2 maanden geleden hebben wij een veulentje er bij gekocht als vriendje voor het veulen wat bij ons geboren is.
Toen wij voor het veulen gingen kijken was hij behoorlijk gespannen, niet veel in de hand geweest en (terwijl gezegd werd dat hij afgespeend was) werd hij op dat moment bij zijn moeder weggehaald.
Wij hebben hem toen meteen meegenomen en eenmaal bij ons op de weide was hij natuurlijk even van slag.
Volgens de verkoper (een hobby fokker) was hij de dag voor de koop nog ontwormd.
De eerste dag bij ons was het veulen nog aardig van slag door het afspenen maar de dag erna was hij een heel stuk rustiger.
Dit bleef zo. De eerste weken dachten wij dat het gewoon het wennen was, weg bij zijn mama, in een vreemde kudde, vreemde omgeving etc.
Na een week of 3 bij ons, was hij nog heel rustig. We zagen hem wel eens rennen maar dat was het ook. Nooit eens bokken of steigeren of gewoon doen zoals een veulen 'hoort' de doen.
Ik heb toen mest weggebracht en hij bleek wel wat wormpjes te hebben, hij is toen ontwormd. (En 2 weken daarna nog eens)
Ondertussen al wat contact gehad met de verkoper waarin die aan gaf dat het waarschijnlijk gewoon zijn karakter was.
Hij drinkt/eet/poept/plast/geen koorts verder ook niet ziek.. Niks aan de hand.
Aangezien hij al meerdere veulens heeft gehad zou die het wel weten?
Maar toch dat onderbuik gevoel 'er is 'iets'
1,5 week geleden.. Ik vond hem al een weekje wat dunner en nu ineens een vieze kont, geen koorts eet/drinkt goed. Niet echt diarree maar af en toe wat dunnere mest..
Meteen mest weggebracht en conclusie: niks te vinden.
Weer meteen de verkoper op de hoogte gebracht. Ik moest maar met Pyrantel ontwormen (keer daar voor Ivermectine gebruikt) want hij zal wel wormen hebben.
Dat verklaard het dunner worden en diarree.
Ik heb de DA gebeld en gezien er niks in de mest zat en hij recent 2 keer ontwormd is, niet ontwormen.
Poedertje gekregen voor de dunnere mest en iets voor de weerstand. Na 2 dagen was de mest weer goed, nog 2 dagen door gegaan tot afgelopen zaterdag.
Kom vandaag op de wei en weer een vieze kont..
Meteen DA gebeld voor een visite.
Hij blijkt wat last te hebben van luis maar dat kon het allemaal niet verklaren.
Zij vond hem ook 'niet zoals t hoort' dus 3 buisjes bloed afgenomen.
Net de uitslag binnen, Leverwaarden zijn niet goed (ik dacht te hoog) en eiwitgehalte veel te laag.
Nu dus ondanks eerder advies morgen meteen Pyrantel er in en het spul wat ik van de week gekregen heb (naam kwijt) iets voor de weerstand en de lever, voorlopig blijven geven.
Dan over 4-6 weken opnieuw bloedprikken.
Zijn de waardes beter waren het toch wormen. Zijn ze niet verbeterd is er toch meer aan de hand..
Ik zit er behoorlijk mee in mijn maag.
'hopelijk' zijn het wormen en knapt hij na de kuur op maar wat als dat niet zo is...
Vanaf dag 1 is mijn zoontje helemaal verzot op die pony.
Maar eerlijk is eerlijk, in 2 maanden heeft ie mij al meer gekost als wat de aankoop was. En begrijp me niet verkeerd (want ik heb alles voor die beestjes over) maar ik heb gewoon het idee dat ik vreselijk besodemieterd ben door de verkoper..