Paard laten keuren wat ik al 2 jaar ken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tessawiers

Paard laten keuren wat ik al 2 jaar ken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 10:02

Hoi,
Ik ga dus een paard aanschaffen. Ik heb dit paard 2 jaar geleden op een kerstkamp ontmoet. Vond hem toen al helemaal geweldig en ben sindsdien elke maand even langsgeweest of komen rijden(manege is heel ver weg van waar ik woon). Nu de verhuizing klaar is na een lange tijd mag ik eindelijk dit paard overkopen. Het is een 8 jarige Friese ruin. En ik had dus even een vraag hierover.

Omdat ik dit paard al 2 jaar ken en er nooit iets mee aan de hand is geweest (naar mijn weten) vraag ik me af of ik hem moet laten keuren. Het is geen mega bedrag maar toch wel veel om “voor niets” te doen.

Wat vinden jullie, laten keuren of niet? (Basis keuring dus niet röntrologisch) ben benieuwd :)

Pistasche

Re: Paard laten keuren wat ik al 2 jaar ken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:09

Altijd doen! Is een klein bedrag tov wat je kwijt bent als er toch wel iets blijkt te zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:14

Zeker keuren!

Het is ook niet dat je het paard dagelijks gezien hebt afgelopen 2 jaar.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:19

Het ligt eraan. Ik zou altijd keuren, maar de vraag is eigenlijk: stel dat die wordt afgekeurd, ga je hem dan nog steeds kopen (aangezien de emotionele waarde die er al aan zit)? Of zou je hem dan toch laten staan. Als je het tweede geval kiest, dan zou ik hem zeker weten keuren. Maar als je de keuring toch niet gaat gebruiken in je beslissing dan is het weggegooid geld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:20

Je kunt er niet in kijken, dus ja een keuring is zeker raadzaam, het is tenslotte geen halfje brood wat je koopt. Een dierenarts kijkt met hele andere ogen naar dit paard want deze is er niet emotioneel bij betrokken en dat ben jij wel.
Bedenk wel dat het een moment opname is, spreek ook af wat te doen met de kosten mocht het paard afgekeurd worden, ga je eerst niet van uit maar kan wel degelijk. (heb het gehad met een 9 jarige die ik wilde kopen en deze kwam de klinische keuring al niet door)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:22

Wat zou er idd gebeuren als hij afgekeurd wordt? Ik heb ook mijn paar die ik al ruim 2 jaar kende laten keuren. Achteraf beetje zonde van mijn geld. Ze werd afgekeurd en heb haar toch gekocht. Tuurlijk wist ik nu waar eventueel euvel zou zitten en kon ik daar rekening mee gaan houden maar als ik het nog eens zo zou hebben zou ik het niet doen in dezelfde situatie. Ondanks dat ik wel voor keuren van een paard ben verder. Je moet goed nadenken hoe en wat als hij wordt afgekeurd.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:25

Ik zou het sowieso doen, in de eerste plaats voor jezelf om te weten hoe de globale gezondheid er nu voor staat, maar ten tweede ook omdat je dan als consument voldaan hebt aan je onderzoeksplicht, mocht er toch iets aan de hand bijken te zijn na aankoop wat je veel geld en stress zou kosten. Dan sta je veel sterker in het traject daarna bij evt. terugbrengen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:27

Je kunt er idd niet inkijken. Zo hebben wij eens een driejarig rijpaard te koop gezet en bij de keuring kwam hij niet door de buigproef heen. Na foto’s bleek hij al beginnende artrose te hebben. Nooit wat aan gezien, maar de koper heeft toen uiteraard afgehaakt. Daarna is hij verkocht aan een dierarts assistente en is gewoon naar het Z gereden en heeft nooit een stap kreupel gelopen.
Maar ondanks dat het niet altijd wat hoeft te zijn, het paard was er gewoon minder waard door en je moest bedacht zijn op mogelijke dierenarts kosten in de toekomst, ik zou dat wel op voorhand willen weten en mee willen nemen in mijn keuze..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:29

Ja altijd keuren.
Uni kocht ik van mijn vriendin en instructrice. Kende hem ook al 3 jaar en had nog nooit wat gemankeerd.
Maar heb hem gewoon volledig laten keuren.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:34

Ja, ik zou wel keuren.
Hou in je achterhoofd wel dat het een momentopname is (met name de buigproef), maar jij kunt bijvoorbeeld van buiten niet horen of er een hartruisje oid aanwezig is.

Je hebt dan 4 smaakjes:
-paard wordt goedgekeurd (evt met aandachtspuntjes). Hoera. Jij hebt een paard waarvan je weet hoe ie op dat moment is.
-paard wordt afgekeurd. Jij wilt hem niet meer.
-paard wordt afgekeurd. Jij krijgt een flinke korting op je aankoopprijs.
-paard wordt afgekeurd. Jij weet waar je rekening mee moet houden als je hem toch overneemt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:01

Het hangt er van af welk risico je wilt uitsluiten.
Wil je volledig of klinisch keuren?
Ga je ook verzekering afsluiten?
Een keuring geeft geen garanties......

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:25

Een keuring geeft totaal geen garanties, feit dat je het paard al twee jaar kent zegt meer dan dat :)
Heb mijn paard klinisch en rontgenologisch sport laten keuren en jawel we liggen al een half jaar uit training (gevalletje pech op stal icm wat andere issues die nooit uit een keuring zijn gekomen :7 ).
Paar jaar terug precies hetzelfde met een ander paard...
En mijn 'bij-paardje' wat ik heb gekocht zonder enige keuring doet het gewoon prima (en geen idee of hij door een keuring heen zou komen... maar dat boeit niet, hij is braaf, rijdt fijn en is leuk om te zien)
Dus mij zegt het vrij weinig.
Ik persoonlijk vind die klinische keuring altijd erg lastig mn de buigproef. Zo vaak paarden gezien die net niet lekker liepen op buigproef waar nooit wat mee was en omgekeerd wat wel fout ging. En iets als een hartruisje hoeft totaal geen belemmering te zijn voor sport of wat dan ook.
Zou het alleen doen als je nu al bepaalde twijfels hebt, maar dan nog moet je beslissen hoe en wat je laat keuren. ALs je zegt alleen klinisch en er komt daar iets uit, ga je dan bijv wel rontgenen of wil je meer weten over bijv een hartruis of niet? Waar leg je de grens? En dat geldt ook voor de eigenaar...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:29

Als je hem wil laten opnemen in de verzekering, dan moet je iig klinisch laten keuren. Anders denk ik niet dat een jeuring voor jou meerwaarde heeft.
Of wil je röntgenologisch laten keuren?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:02

Ik zou het paard altijd keuren, ook al ken je hem al een aantal jaren. Want het kan zomaar zijn (het zal niet de eerste en zeker niet de laatste zijn) die artrose heeft. Wil je het paard sowieso kopen, ook als deze is afgekeurd, kun je het geld beter in je zak houden.

Hoe dan ook, het is fijn om te weten dat je paard gezond oogt (longen/hart/benen).

Tuurlijk kan er ook wat gebeuren als je paard volledig goedgekeurd is. Een keuring is immers geen garantie!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:12

Ik zou keuren maar als je niet voor het hele pakket wil zou ik bij een Fries zou ik minimaal heel goed de benen controlleren op verborgen korstjes onder de sokken, hart-long check, rug, en een fototje voor eventuele hoefkraakbeen verbening.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:31

Natuurlijk keuren. Een van mijn stalgenoten zat in dezelfde situatie, kende het paard al en reed er ook mee. Ze heeft het paard niet laten keuren want ja, hij bolde toch gewoon goed dus er was vast niks aan de hand. We zijn nu een jaar of 2/3 verder. Paard is 9 jaar oud en gaat per 1 november op pensioen. Zo kreupel heb ik ze zelden gezien, al het kraakbeen in de kogels vanachter is weg, slappe kniebanden, CPL, etc... Als zij dat paard had laten keuren was ze een paar duizend euro aan dierenartskosten rijker gebleven in het afgelopen jaar en zat ze nu niet met een 9-jarige die op pensioen moet. Dus ja, altijd paard laten keuren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:33

cobiie schreef:
Zeker keuren!

Het is ook niet dat je het paard dagelijks gezien hebt afgelopen 2 jaar.

stel dat ze wel iets ontdekken....ik heb het ook eens gehad en ik werd uitgelachen,mijn da was een prutser je kent ons toch...en bij een volgende koper viel hij dood neer tijdens een gallopje in het bos! Wat was ik mijn da dankbaar dat hij die ruis hoorde en dat hij hoorde dat er een hartslag soms niet op ritme was!
Als je het hebt gekocht is het jou probleem zij de beste man toen nog!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:46

Ik kende mijn huidige paard al 2.5 jaar.
Al zag ik die wel veel en op het laatst dagelijks omdat ik er toen al mee aan de slag ging.
Zo kende ik ook zijn medische geschiedenis en chronische problemen in de luchtwegen en de lichte cornage.
Ik heb niet laten keuren omdat ik hem toch wel wou hebben, wat ie ook had.
Als hij bij wijze van morgen met pensioen moet is dat jammer (rijd al niet zo actief) maar te overzien.
Gaat hij dingen mankeren waardoor hij lijd dan breng ik hem weg.
Dan neem ik mijn verlies.
Ik wist wel grotendeels waar ik aan begon maar het is ook echt mijn maatje en mij maakte het niets uit.
Vandaar mijn keuze net te keuren.
Ik zou het begrijpen als je het dus niet zou doen maar houd in je achterhoofd dat het een dure grap kan zijn :) ik heb zelf ook al 2 kleine grasmaaiers waar je praktisch niets aan hebt en het is geen goedkope hobby.
Zeker niet als je graag wil rijden oid. Dat staat bij mij al niet op nummer 1.
Vind het in jou geval wel tricky omdat je het paard niet dagelijks ziet, plus wat mensen zeggen hoef je ook niet altijd te geloven is mij wel duidelijk geworden

tessawiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 07:40

Dankjulliewel voor alle reacties! Wij hebben inderdaad emotionele waarde aan het paard omdat ik al twee jaar wacht om hem te kopen. Maar toch kiezen we ervoor om hem te keuren. Als hij er niet goed uitkomt kijken we van daaruit verder. Als hij namelijk iets simpels heeft waar makkelijk iets aan gedaan kan worden (en wat niet als te veel kost) willen wij het nog overwegen om hem aan te schaffen en dan weten we meteen wat het probleem is en kunnen we er meteen iets aan doen. Als uit de keuring blijkt dat hij iets ernstigs heeft wat duizenden euro’s kost aan operaties etc. Gaan we dit paard niet aanschaffen. Hoe jammer ik dat dan ook vind, dat wil ik mijn ouders en mezelf niet aandoen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:42

Heel verstandig TS... ik was ook al 3 jaar helemaal verliefd op Uni... ging vaak mee op wedstrijd, maar heb net als jij gekozen voor keuren toen we hem kochten.
Hij kwam daar met vlag en wimpel doorheen, die van jou vast ook :j

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:24

Heel slim! Laat je ons weten hoe het afloopt? Hopelijk wordt het paard goedgekeurd!

tessawiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:32

Hoi allemaal, het paard is gekeurd, en hij is goedgekeurd!! Ben wel ontzettend blij dat we hem toch hebben laten keuren, omdat hij een scheurtje in zijn hoef bleek te hebben. Dit is geen enorm probleem maar ik ben blij dat we het dankzij de keuring weten, want nu kunnen we er wat tegen doen. Hij wordt woensdag (morgen dus!) gebracht en ben ontzettend blij!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:34

Wat fijn nieuws! Laat je dan foto's zien? :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:35

Een scheurtje in de hoef is toch iets dat je (makkelijk) zelf kan zien en de hoefsmid ook?

Gefeliciteerd met de goedkeuring.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:36

Goed dat je hem hebt laten keuren, zou ik ook doen als hij van een manege komt.
Ik heb mijn paard niet laten keuren en kende hem al 6 jaar, maar het verschil is dat hij van een goede vriendin van me kwam. Dus ik eigenlijk alles van gebreken die er zouden kunnen geweest zijn al wist aangezien het nooit de bedoeling was hem over te kopen. :P