Geschikt voeder voor Shetlanders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Geschikt voeder voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 13:37

Hoi allemaal,

Ik open dit topic omdat ik zelf door de bomen het bos niet meer zie en hoop dat er een aantal Bokkers met kennis van zaken zijn die mij willen helpen. Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn ene pony hoefbevangen is en de ander op het randje zit, beide pony's zijn Shetlanders. Op dit moment staan zij dus beide op de paddock, met onbeperkt hooi in slowfeeders, maar ben ik op zoek naar een goed voeder dat ik bij kan voeren zodat eventuele tekorten worden voorkomen.

Mijn pony's kregen dagelijks een handje muesli van Subli, maar hier zitten veel te veel suikers in waardoor zij dit niet meer mogen. De dierenarts heeft wel een aantal opties genoemd, maar door alle informatie die op me af kwam ben ik het grootste gedeelte weer vergeten en om nu wéér aan de telefoon te hangen met vragen ging mij even te ver.

Zelf had ik bedacht om over te stappen op Vitalbix Daily Complete voor beide pony's. Is dit een goed voeder? Wat zijn de ervaringen hiermee? Is dit - zoals Vitalbix zelf beweerd - geschikt voor hoefbevangen pony's?

Daarnaast las ik dat het, ook voor bevangen pony's, goed kan zijn Vitalbix Linseed Oil + Vitamin E hieraan toe te voegen. Raden jullie dit aan? En waarom wel/niet?

Als laatste zit ik ook nog een beetje met mijn merrie (die dus op het randje van hoefbevangenheid zit) in mijn maag. Zij wordt in de winter altijd al vrij schraal dus ik wil haar het liefst nog iets extra's bijvoeren. Hiervoor zat ik te denken aan Vitalbix NutriMash slobber. Is dit een goed idee? En kan ik dit naast de Vitalbix Daily Complete gaan voeren of krijgt zij dan weer teveel binnen?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen dit duidelijk te krijgen. Bij voorbaat dank. :)

Frummels

Re: Geschikt voeder voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:47

Ik weet zelf niet heel veel van voer, maar op advies van iemand die er veel verstand van heeft voer ik mijn mini appaloosa Fibra Premium :j Ben daar een week of 3 geleden mee begonnen en hij doet het er heel erg goed op. Wordt ook absoluut niet dik (ik hou me aan de richtlijn van de website van Fibra, daar staat een heel mooi schema :) )

Je kunt op de website van Fibra ook informatie vinden over ziekten en aandoeningen en voeradvies, misschien heb je daar iets aan.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 13:49

Bedankt voor de tip. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Fibra gehoord, ga dus zeker even een kijkje nemen op de website.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:57

Ruim arm hooi en een vitamine korrel.

Mijn pony's krijgen Metazoa en doen het daar goed op. Maar er zijn er meerder waar ik goede verhalen over hoor, zoals vitalbix. Ik heb marstall en pavo eerder geprobeerd, toen metazoan, dat bevalt dus niet verder gezocht.

Nu (bijna) bevangen en in de winter vrij schraal vind ik wel lastig. Hoe oud is je merrie?

Ik zou eerder kijken naar senior priores van Subli of speedibeet van Pavo om een pony op gewicht te houden.
En een product als nutrimash als extra'tje houden (dit ruikt super lekker, mijn pony's vinden het heerlijk).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:04

Mijn 2 mini Shetlanders staan ook niet op de wei uit voorzorg voor overgewicht en bevangenheid (alleen in de zomer 2 uurtjes per dag in de grote achtertuin) en verder 24/7 in schuilstal met paddock. 1 van de 2 loopt 3 a 4 keer per week. Of voor de sulky of fietsen/longeren. De andere is echt alleen als maatje.

Ze krijgen 3x per dag een slowfeeder net 2 kg hooi erin. 1x per dag vitaminekorrels van Marstall (force) met 1 handje freizeit muesli en lijnzaadolie. Ze krijgen dus ongeveer 3 kilo hooi per Shet. Klinkt weinig maar ze doen er per voerbeurt ongeveer 3 uur over. Onbeperkt worden ze gewoon te dik van en dat wil ik niet hebben. Om te knabbelen snoei ik vaak wilgentakken daar zijn ze gek op.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 14:07

Dennis: Ze krijgen op dit moment onbeperkt arm hooi gevoerd in slowfeeders en dit zal gedurende de winter uiteraard zo doorgaan (mits mijn ruin niet te dik zal worden). Voor de vitaminekorrel ben ik dus op zoek naar tips/adviezen omdat ik door de bomen het bos niet meer zie en elk merk uiteraard claimt het beste te zijn.

Mijn merrie is 9 jaar oud en wordt zolang ik haar ken/heb (zo'n 5 jaar nu) al een stuk schraler in de winter. Het is niet zo erg dat je haar ribben kunt zien of ze echt ingevallen is, maar ze valt gewoon een stuk af en daarom wil ik voor haar toch ook iets extra's zodat ze wat meer reserves houdt. Zitten er in het voeder van Pavo niet erg veel suikers? Dit is wat mij altijd verteld is en daar ben ik nu een beetje huiverig voor.

Ik ga ook nog even kijken naar Senior Priores van Subli, daar ben ik wel bekend mee door een vroegere verzorgpony, maar heb me nooit in de samenstelling verdiept. :)

xApple: Op dit moment voer ik (nog) onbeperkt, maar mijn pony's zijn gelukkig niet constant aan het eten. Dit is wel iets wat ik in de gaten ga houden, mochten ze te dik worden dan krijgen ze uiteraard meerdere porties over de dag verdeeld.

Ik ga ook nog even naar Marstall kijken, daar heb ik ook wel goede verhalen over gehoord van een oud stalgenootje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:32

Speedibeet van Pavo is bietenpulp, waar de suiker dus al uit gehaald is. Is een ruwvoer vervanger, geen krachtvoer of 'gewone' slobber. De gewone brokken en muslies van Pavo krijgen de mijne ook niet.
Senior priores van Subli is ook een ruwvoer vervanger, maar wat gevarieerder dan de pulp van Pavo (zit wel ook een deel pulp in).

Mijn pony's doen het beter op de metazoa dan de force van marstall.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 14:34

Bedankt voor de verduidelijking. Ik ga dan ook zeker eens kijken naar de Speedibeet van Pavo.
De metazoa ga ik ook even bekijken.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:41

Ik begrijp goed dat niet alles is helder momenteel!
Weet je wat de oorzak is van de heofbevangheid? 90% komen door EMS (equine metabolishc syndroom) of PPID ("cushings"), of een combinatie van. Ik neem aan dat je DA deze medische oorzaken met je door heeft gesproken.
Naast de oorzak is het wel nu belnagrijk dat beidde pony's komen op een rantsoen te komen met zo veel weinig koolhydraten (suiker en zetmeel <10%)). Dit zou beteken dat de hooi ook suiker arm moet zijn. Als het mogelijk is, is het wel aan te raden om je hooi te laten testen hier op. ALs de hooi hoog in suikers zit is weken van het hooi aan te raden om deels van de suikers uit te spoelen. Je kan ook stro door de hooi mengen in de slow feeders.

Het is ook aan raden om de hoeveelheid hooi terug te draaien naar 1,5% van de ideale lichaamsgewicht per dag, vooral als er spraak is van overgewicht. Als de pony's leiden aan overgewicht dan is het af te raden om nog extra calorieen toe te voegen in de vorm van olie. In de winter, of als je merk dat ze wel schraal zijn dan kan je wel meer hooi, olie of een andere voer laag in suiker en zetmeel bijvoeren. Bietenpulp blijft een aanrader omdat het van natuur laag in suiker is en bevaat erg weinig tot geen zetmeel.

Om de vitaminen en mineralen aan te vullen zou je een ruwvoer balancer kunnen voeren zoals die van VitalBix.
Een goed alternatief is de balancer "Pure Balance" van Pure Horse Feeds, deze bevaat ook meer essentiele amino zuur methionie om de hoeven te ondersteunen, maar ook chelated spoorelementen. De biotine gehalt is ook hoog genoeg om de hoeven te ondersteunen. De probiotica die daar inzit zou ook de daarmen kunnen ondersteunen. Zetmeel is laag genoeg voor hoefbevangen paarden.

Supplementen dat beloven te helpen of genezen bestaan niet (en er mogen ook geen reclamen voor gemaakt!). Wat de meest belangrijk is is de control houden over de calorieen (bij overgewicht of ondergewicht) en body condition. Plus zorgen dat het paard op een uitgebalanceerde rantsoen zit (vooral antioxidanten, spoorelementen en de juiste amino zuren).
Laatst bijgewerkt door SaraB op 05-10-17 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:46

Mijn shetlander merrie staat in de winter op Equifyt Pre-actief. enige nadeel omdat ze slecht kan kauwen moet ik het 15 minuten weken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 17:18

SaraB: Bedankt voor de ontzettend duidelijke en uitgebreide uitleg. Fijn dat de Vitalbix in dit geval dus een goede optie is, ik ga ook nog even naar Pure Balance kijken. :)

Almighty: Bedankt voor de tip. Ik ga hier ook even naar kijken. Mijn beide pony's kunnen gelukkig nog goed kauwen dus dat zou voor hun geen probleem moeten zijn.

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:39

Onze kleine pony's doen het erg goed op Natural Balance muesli van Havens! Ook bij hoefbevangenheid :)

Metazoa is inderdaad ook goed te doen, maar wel een stuk prijziger in aanschaf, daarintegen doe je wel super lang met 1 zak, helemaal met shetlanders omdat je maar heel weinig hoeft te voeren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:25

Van gewone muslies of brokken moet je vaak wel 1 tot 2 kilo voeren voor de nodige vitamientjes uitgaande van ong 200kg shet.
Metazoa voer ik 100 gram van.

In aanschaf is het duurder (30 euro voor 20 kg). Maar als je 100 gram ipv 1 kilo hoef te voeren ben je toch veel goedkoper uit.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:33

Ik voer metazoa icm IJslands zeewier, op dagen dat hij intensiever werkt krijgt hij nog mueslie of slobber van vitalbix bij voor de lekker.
Juni 2016 voordat hij van mij was, hij kreeg toen pavo care4life
Afbeelding
Juli 2017 op metazoa en IJslands zeewier
Afbeelding

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:25

Ik zou eerst kijken wat de oorzaak van hoefbevangenheid is. Het kan misschien ook Cushing of insulineresistentie ems zijn. Dit kan door middel van een bloedtest. Mijn shet raakte ook licht bevangen en zij mocht toen helemaal geen hardvoer meer. Uiteraard wel hooi met Vitamine E en Selenium en Magnesium. Alleen al deze supplementen maakte een groot verschil! Ik weet niet of jouw shetten buiten of binnen staan? Maar als ze buiten staan zijn ze ook meer kwijt om zich warm te houden. Een regendeken kan dan helpen. Om echt dikker te laten worden en geen risico op hoefbevangenheid te lopen is moeilijk. Ik heb mijn Shetlander altijd liever wat schraal. Als ze te schraal wordt dan voer ik luzerne met zonnebloemolie bij, en meer ruwvoer. Hardvoer voer ik nog steeds heel beperkt en dan alleen Care4live en nu dan gemengd met Seniorix. Mijn shet is ook erg gevoelig, maar haar oorzaak is Cushing en samen met het paarse pilletje (Prascend) valt het onder controle te houden. En veel beweging om afvalstoffen kwijt te raken!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 19:54

Bedankt voor alle bovengenoemde tips, deze ga ik ook op mijn lijstje zetten om uitgebreid te bekijken.

MaiNat: Mijn pony's staan 24/7 buiten en mijn merrie krijgt inderdaad een regendeken op in de winter. Ik ben ook enkel opzoek om vitaminen en mineralen aan te vullen zodat ze geen tekorten gaan krijgen nu ze voorlopig niet meer op het gras kunnen. Voeders met veel toegevoegde suikers vallen dus sowieso af, om die reden gaat mijn voorkeur ook niet uit naar Pavo, m.u.v. de Speedibeet eventueel.

Voor nu neig ik toch erg naar de Fibra Premium (al voer je hier relatief veel van naar mijn idee) of Vitalbix Daily Complete en dan Pavo Speedibeet voor mijn merrie mocht ze schraal worden deze winter.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:19

Quilfa schreef:
Onze kleine pony's doen het erg goed op Natural Balance muesli van Havens! Ook bij hoefbevangenheid :)

Metazoa is inderdaad ook goed te doen, maar wel een stuk prijziger in aanschaf, daarintegen doe je wel super lang met 1 zak, helemaal met shetlanders omdat je maar heel weinig hoeft te voeren.

Natural Balance bevaat 36,7% zetmeel en dus is echt niet geschikt voor paarden die gevoelig voor of hoefbevangen zijn. Ook al is de suiker gehalte laag. >30% zetmeel is krachtvoer voor paarden in intense training (i.e. eventers, renpaarden!). Laat staan de disbalans in spoorelementen....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:00

Eunomia schreef:
Bedankt voor de verduidelijking. Ik ga dan ook zeker eens kijken naar de Speedibeet van Pavo.
De metazoa ga ik ook even bekijken.

Waarom zou je? Ze krijgen toch al ruwvoer?
Als je paard te weinig ruwvoer krijgt en/of te mager is kan ik me voorstellen dat je speedibeet zou gaan voeren. Maar voor jouw ponies lijkt geschikt hooi en een vitamine- en mineralenbrokje me beter. Met speedibeet voorkom je niet dat ze tekorten krijgen.

Mijn shetlander is ook gevoelig voor hoefbevangenheid. Sinds 2.5 jaar krijgt ze Vitalbix Daily Complete. En dat gaat heel goed.

Lilian zeewier moet je niet structureel geven. Als korte kuur kan het wel.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:20

Koper schreef:
Waarom zou je? Ze krijgen toch al ruwvoer?
Als je paard te weinig ruwvoer krijgt en/of te mager is kan ik me voorstellen dat je speedibeet zou gaan voeren. Maar voor jouw ponies lijkt geschikt hooi en een vitamine- en mineralenbrokje me beter. Met speedibeet voorkom je niet dat ze tekorten krijgen.

Mijn shetlander is ook gevoelig voor hoefbevangenheid. Sinds 2.5 jaar krijgt ze Vitalbix Daily Complete. En dat gaat heel goed.

Lilian zeewier moet je niet structureel geven. Als korte kuur kan het wel.

Gewoon uit interesse, maar waarom 'moet' je zeewier niet structureel geven? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:27

Omdat daar veel jodium in zit.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:48

Oke, bedankt. Ik maak hier dan dus uit op dat een teveel aan jodium dus schadelijk/niet goed is?
Ik voer zelf geen supplementen bij, maar ben gewoon benieuwd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:50

Ja, jodium moet je niet te veel van aan je paard geven. Als je bij voorbeeld zout wil toevoegen aan het voer kun je ook het beste kiezen voor ongejodeerd zout. Voor mensen is jodium wel goed, goed voor de schildklier als ik me niet vergis.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:51

Mijn ene shet (kruising mini) is ook snel dik en bevangen, ik geef hem daarom nat hooi, dan spoel je er nog 1 derde aan voeding uit.
Daarom geef ik dan wel een vitaminekorrel bij, van höveler.
Dat bevalt goed!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:53

Koper schreef:
Ja, jodium moet je niet te veel van aan je paard geven. Als je bij voorbeeld zout wil toevoegen aan het voer kun je ook het beste kiezen voor ongejodeerd zout. Voor mensen is jodium wel goed, goed voor de schildklier als ik me niet vergis.

Ah, dat wist ik niet. Bedankt voor de uitleg. Dat het voor mensen goed is voor de schildklier weet ik inderdaad. :)

Ik ben zo iemand die pas over dingen gaat lezen op het moment dat er iets speelt/ik iets wil gaan bijvoeren. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:03

Frummels schreef:
Ik ben zo iemand die pas over dingen gaat lezen op het moment dat er iets speelt/ik iets wil gaan bijvoeren. :+

Ik ook :)