Paard steeds verkouden tijdens wisseling van seizoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Paard steeds verkouden tijdens wisseling van seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:53

Ik hoop hier misschien iets meer informatie terug te kunnen vinden dan dat ik momenteel precies lijk te hebben van mijn dierenartsen.

Sinds 2,5jaar sta ik op een nieuwe stalling, paard staat hier vaak buiten, wordt ook altijd buiten gezet ongeacht weertype. Heeft mogelijkheid tot schuilstal op de weide, en vanaf dat het echt donker wordt staat hij binnen in de stal.

Sinds vorige lente (2016 dus). Kreeg hij last van eerst een soort allergie dacht ik, na 2 weken was dit ook gewoon over. Maar nu heeft hij er precies elke keer last van als het van de winter naar lente gaat of van de zomer naar herfst. In april heb ik hem nog helemaal binnenstebuiten laten keren door 3 dierenartsen, en ze vinden niks. De laatste geloofde me zelfs niet. Nu moest ik gisteren constateren dat mijn paard er weer last van heeft. Hij heeft niet echt symptonen, behalve 3:

Overmatig zweten
Snel moe/futloos
1x hoesten in opstart lopen (voor de rest hoest hij niet, heb het al aan het personeel gevraagd en al in de gaten gehouden)

Vorige keer heb ik al zoveel moeite moeten doen bij de dierenartsen om hem te onderzoeken, ik weet langs de ene kant niet wat ik nu moet doen. Vorige keer zijn er verschillende onderzoeken gebeurt, bloed laten trekken ook. Kwam niets uit, ook was er nergens iets te horen op zijn longen of dergelijke.

Kan het kwaad als ik mijn paard misschien standaard deze periode gewoon vitamine of dergelijks bij geef? Is er iets dat ik kan doen om dat zweten tegen te gaan of het snel moe zijn? En met het zweten en snel moe bedoel ik echt in een periode van 10 minuten draven. Dan lekt hij helemaal uit en staat hij echt te pompen. Kan het misschien zijn dat mijn paard gewoon last heeft om op de weide te staan op deze periode? Ik weet alleen niet goed wat ik moet doen, weer een legertje dierenartsen laten opdraven die me niet geloven heb ik langs de ene kant niet echt zin in. Het kost me meer tijd aan overtuiging dan dat mijn paard geholpen is.

Dee_Es

Re: Paard steeds verkouden tijdens wisseling van seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:05

Dit is ook precies de verhaarperiode en dat kan zeker wat vergen van een paard. Wat ik tegenwoordig doe: voer preventief iets ophogen, korter trainen, fenegriek door het voer en eventueel een vitamine kuur.

Fenegriek werkt echt heel fijn voor de weerstand en de luchtwegen. Tot nu toe heeft m'n paard dit jaar weinig last gehad van de seizoensovergangen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:08

Wat voer je en hoeveel weegt hij ongeveer?

Ik denk namelijk dat hij het beste met wat extra vitaminen en mineralen ondersteunt kan worden, maar overdoseren is ook niet de bedoeling.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:09

Hij krijgt max 1kg krachtvoer (bestaande uit lannoo onderhoudskorrel) per dag, voor de rest buiten staat hij op gras, en s'avonds in de stal een berg hooi om toe te komen tot de volgende dag. Ik heb eerlijk geen concreet idee wat hij weegt. Hij is maar 1.56m groot.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:11

Dee_Es schreef:
Dit is ook precies de verhaarperiode en dat kan zeker wat vergen van een paard. Wat ik tegenwoordig doe: voer preventief iets ophogen, korter trainen, fenegriek door het voer en eventueel een vitamine kuur.

Fenegriek werkt echt heel fijn voor de weerstand en de luchtwegen. Tot nu toe heeft m'n paard dit jaar weinig last gehad van de seizoensovergangen.

Hier ook fan van Fenegriek! In zulke periodes heeft m'n paard soms een (heldere) loopneus bij inspanning. Met Fenegriek is dat snel opgelost en knapt hij lekker op :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:14

En dat mag ik tijdens deze periode gewoon bij over het eten geven dan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:16

draagt hij een deken?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:18

Ja, een bucas smartex regendeken

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:18

Ik heb er een soort 'kruiden' variant van, dit meng ik met een beetje slobber. Volgens mij kan het 'droog' ook gewoon ja, maar dat hangt er van vanaf wat je precies hebt. Poeders zijn droog (zonder slobber) niet zo handig.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:20

Mijn pony heeft momenteel precies hetzelfde. Draagt een deken buiten maar is met het rijden echt lusteloos. Ook zweet hij supersnel. Ik ga denk ik toch ook maar eens fenegriek bijvoeren.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:23

Op paardendrogist staat de fenegriek heel goedkoop zie ik net. Zaad of poeder is dezelfde prijs. Misschien ga ik dan wel dat zaad bestellen, is wat makkelijker om door zijn meusli te geven. Bedankt voor de tips!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:27

The_Cat schreef:
Ja, een bucas smartex regendeken

En, heeft hij deze klachten ook als hij juist zónder deken staat?

edit: ik ben overigens echt niet anti-deken maar paarden die veel ''verkoudheids''kwaaltjes hebben, hebben hier soms geen last meer van als ze geen deken dragen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:28

Met lannoo basic cubes (onderhoudsbrok) is het niet zo gek dat je paard wat tekort komt. Volgens de fabrikant moet je 0.5-0.7kg/100kg paard voeren, in jouw geval (ik schat je paard op 550kg) komt dat neer op 3.5kg. En dan is de hoeveelheid mineralen en vitaminen nog aan de lage kant. Eigenlijk zou het eerder naar de 5.5kg toe moeten (dus 1kg/100kg paard). Onzin om zoveel te voeren natuurlijk, maar dan moet je aanvullen met een mineralenbrok.

Ik zou beginnen met 225g pavo vitalcomplete of 225g marstall force. Wanneer hij weer fit is teruggaan naar 150g van één van de twee.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:45

Zonder deken stond hij eigenlijk altijd zielig in de schuilstal, nu staat hij tenminste terug wat buiten. Paardje is trouwens 17, misschien handig om te weten.

Mizora dat wist ik niet! Bedankt voor de info

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:52

Hier ook paarden die tijdens de verhaar-weken wat "grieperig" zijn.
En als de paarden ouder worden wordt het erger merk ik.

Verharen vraagt energie en nu laat ik ze gewoon wat minder werken in de periode.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:58

Mijn paard kreeg rond het voor- en najaar altijd last van verkoudheid, een vaag schimmeltje en mok. Wij zijn vorig jaar begonnen met het geven van Puur Detoxi. 4 weken lang 20 druppels per dag. Paard heeft geen last meer van verkoudheid of die vage schimmel. Haar mok is ook echt zeker heel veel minder geworden.
Ik ben er echt heel erg tevreden over. Het schijnt namelijk ook enigsinds te helpen bij eczeemers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:05

The_Cat schreef:
Zonder deken stond hij eigenlijk altijd zielig in de schuilstal, nu staat hij tenminste terug wat buiten. Paardje is trouwens 17, misschien handig om te weten.

Mizora dat wist ik niet! Bedankt voor de info

Maar toen had hij geen klachten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:15

Wat voor strooisel heb je in de stal?
Klinkt mij wat in de oren dat er misschin toch teveel stof in de stal is?
Stro kan schimmelsporen bevatten en hooi ook, kan het zijn dat je dier daar op reageerd :j
Zeker omdat het nu toch langer op stal zal staan ook kijken of je daar wat in kan doen

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 10:43

Maartje, hiervoor had hij inderdaad geen klachten, maar in april stond hij al zonder deken en toen had hij die klachten wel. En nu gaat hij tenminste wel met zijn vriendje terug op de wei, terwijl hij daarvoor als enige zo zielig in de stal stond.

Ellepel, hij heeft inderdaad stro in zijn stal, maar zouden de klachten dan niet moeten blijven ipv altijd weg te gaan na een periode van enkele dagen?

Voor de rest heeft hij ook geen andere klachten buiten dat zweten en futloos/moe zijn. Geen schimmel of mok of dergelijks

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:57

Ja dat zou dan wel zo zijn denk ik, dan zou hij dat kuchje blijven houden.
Zweten en futloos moe zijn kan ook seleniumtekort zijn.
Zou wat mizora zegt kijken wat extra vitamins doen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:01

Geirriteerde keel misschien? Heeft mijn pony in ieder geval makkelijk met het wisselen van de seizoenen. Heeft dan ook zon typische aandraaf-kuch ( doet hij met deken/ zonder deken/ geschoren/ ongeschoren, maakt allemaal niet uit...)

En misschien heeft hij het nu wat warm met deken en wintervacht? Temperatuur is best hoog
Futloos kan natuurlijk in ruiperiode..

Wat hier helpt voor het hoesten ( als je zeker weet dat er geen (long)problemen zijn is bronchofort hoestsiroop..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:02

Maar zou dat niet in een bloedonderzoek te zien zijn? In april heb ik dat laten nakijken omdat hij dat toen ook had, en toen kwamen er geen tekorten uit (2 verschillende dierenartsen hebben het toen nagekeken).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:15

Vaak is het zo dat tekorten pas zichtbaar worden in het bloed als er ontzettend veel tekort is. Een verstoorde bloedbalans zorgt namelijk voor allerlei problemen. Daarnaast worden mineralen vaak niet meegetest.

Dus nee, het is niet altijd in een bloedonderzoek te zien.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:30

Ok bedankt :) weer wat geleerd vandaag

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:48

Ik heb ook zo'n 'zielepootje'. Ik begin nu ook weer met Fenegriek, helpt erg goed tegen verkoudheid! Vorig jaar was hij er zo weer bovenop.