Selenium, zink en koper tekort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Selenium, zink en koper tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 17:43

Het is al enige tijd geleden, maar onze dierenarts heeft aangeraden om voor onze paarden een supplement te zoeken om selenium, zink en koper extra te geven. Deze elementen zijn in de regio ZO-Drenthe over het algemeen in lage gehaltes in de bodem, en daardoor ook in lage gehaltes in het ruwvoer. Laat het nu zo zijn dat onze paarden niet anders dan dat krijgen...
We zijn dus nu op zoek naar een supplement met selenium, zink en koper. Wie heeft hier ervaring mee of een gouden tip? Ik verdrink een beetje in alle opties van supplementen....

Mizora

Re: Selenium, zink en koper tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:01

Gewoon een goede mineralenbrok.

Heb je voorkeur voor een merk? (Aveve mineralenbrok vind ik niet geschikt)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 19:06

Hmm... Mineralen blokken hebben we gehad. Maar die worden als schuurblok gebruikt. Likken doen ze daar niet aan. Maar het valt te proberen.

Um... Ik heb echt TOTAAL geen verstand van dit soort dingen. Alle jaren hiervoor was het super makkelijk met de paarden. Vrij gras, vrij hooi, oud paard: senior brok, drachtig paard: merrie brok, veulen: veulenbrok. En dat werkte perfect! Maar supplementen... Echt geen verstand van. Heb jij goede ervaringen met een bepaald merk?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:13

Niet mineralenblok maar mineralenbrok/vitaminekorrel.

Ik heb mijn paard op pavo vitalcomplete staan, 30g/100kg paard. Dat is meer dan wat er op de verpakking staat, maar ik heb het doorgerekend en zo heb je de minste kans op tekorten zonder (reëele) kans op overdosering als je er alleen ruwvoer naast voert.

Andere opties zijn:
Marstall Force: 30g/100kg paard
Vitalbix daily complete: 75g/100kg paard
Metazoa broxxx: 100g/100kg paard

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:15

Hoi! Vervelend probleem! De wereld van de supplementen is echt een oerwoud, zo lastig om de juiste te vinden. Mijn paard heeft een mangaantekort (ook zoiets praktisch :Y) ). Ik heb heel internet afgespeurd naar een supplement wat alleen uit Mangaan bestaat. Ik ben uitgekomen bij Dr Susanne Weyrauch. Zij is dierenarts en maakt supplementen van sporenelementen (enkel- en meervoudig). Er staan ook hele interessante artikelen op haar site, helaas wel in het Duits, maar met Google translate is het redelijk te doen.

Ik heb even snel voor je gekeken welk supplement misschien geschikt is, de link staat hieronder. Dan heb je ook gelijk haar site ;)

http://www.dr-susanne-weyrauch.de/pferd ... schreibung

Succes met je paarden! Hopelijk heb je hier wat aan :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 19:17

:o? Lezen is ook een vak.

@Mizora: Dank je wel! Ik ga eens naar deze 4 brokken kijken. Is al een stuk overzichtelijker dan die tientallen opties als ik zelf ga zoeken.

@Calente: En die website zal ik ook uitgebreid doornemen!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:57

JewEmm schreef:
Het is al enige tijd geleden, maar onze dierenarts heeft aangeraden om voor onze paarden een supplement te zoeken om selenium, zink en koper extra te geven. Deze elementen zijn in de regio ZO-Drenthe over het algemeen in lage gehaltes in de bodem, en daardoor ook in lage gehaltes in het ruwvoer. Laat het nu zo zijn dat onze paarden niet anders dan dat krijgen...
We zijn dus nu op zoek naar een supplement met selenium, zink en koper. Wie heeft hier ervaring mee of een gouden tip? Ik verdrink een beetje in alle opties van supplementen....

Het is idd altijd een goed idee om deze spoorelementen bij te voeren. In onze ruwvoer is er, durf ik te zeggen, als goed als altijd tekoort aan (voor elke type paard). Gelukkig is het vrij makkelijk om deze nutritienten veilig bij te voeren in de vorm van een ruwvoer balancer. Vooral belangrijk als je paard minder dan 1,5-2kg krachtvoer krijgt, als aanvulling op het rantsoen.

Ruwvoer balancers verschillen in kwaliteit, bijvoorbeeld de balans tussen spoorelementen, type spoorelementen (organisch chelated spoorelementen vs inorganisch elementen), toevoegingen van pre- en probiotica, omega-3 olie, extra biotin, wel of niet B-vitaminen enz.

Persoonlijk vind ik de Ultimate Balancer van Dodson & Horrell of de Equilin Balancer qualititatief de beste.
Een andere goed keuze naast diegen die zijn al genoemd zijn, is Pure Balance van Pure Horse Feed.

Ik heb mezelf beloofd om een goed blog te schrijven over ruwvoer balancers, tijd om te beginnen!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:26