Hoefschimmel??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_D

Hoefschimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 18:41

Dag allemaal

Ik heb sinds een dikke maand een nieuw paard. Nu viel me vandaag op bij het afspuiten dat zijn rechtervoorhoef blauw is aan de onderkant. Een stalgenoot zei dat dit schimmel kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Afspraak met de smid is reeds gemaakt maar ik heb zelf nog nooit gehoord van hoefschimmel ... Mijn paard heeft wel de slechte gewoonte tegen zijn stal te trappen en over de grond te schrapen als hij ongeduldig is, kan dit er ook mee te maken hebben ? Ik hoor graag wat jullie erover denken.

Groetjes Karen

Othilly

Re: Hoefschimmel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:42

Ik denk niet aan een schimmel maar eerder door idd slaan tegen de box..schrapen!

Karen_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 18:43

Afbeelding
Hier een foto van de hoef

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:15

Dat heb ik ook nog nooit gehoord.
Volgens mij komt het gewoon door het 'branden' van de ijzers bij het beslaan.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:31

Een paard kan wel schimmel in de hoef krijgen, maar dat ziet er niet zo uit..
Dit is gewoon een soort 'blauwe plek' zoals mensen dat ook hebben, kan inderdaad door schrapen of slaan tegen de staldeur etc. De plek kan ook een beetje roodachtig zijn, dat is hetzelfde

Karen_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 22:42

Voor de geïnteresseerden geef ik toch even mee dat het wel degelijk hoefschimmel was. De hoefsmid heeft het laten zien en behandeld bij het beslaan. Gelukkig was het niet zo erg en goed te behandelen. Die blauwe kleur in een witte hoef kan dus toch een voorteken zijn.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:22

Dit is idd schimmel of op zijn minst vuil dat doorschemert door de witte hoefwand. Bij een zwarte hoef ga je het gewoon niet zien. Nagels door een hoefwand slaan nemen makkelijker vuil en schimmel mee natuurlijk in de gaten die ze maken :)