Ziek gekocht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

Ziek gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 21:07

Alvast sorry voor het lange verhaal maar moest het even van me afschrijven :o

2 maanden geleden hebben wij een veulentje er bij gekocht als vriendje voor het veulen wat bij ons geboren is.

Toen wij voor het veulen gingen kijken was hij behoorlijk gespannen, niet veel in de hand geweest en (terwijl gezegd werd dat hij afgespeend was) werd hij op dat moment bij zijn moeder weggehaald.
Wij hebben hem toen meteen meegenomen en eenmaal bij ons op de weide was hij natuurlijk even van slag.

Volgens de verkoper (een hobby fokker) was hij de dag voor de koop nog ontwormd.
De eerste dag bij ons was het veulen nog aardig van slag door het afspenen maar de dag erna was hij een heel stuk rustiger.
Dit bleef zo. De eerste weken dachten wij dat het gewoon het wennen was, weg bij zijn mama, in een vreemde kudde, vreemde omgeving etc.

Na een week of 3 bij ons, was hij nog heel rustig. We zagen hem wel eens rennen maar dat was het ook. Nooit eens bokken of steigeren of gewoon doen zoals een veulen 'hoort' de doen.
Ik heb toen mest weggebracht en hij bleek wel wat wormpjes te hebben, hij is toen ontwormd. (En 2 weken daarna nog eens)
Ondertussen al wat contact gehad met de verkoper waarin die aan gaf dat het waarschijnlijk gewoon zijn karakter was.
Hij drinkt/eet/poept/plast/geen koorts verder ook niet ziek.. Niks aan de hand.

Aangezien hij al meerdere veulens heeft gehad zou die het wel weten?
Maar toch dat onderbuik gevoel 'er is 'iets'

1,5 week geleden.. Ik vond hem al een weekje wat dunner en nu ineens een vieze kont, geen koorts eet/drinkt goed. Niet echt diarree maar af en toe wat dunnere mest..
Meteen mest weggebracht en conclusie: niks te vinden.
Weer meteen de verkoper op de hoogte gebracht. Ik moest maar met Pyrantel ontwormen (keer daar voor Ivermectine gebruikt) want hij zal wel wormen hebben.
Dat verklaard het dunner worden en diarree.
Ik heb de DA gebeld en gezien er niks in de mest zat en hij recent 2 keer ontwormd is, niet ontwormen.
Poedertje gekregen voor de dunnere mest en iets voor de weerstand. Na 2 dagen was de mest weer goed, nog 2 dagen door gegaan tot afgelopen zaterdag.

Kom vandaag op de wei en weer een vieze kont..
Meteen DA gebeld voor een visite.
Hij blijkt wat last te hebben van luis maar dat kon het allemaal niet verklaren.
Zij vond hem ook 'niet zoals t hoort' dus 3 buisjes bloed afgenomen.
Net de uitslag binnen, Leverwaarden zijn niet goed (ik dacht te hoog) en eiwitgehalte veel te laag.
Nu dus ondanks eerder advies morgen meteen Pyrantel er in en het spul wat ik van de week gekregen heb (naam kwijt) iets voor de weerstand en de lever, voorlopig blijven geven.
Dan over 4-6 weken opnieuw bloedprikken.
Zijn de waardes beter waren het toch wormen. Zijn ze niet verbeterd is er toch meer aan de hand..

Ik zit er behoorlijk mee in mijn maag.
'hopelijk' zijn het wormen en knapt hij na de kuur op maar wat als dat niet zo is...
Vanaf dag 1 is mijn zoontje helemaal verzot op die pony.
Maar eerlijk is eerlijk, in 2 maanden heeft ie mij al meer gekost als wat de aankoop was. En begrijp me niet verkeerd (want ik heb alles voor die beestjes over) maar ik heb gewoon het idee dat ik vreselijk besodemieterd ben door de verkoper..

poown

Re: Ziek gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:18

Klinkt toch wel als spoelwormen. Zie je veel bij veulens en idd daar moet pyrantel in. Doet de da zelf mestonderzoek? Speolwormeieren heb je eigenlijk een andere zoutoplossing voor nodig om ze te vinden. Weet dus niet of ze dat gedaan hebben? Verlaagd eiwit kan van de diarree komen. Eiwitverlies via de darmen.
Dat je echt besodemieterd bent denk ik niet. Zoals het klinkt, diarree, mager, sloom zijn het wormen. Of hij voor dat hij naar jullie kwam is de vraag.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:22

Hm dat klinkt toch een beetje raar als hij zegt dat hij een dag van te voren bij hem ontwormd is. maar het enige advies dat ik je kan geven is wacht dit gewoon even af. Ik snap je gevoel maar nu heb je alles gedaan wat je kan. misschien wist de vorige eigenaar dit wel maar hoeft niet en misschien tekort aan mineralen. en stress komt er ook nog bij.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:23

Ik denk niet dat de verkoper dit allemaal wist hoor. Het is een kwestie van pech of geluk. Ik heb nu een 3,5 jarige vorig jaar gekocht als ruin. Vergeten onder zn buik te kijken en hij was erg braaf, belde eigenaar me op. Sorry, is nog hengst. Maar toen die gecastreerd was en bij mij kwam was die 2 weken later ziek. Had een zaadstrengfistel gekregen (topic staat in Mn OS van [naam]). Hij had wat schimmel en waarschijnlijk ook wormen. Door verhuizing wel of niet gespeend bij veulen krijgt de weerstand een flinke klap. En ik denk dat bij dit veulen dit het probleem is geweest. En kan best zijn geweest dat veulen nog wormen had ondanks dat ie al ontwormd was, want je ziet zelf ook dat ie na die 2x nogsteeds wormen heeft waarschijnlijk.

Via Bokt ook geleerd dat mest onderzoek weinig zegt over wel of geen wormen. Volgende x dus op gevoel afgaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:38

franka75 schreef:
Hm dat klinkt toch een beetje raar als hij zegt dat hij een dag van te voren bij hem ontwormd is. maar het enige advies dat ik je kan geven is wacht dit gewoon even af. Ik snap je gevoel maar nu heb je alles gedaan wat je kan. misschien wist de vorige eigenaar dit wel maar hoeft niet en misschien tekort aan mineralen. en stress komt er ook nog bij.

Dit kan zeker wel voorkomen gezien pony dus ook verplaatst is. Het kan ook door verhuizing komen klap gead qua weerstand etc etc.. joh je weet het gewoon niet en kan de verkoper er ook niks mee.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 22:10

Ben wel 'blij' dat je ook aan wormen denkt Franca.
Al kan dat bij een erge infectie ook heel fout aflopen natuurlijk.
Het mestonderzoek is bij de plaatselijke DA hier gedaan (zit op een paar 100 meter van huis dus dat was makkelijk even snel wegbrengen), geen idee of ze ook met andere zoutoplossing op spoelwormen testen eigenlijk. Dat vraag ik morgen meteen na!

Ik vind het zo apart dat het meteen vanaf dag 1 al zo is, dat hij zo traag is en alles.
Dan moet dat haast toch al geweest zijn of kan dat echt na het afspenen in één dag 'toeslaan' door verminderde weerstand?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:15

Hoe kom je erbij dat eenveulen "hoort" te bokken en te steigeren enzo?
Die van mij doet dat ook niet, hij heeft een zeer relaxed karakter.
En hij is gewoon gezond,netjes ontwormd en niks aan de hand.
Die misschien is dat veulen ook zo.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:21

Aangezien je zegt dat hij een vieze achterkant heeft: Is hij ook gecontroleerd op aarsmaden?
Die kwamen bij mijn pony in het mestonderzoek ook niet terug en de eerste ontworming hielp bij haar ook niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:23

Kirja schreef:
Ben wel 'blij' dat je ook aan wormen denkt Franca.
Al kan dat bij een erge infectie ook heel fout aflopen natuurlijk.
Het mestonderzoek is bij de plaatselijke DA hier gedaan (zit op een paar 100 meter van huis dus dat was makkelijk even snel wegbrengen), geen idee of ze ook met andere zoutoplossing op spoelwormen testen eigenlijk. Dat vraag ik morgen meteen na!

Ik vind het zo apart dat het meteen vanaf dag 1 al zo is, dat hij zo traag is en alles.
Dan moet dat haast toch al geweest zijn of kan dat echt na het afspenen in één dag 'toeslaan' door verminderde weerstand?

Tja dat is lastig maar het lijkt mij dat hij al zo was kan je ook niet zelf in de ontlasting kijken? je kan niet alles zien natuurlijk. Als de da zegt nu niet ontwormen is dat omdat hij al genoeg heeft. Heb je ook iets over bloedwormen gehoord ? Ik weet verder niet hoe ze dat aanpakken. Jonge veulentjes rennen wel veel maar dat hoeft natuurlijk niet inderdaad.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:31

Silly1972 schreef:
Hoe kom je erbij dat eenveulen "hoort" te bokken en te steigeren enzo?
Die van mij doet dat ook niet, hij heeft een zeer relaxed karakter.
En hij is gewoon gezond,netjes ontwormd en niks aan de hand.
Die misschien is dat veulen ook zo.

Mijn veulen was ook geen bokker of steiger.
Maar veulens horen wel fit te zijn, spelen, nieuwsgierig. Als ze dat niet zijn is er vaak wat mis.

Ik heb het destijds bij mijn paard ook gezegd. Was veelste lauw voor een 3 jarige.
Bleek later dat hij naar binnen geslagen droes te hebben wat al even sluierde en niet opgemerkt werd omdat er aan de buitenkant niks te zien was.
Heeft eerst de diagnose influenza gekregen...

Maar ik denk ook TS het eerst aan wormen.
Door de stress van afspenen en verhuizen kan de weerstand makkelijk wat minder zijn

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 22:32

Dat is eigenlijk omdat ik juist geen veulens ken die het niet doen.
Ik kan me best voorstellen dat niet ieder veulen een hele dag door loopt te racen en spelen (zoals het veulen wat hier geboren is dat wel doet :') )
Maar het veulen waar dit topic over gaat heb ik het ook echt nog nooit zien doen.
Ergens denk ik ook wel dat hij heel relaxed is, dat het deels zijn karakter is, maar hij is ook echt gewoon sloom.. Met alles! hij eet sloom, loopt sloom.
En ondanks dat hij echt niet ziek oogt, klopt het gewoon niet voor mijn gevoel..
En het is ook niet dat de poep er uit spuit.. Alleen als hij een scheet laat loopt het er uit eigenlijk. Verder mest hij alleen wat dunner dan het moet zijn.

Eefke, ik neem aan dat de dierenarts daar ook naar heeft gekeken..
Met het blote oog zie ik ook helemaal niks zitten.
Na de eerste 2 wormenkuren was het mestonderzoek oke.
Vandaar ook dat er vorige week werd gezegd dat ontwormen niet nodig was.