammer te vinden aan bokt. Iedereen wordt al gauw aangeraden om naar de DA te gaan. We weten zelf ook wel om naar de DA te gaan, maar misschien weet iemand hier toevallig iets/heeft zelf ervaring met wat TS aangeeft. Dat is juist handig aan een paardenforum. Ik word van dit soort reacties een beetje moe.

Anyways.
Misschien is het gewoon droge huid? Droog huid kan sowieso een beetje jeuken af en toe. Kan je makkelijk schilfertjes weg krabben? Je kan proberen Een scheutje (olijf)olie door zijn eten heen te gooien?

uiteindelijk heeft een DA er wel voor geleerd en bokt niet.

denk dat dat ook het verschil maakt. :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:39

Wij kunnen toch niet zien wat het is? Als ik met dit verhaal onze dierenarts bel komt die ook langs. Je krijgt straks een topic met allerlei dingen die genoemd worden, daar heeft ts niks aan. Een diagnose stellen via bokt lijkt mij niet echt een oplossing hè. Schilfers kunnen meerdere oorzaken hebben.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:43

Axivoca123 schreef:
luffwinny schreef:

Anyways.

Ik word moe van mensen die denken een diagnose te hebben na een verhaaltje en eventueel een fototje.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:48

Klopt :) Maar ik zag bokt ook altijd als een manier om elkaars kennis en ervaringen te delen (niet alleen in technisch rijden, maar ook medisch(voor zover het kan)). En dan ben je ook niet meteen euro's kwijt aan een bezoekje naar de DA (in dit geval). Hetzelfde als mensen hier op bokt voor rij tips vragen; ik zie niemand hier die meteen een reactie geeft zoals 'Ga maar naar een rij-instructeur, die hebben ervoor geleerd, niet bokt'. Het is een beetje vaag geworden op bokt. Vind ik. :) Dit zijn maar kleine dingetjes waar ik me aan erger, no worries ;)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:50

Axivoca123 schreef:
Klopt :) Maar ik zag bokt ook altijd als een manier om elkaars kennis en ervaringen te delen (niet alleen in technisch rijden, maar ook medisch(voor zover het kan)). En dan ben je ook niet meteen euro's kwijt aan een bezoekje naar de DA (in dit geval). Hetzelfde als mensen hier op bokt voor rij tips vragen; ik zie niemand hier die meteen een reactie geeft zoals 'Ga maar naar een rij-instructeur, die hebben ervoor geleerd, niet bokt'. Het is een beetje vaag geworden op bokt. Vind ik. :) Dit zijn maar kleine dingetjes waar ik me aan erger, no worries ;)

Rij tips is wel even wat anders, dit zijn dingen waar je vanaf een verhaal niks van kan zeggen, iedereen kan nu gaan gokken wat het is maar daar schiet ts niks mee op. En ook zat mensen die wel luisteren naar de adviezen van bokt en die dus zelf van alles gaan proberen, wat je dus niet zomaar moet gaan doen.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:52

luffwinny schreef:
Wij kunnen toch niet zien wat het is? Als ik met dit verhaal onze dierenarts bel komt die ook langs. Je krijgt straks een topic met allerlei dingen die genoemd worden, daar heeft ts niks aan. Een diagnose stellen via bokt lijkt mij niet echt een oplossing hè. Schilfers kunnen meerdere oorzaken hebben.

Klopt :) Maar je weet maar nooit of iemand er nou net wel een oplossing voor heeft. Nou zeg ik niet dat alle reacties betrouwbaar zijn ;) Ook zeg ik niet dat je NIET naar de DA moet gaan.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:55

Voor een paar schilfertjes zou ik zelf niet direct de dierenarts bellen :)

Maar, hoelang heeft het veulen de schilfers al? Hoe groot zijn de schilfers? Hoe vaak zie je hem er precies aan schuren?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:58

luffwinny schreef:
Axivoca123 schreef:

Rij tips is wel even wat anders, dit zijn dingen waar je vanaf een verhaal niks van kan zeggen, iedereen kan nu gaan gokken wat het is maar daar schiet ts niks mee op. En ook zat mensen die wel luisteren naar de adviezen van bokt en die dus zelf van alles gaan proberen, wat je dus niet zomaar moet gaan doen.

Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat het medische gebied van bokt beter afgeschaft kan worden? Zodat niemand mogelijk 'vals' advies/tips kan geven? Dan zou ik als ik jou was even een modje aanspreken ;) Het zou een oplossing kunnen zijn inderdaad.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:59

Axivoca123 schreef:
luffwinny schreef:

Klopt :) Maar je weet maar nooit of iemand er nou net wel een oplossing voor heeft. Nou zeg ik niet dat alle reacties betrouwbaar zijn ;) Ook zeg ik niet dat je NIET naar de DA moet gaan.

Maar wat moet iemand voor oplossing geven als je niet weet waarom die schillers heeft en jeukt heeft?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:01

]
Klop
[/quote]
Rij tips is wel even wat anders, dit zijn dingen waar je vanaf een verhaal niks van kan zeggen, iedereen kan nu gaan gokken wat het is maar daar schiet ts niks mee op. En ook zat mensen die wel luisteren naar de adviezen van bokt en die dus zelf van alles gaan proberen, wat je dus niet zomaar moet gaan doen

Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat het medische gebied van bokt beter afgeschaft kan worden? Zodat niemand mogelijk 'vals' advies/tips kan geven? Dan zou ik als ik jou was even een modje aanspreken ;) Het zou een oplossing kunnen zijn inderdaad.[/quote]
Nee, als je weet wat je paard mankeert en dan tips vraagt is het handig en kun je ervaringen delen. Maar diagnoses stellen is niet aan bokt,
Want dat gaat niet doormiddel van een verhaaltje.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:03

luffwinny schreef:

Maar wat moet iemand voor oplossing geven als je niet weet waarom die schillers heeft en jeukt heeft?[/quote]

Volgens mij hoopte TS daarom alleen op reacties van bokkers die (misschien) WEL weten waarom en mogelijk een oplossing hebben. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:36

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:53

Misschien kan het roos zijn, die witte schilfertjes die mensen ook kunnen hebben ( heb ik ook een beetje )
Mijn verzorgpony heeft het ook een beetje, soms veel en soms niet.
Maar als het best heftig is, dan weet ik het ook niet. Ken je niet toevallig iemand die veel van dieren weer ( of zelf da ) dan kan je het ook gewoon vragen zonder dat je gelijk een da moet bellen :j

Maar ik ben geen da en heb er ook totaal geen verstand van :') :9

Xx

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 19:12

Bedankt voor de reacties allen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 21:27

En wat was t nou?

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 23:30

Afbeelding

Zo ziet het er uit.. iemand van stal zei van dat ik hem dan zonnebloemolie moet geven door het voer zodat het weg gaat wat denken jullie en anders bel ik alsnog de DA.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:27

xLV schreef:
[ [url=m/m5qEAJ.png]Afbeelding[/url] ]

Zo ziet het er uit.. iemand van stal zei van dat ik hem dan zonnebloemolie moet geven door het voer zodat het weg gaat wat denken jullie en anders bel ik alsnog de DA.

Lijkt me gewoon wat opgehoopt huidvet haha.
Even lekker met de rosborstel eroverheen en erna met de harde borstel wegkammen.