Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Askja schreef:Een paard met zo'n vergroeiing kan het bekken niet/nauwelijks kantelen. De lumbosacrale overgang is namelijk het scharnierpunt van het bekken. Deze bewegingsbeperking kan gemakkelijk leiden tot overbelasting van de andere gewrichten in het bekkengebied/achterbeen zoals heup en achterknie.
Ik zou de hulp inschakelen van een goede fysiotherapeut die kan aangeven hoe dit paard binnen zijn beperkingen gezond en functioneel kan bewegen.
Quir schreef:Op de kliniek vanuit stage heb ik er ooit een voorbij zien komen, door breuken en daardoor artrose en wervel vergroeid met sacrum.
Met elke 8 weken ging die naar de fysio en met heel gerichte training kwam ie nog best goed mee in de sport. Liep toen in de M met de punten voor het Z en was al iets ouder (18 dacht ik, maar weet ik niet meer 100% zeker). Wel altijd voorkomen dat hij kou op zijn rug kreeg en heel goed loswerken en uitstappen. Hij liep niet kreupel of iets, maar als zijn spieren koud gehad hebben of hij was stijf in de spieren was hij niet helemaal goed.
laurae schreef:[MD] Beschadiging lumbosacraal gewricht
Niet hetzelfde probleem maar wel vergelijkbaar, hopelijk heb je hier iets aan.