Hoeveel brokken voeren aan drachtige merrie ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Hoeveel brokken voeren aan drachtige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 21:55

Beste Bokkers ,

Mijn merrie is nu 3 maanden drachtig van haar eerste veulen. Ze krijgt nu een halve schep kruidenbrokken van Hugho per dag, verdeeld over 2 voerbeurten .

In de avond krijgt mijn meer een 1/4 zemelen natuurlijk gemaakt en een paar handje luzerne.

In de ochtend gaan mijn paardjes op het weiland daar krijgen hooi en ik de avond krijgen ze hooi en een plakje stro.

Voerijd ik mijn merrie genoeg brokken , of mag dat nu ook meer zijn ?

Mijn merrie heeft nu al een mooie buik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:03

Ik weet niet beter dan dat je voert op het oog. Als ze er goed uitziet voer je goed. Heeft ze meer nodig dan voer je meer. Of ander voer. Bij voorbeeld merriebrok.

Wat is je doel met de zemelen en de luzerne?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 21:19

Koper schreef:
Ik weet niet beter dan dat je voert op het oog. Als ze er goed uitziet voer je goed. Heeft ze meer nodig dan voer je meer. Of ander voer. Bij voorbeeld merriebrok.

Wat is je doel met de zemelen en de luzerne?

Dank je wel. Mijn merrie ziet er super uit een heeft nu nog niet meer nodig. Mocht dat wel zo zijn dan krijg ze natuurlijk meer.

De zemelen voer ik nat , daarbij krijgt ze wat luzerne doorganisatie om wat meer te laten kauwen.

Merrie brokken gaat ze ook krijgen maar pas een aantal maanden voor de geboorte van haar veulen.

Twinklebel

Re: Hoeveel brokken voeren aan drachtige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:27

Een merrie die drie maanden drachtig is kan je gewoon voeren zoals je normaal voerde. Pas in de laatste maanden hebben ze extra nodig.

Myrthee_

Re: Hoeveel brokken voeren aan drachtige merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:34

Er wordt gezegd pas merrie brok op te bouwen vanaf 8 maanden. Tot die tijd kan de merrie op normaal rantsoen blijven staan.
Overigens mag je op 3 maanden eigenlijk nog niet echt een buik (van de dracht) zien. Dus let op dat ze niet te dik gevoerd wordt.