Ileitis, prognose onbekend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Ileitis, prognose onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 10:22

De varkensziekte Ileitis, veroorzaakt door de bacterie Lawsonia intracellularis, komt bij steeds meer paarden voor. Paardendierenarts Kees Kalis van de GD spreekt over een ''opkomende ziekte''.

Een besmetting met de bacterie Lawsonia intracellularis heeft bij paarden onder meer een verdikking van de darmwand tot gevolg. Bij paarden neemt zowel het aantal inzendingen voor onderzoek als het aantal ongunstige testuitslagen toe, aldus Kalis in GD Veterinair. De GD biedt de test sinds 2009 aan.

De ziekmakende bacterie kwam tot voor kort slechts zelden voor bij paarden. Het is onbekend hoeveel paarden inmiddels zijn besmet. Vooral veulens lijken er last van te hebben. Zij vertonen diarree en koorts. Paarden kunnen op de aanwezigheid van de bacterie worden getest bij darmklachten. Bekend is dat de bacterie twee tot drie weken overleeft in varkensmest. Percelen waarop paarden worden geweid, kunnen dus beter niet worden bemest met verse varkensmest. Andere besmettingsroute kan zijn lopen vogels en knaagdieren.

Ileitis is de meest verspreide darmziekte binnen de intensieve varkenshouderij in Europa. Negentig procent van de Europese varkensbedrijven is seropositief voor Lawsonia intracellularis. Besmette varkens zijn bleek en hebben een bloederige, stinkende diarree of gewone diarree en verminderde groei.

Redactie Levende Have/GD Veterinair

Beste Bokkers,

Ik plaats dit bericht voor een bekende van me. Het is een noodkreet.

Haar (sport) jaarling heeft ileitis. In juli van dit jaar kreeg het hengstje ziekteverschijnselen (opgezette buik, slecht groeien, vermageren) Er is toen een bloedtest gedaan en gestart met antibiotica. Helaas hielp dat niet en toen is besloten hem naar de kliniek te brengen. Daar bleek dat bloedwaardes erg slecht waren en is begonnen met antibiotica. Helaas is deze bacterie bijna voor alle kuren resistent. Heel langzaam verbeterde de waardes. Uiteindelijk was hij weer goed genoeg om terug te kunnen naar de opfok.

Hier blijkt nu echter (na twee maanden terug te zijn) dat de bloedwaardes nauwelijks verbeteren. De bacterie is uit zijn systeem, maar de ontstekingswaardes verbeteren niet. De prognose is onbekend. Er zou eventueel nu een darmbiopt genomen kunnen worden om te kijken of er een chronische ontsteking zit. De dikke buik is er in ieder geval nog steeds. Mocht de ontsteking chronisch zijn, wordt hij afgekeurd voor de sport. De zaak is door verschillende artsen besproken en die zitten met hun handen in het haar voor wat betreft verdere behandeling.

Haar vraag aan bokt is nu of er bokkers zijn die dit zelf hebben meegemaakt bij hun (jonge) paard en of er nog alternatieve opties zijn voor deze jaarling.

Jullie zouden ontzettend helpen door te reageren als je ook maar iets weet. Bedankt alvast!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:30

Alternatieve opties: holistisch dierenarts, bijvoorbeeld Den Hoek.
Ik kan me zo voorstellen dat alle antibiotica niet alleen de slechte bacteriën, maar ook de goede om zeep hebben geholpen. Hierdoor kan het paard minder goed voedingsstoffen opnemen, waardoor de weerstand vermindert. Ook zie je snel dat de plek waar goede bacteriën zaten, wordt overgenomen door slechte bacteriën (een soort bacteriële overgroei).

c_alsemgeest

Re: Ileitis, prognose onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:32

ik ga je een PB sturen