Ik heb al gezocht op het forum maar toch is ieder geval weer net even anders. Ik heb 2 verschillende dingen die ik graag aan jullie zou voorleggen. Het een heeft niks te maken met het andere maar ik zet het toch maar even in 1 bericht.
Sinds juli dit jaar hebben wij voor het eerst onze eigen pony. De pony is klinisch goedgekeurd en is 16 jaar. Hij werd dressuurmatig gereden en af en toe een sprongetje. Bij de vorige eigenaar reed een 13 jarig meisje hem naar de L1. Volgens hun is de pony in de 4 jaar dat ze hem gehad hebben nooit ziek of kreupel geweest.
Zo'n 4 weken terug heeft de pony een trap gehad van een ander paard en daarbij een sneeje opgelopen in zijn voorbeen, deze is met krammen volledig en mooi genezen. Hij had ook een zwelling door de trap aan de buitenkant van zijn voorbeen welke nu nog minimaal is. De da heeft aangegeven dat we de training weer mogen opbouwen. Hij is nooit kreupel geweest tijdens de herstelperiode alleen wat voorzichtig de eerste dagen omdat het uiteraard pijnlijk was.
Door de weersomstandigheden, natte bak, harde wind en regen, hebben we nog weinig echt kunnen rijden. Gister hadden we weer voor het eerst de pony mee naar de les. Het ging allemaal prima maar het viel me op dat hij af en toe struikelde , lees 2 x in de les van 45 min.met de voorbenen, kon niet echt beoordelen welk been. In de galop een keer en een keer in de draf. Nu weet ik van de vorige keer dat hij erg op de voorhand hangt zeg maar en meer zijn achterhand moet gebruiken, hij hangt dan bv behoorlijk in de teugel bij het aan de teugel lopen. De instructrice zei toen dat hij meer zn achterkant moet gebruiken. Ook had ik het gevoel dat hij bij het rijden af en toe met zn achterkant weggleed. Volgens mij kan dit er ook mee te maken hebben dat hij veel op de voorbenen leunt maar dat is dus ook even de vraag aan jullie. In onze eigen buitenbak heb ik nog niet gezien dat hij struikelde oid. De manegebak heeft polyvlokken en hier en daar wat oneffenheden er in. De andere paarden hebben echter geen last van het struikelen.
Vandaag tijdens de buitenrit is hij niet een keer gestruikeld. Voor de blessure hebben we ook in de manegebak gereden en struikelde hij ook wel eens. Ik dacht toen dat het met de grond te maken had omdat de polyvlokken er toen net in lagen. In de buitenbak ging het wel goed.
Kan het zijn dat hij zijn achterhand niet genoeg gebruikt en zo ja waar kan ik dat aan merken? Tilt hij misschien zijn benen niet voldoende op? kortom hoe kan ik er achter komen dat het vrij onschuldig is en dat ik er met oefeningen zelf iets aan kan doen?
Tijdens het rijden kucht hij ook een paar keer vooral in de draf. Hij heeft wat meer op stal gestaan vanwege de blessure en vanaf 1 oktober staan ze helemaal op stal en gaan 3 uur per dag in de bak (pensionstalling met veel paarden waar ze wisselen om in de bak te staan in groepjes}.
Ik heb hem in de stal, wei of bak nog nooit horen hoesten. Hij staat op vlas, kreeg eerst hooi en nu kuil. Stal wordt elke dag uitgemest. Hij heeft nu dag en nacht een regendeken op 0 gram. Hij heeft geen uitvloei uit zijn neus. Vorige week is de da geweest om koorts op te nemen en dat had hij niet. Onze pony had wat last van dikke kogels achter, volgends de da ws door het wat meer stil staan in de stal en de enting voor influenza kon ook invloed hebben waardoor ze wat dikke kogels krijgen, het was in ieder geval vocht.
Tijdens het rijden dus 2 x achter elkaar een kuch en dan 2x in 45 min in het geval van de les. Vandaag tijdens de buitenrit bij de 2 x draven ook een keer 2 x kuchen achter elkaar. Hij ademt niet sneller klinkt niet benauwd, geen snot uit zn neus, hij doet t alleen bij het rijden, geen koorts. Waar kan het door komen?
Bij de keuring zijn geen afwijkingen gevonden aan de longen door de da, hij heeft daar ook een keer een kuchje laten horen tijdens de buigproef en het wegdraven maar daar maakte de da niks van.
Het is onze eerste eigen pony en ik zou het liefst bij iedere onzekerheid de da er bij halen maar ja dat is natuurlijk niet te doen

Ik heb al wel gelezen dat af en toe een hoestje zonder koorts of snot niet heel veel kwaad kan zolang het maar blijft bij een enkel kuchje af en toe.
Nou ja jullie merken het wel ik ben best onzeker en voorzichtig. Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.