Wond paard geïnfecteerd wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valkie12

Wond paard geïnfecteerd wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 20:18

Hallo bokkers,

Mijn pony staat in de kudde op de wei,
nu was ik maandag niet geweest en zag ik dinsdag toen ik op stal kwam een wond op haar been.
Het was al opgedroogd zwartachtig bloed.
Ik heb meteen de wond schoongemaakt en gewoon met water afgespoeld.
Toen werd me aangeraden door iemand op stal om hier acederm op te spuiten en de wond zo te blijven behandelen. Dit heb ik gedaan maar sinds gisteren viel me al een klein geel stukje op.
Nu zag ik dus net dat het erger was geworden en er nu ook gele stukjes onder de korst zelf zaten. :(
Ik ben meteen gestopt met de acederm erop spuiten en heb dit dus niet gedaan.
Nu wou ik morgen de dierenarts bellen maar zijn er tips die ik misschien nu al kan gebruiken, of moet ik nu meteen de dierenarts bellen?
De wond is ongeveer 5cm lang maar niet heel diep.
Ik ben nu een beetje gestresst en tips zouden me goed doen (of zeggen dat het prima is om tot morgen te wachten)

Dankjewel voor het lezen!

NinaCharlie

Re: Wond paard geïnfecteerd wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:21

Heb je er een foto van?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:21

Niet heel diep als in een schaafwond? Of als in: ik kan het eigenlijk niet zo goed zien, maar het ziet er niet diep uit?
In het tweede geval kan je je nog wel eens vergissen. Zonder het te zien kan bokt er weinig zinnigs over zeggen, behalve: bel je dierenarts...

Is je paard gevaccineerd tegen tetanus?

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 20:28

Afbeelding
Nee niet geprikt tegen tetanus hier is een foto

Wel heeft ze een inenting gekregen tegen influenza
Laatst bijgewerkt door Valkie12 op 19-10-17 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:29

Daar kan ja dus weinig over zeggen, zon foto. Het kan prima dat er een steek kanaaltje onder zit.

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 20:31

Oke, maar zou het nu ernstig zijn dat ik de dierenarts moet bellen of zou ik dit morgen gewoon doen?
Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen namelijk. Of is er iets wat ik zelf nog meteen zou kunnen doen?

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:35

Je kan niet heel veel aan de foto zien, maar voor zover ik het nu kan beoordelen hoef je denk ik niet direct de da te bellen. Paarden hebben een hele dikke huid, dus als het niet heel diep is, kan je het eigenlijk gewoon zien als een soort schaafwond. En is het dus niet direct ernstig, hier hebben de paarden ook wel eens wondjes van het spelen in de wei. Maar daar hebben wij ook nog nooit de dierenarts voor gebeld. Je kan wel gewoon blijven behandelen met acederm als het aan mij ligt. En als je je morgen nog steeds zorgen maakt dan kan je opzich wel de da bellen, al is het alleen maar even om te controleren en voor je eigen gevoel.

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 20:40

CathyTBP schreef:
Je kan niet heel veel aan de foto zien, maar voor zover ik het nu kan beoordelen hoef je denk ik niet direct de da te bellen. Paarden hebben een hele dikke huid, dus als het niet heel diep is, kan je het eigenlijk gewoon zien als een soort schaafwond. En is het dus niet direct ernstig, hier hebben de paarden ook wel eens wondjes van het spelen in de wei. Maar daar hebben wij ook nog nooit de dierenarts voor gebeld. Je kan wel gewoon blijven behandelen met acederm als het aan mij ligt. En als je je morgen nog steeds zorgen maakt dan kan je opzich wel de da bellen, al is het alleen maar even om te controleren en voor je eigen gevoel.

Ook als de wond geïnfecteerd was? dit is een foto van het begin van de wond toen was die nog niet geïnfecteerd.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:43

Het beste wat je nu eerst kunt gaan doen is de wond goed schoonmaken en desinfecteren met dethol geen jodium. De eerst volgende dag even een dierenarts naar laten kijken dit is wel een wond waarvan ik zeg dat je echt moet gaan verzorgen.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:43

Heb je een foto van de wond nu?

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:45

Ik denk alsnog dat de da nog wel tot morgen kan wachten, of voelt jou paard zich duidelijk niet lekker en merk je dat hij echt pijn heeft? Als hij verder nog fit oogt dan verwacht ik niet dat 1 nachtje verschil zal maken.

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 20:45

lolotjeh schreef:
Het beste wat je nu eerst kunt gaan doen is de wond goed schoonmaken en desinfecteren met dethol geen jodium. De eerst volgende dag even een dierenarts naar laten kijken dit is wel een wond waarvan ik zeg dat je echt moet gaan verzorgen.

Helaas heb ik geen dethol en ben ik nu niet meer op stal...

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 20:46

CathyTBP schreef:
Ik denk alsnog dat de da nog wel tot morgen kan wachten, of voelt jou paard zich duidelijk niet lekker en merk je dat hij echt pijn heeft? Als hij verder nog fit oogt dan verwacht ik niet dat 1 nachtje verschil zal maken.

Oke, nee ze liep wel prima uit de stal wel keek ze een beetje suf, maar dat heeft ze s'avonds wel vaker

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 20:46

Biebz schreef:
Heb je een foto van de wond nu?

Nee helaas niet nee

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:57

Mijn pony had ook een geïnfecteerde wond (snee) maar dan in de kootholte, beetje rotplek dus heb wel de da laten komen. Die heeft het met een kompres met honingzalf, watten erom en van dat zelf klevende verband. Dat trekt de wond droog en dicht?

Bij hem was de wond er ook al langer, maar er kwam alleen viezigheid nog uit steeds..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:20

Is het warm? Is het dik? Doet het pijn als je er in prikt? Als dat allemaal niet zo is zou ik me geen zorgen maken. Eventueel kan je even kijken of paardlief koorts heeft, een flinke ontsteking zorgt ook voor koorts.

Eventueel kan je morgen even de korsten er af weken (natte lap er op o.i.d.) zodat je de wond even goed kan bekijken en schoonmaken, maar een gezond lijf lost de meeste wondjes gewoon zelf op. :)

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 21:21

julius_juut schreef:
Is het warm? Is het dik? Doet het pijn als je er in prikt? Als dat allemaal niet zo is zou ik me geen zorgen maken. Eventueel kan je even kijken of paardlief koorts heeft, een flinke ontsteking zorgt ook voor koorts.

Eventueel kan je morgen even de korsten er af weken (natte lap er op o.i.d.) zodat je de wond even goed kan bekijken en schoonmaken, maar een gezond lijf lost de meeste wondjes gewoon zelf op. :)

Nee het is niet warm, wel komt er dus pus uit maar ik heb het maar gelaten hoe het was voor ik het zelf erger zou maken...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:28

Ik zou zeker de dierenarts bellen morgen bij pus! Geinfecteerde wonden zijn zeker niet goed voor paarden.

Iemand van een stal was haar stal aan het uitmesten. Paard stond erin. Sprong opzij en kreeg een pin van de hooivork in zijn been. Niet diep en totaal oppervlakkig. Iets waar je je normaal niet druk om maakt. Helaas gaan infecteren, bacterie de bloedbaan in en paard kon ingeslapen worden.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:35

Pus is dik en geel/groen. Normaal wondvocht is geel en korrelig wanneer het opgedroogd is. Deze wond ziet er niet geïnfecteerd uit en als paard geen koorts heeft is er echt geen reden om de DA te bellen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:35

Je kan het ook zachtjes weken met soda of groene biotex (hoewel de meningen tegenwoordig over het laatste verdeelt zijn, bij mijn paard werkte het altijd geweldig. Die had zo snel ontstekingen).

Als het open is kan de pus eruit.

Als je paard koorts heeft zou ik wel bellen. Ander morgen :)

Komt wel goed hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:28

Mloui schreef:
Pus is dik en geel/groen. Normaal wondvocht is geel en korrelig wanneer het opgedroogd is. Deze wond ziet er niet geïnfecteerd uit en als paard geen koorts heeft is er echt geen reden om de DA te bellen.

Dit was voor infectie geeft TS aan, dus het zou er nu wel eens heel anders uit kunnen zien.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:52

Ik zou als ik jou was morgen de DA even bellen en overleggen of de DA het nodig vind om langs te komen. Opzich is het helend vermogen van een paard groot en zou ik me niet zo snel ongerust maken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:55

Hoe gaat het vandaag?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:42

Dat wilde ik nog vragen, maar is je paard wel in het verleden ingeënt tegen tetanus? Ik zou er wel voor zorgen dat je paard om het jaar ingeënt wordt tegen tetanus. Vaccin werkt niet zo lang bij paarden als dat het bij mensen doet en je paard verliezen aan tetanus is zonde....