Wervel van lendenen vergroeid met heiligbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tundra

Wervel van lendenen vergroeid met heiligbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 16:03

Hallo.
Vorige week is er bij mijn paard in de kliniek een binnenwaartse echo gemaakt en zijn ze erachter gekomen dat haar laatste wervel van de lendenen vergroeid is met het heiligbeen. We moeten over 6 weken weer terug komen om te kijken hoe ze dan loopt. Ze had ook een kleine ontsteking in haar knie rechtsachter wat ingespoten is. Nu gaan ze over 6 weken kijken of ze beter loopt zo niet kan het zijn dat het door die vergroeiing komt. Heeft iemand ervaring met deze afwijking? Ik ben erg benieuwd

Enermarel

Re: Wervel van lendenen vergroeid met heiligbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:28

Heb je ook het advies gevraagd van een osteopaat?

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 16:23

Enermarel schreef:
Heb je ook het advies gevraagd van een osteopaat?

Die had ons juist doorgestuurd

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:54

Een paard met zo'n vergroeiing kan het bekken niet/nauwelijks kantelen. De lumbosacrale overgang is namelijk het scharnierpunt van het bekken. Deze bewegingsbeperking kan gemakkelijk leiden tot overbelasting van de andere gewrichten in het bekkengebied/achterbeen zoals heup en achterknie.

Ik zou de hulp inschakelen van een goede fysiotherapeut die kan aangeven hoe dit paard binnen zijn beperkingen gezond en functioneel kan bewegen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:10

Op de kliniek vanuit stage heb ik er ooit een voorbij zien komen, door breuken en daardoor artrose en wervel vergroeid met sacrum.

Met elke 8 weken ging die naar de fysio en met heel gerichte training kwam ie nog best goed mee in de sport. Liep toen in de M met de punten voor het Z en was al iets ouder (18 dacht ik, maar weet ik niet meer 100% zeker). Wel altijd voorkomen dat hij kou op zijn rug kreeg en heel goed loswerken en uitstappen. Hij liep niet kreupel of iets, maar als zijn spieren koud gehad hebben of hij was stijf in de spieren was hij niet helemaal goed.

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 18:02

Askja schreef:
Een paard met zo'n vergroeiing kan het bekken niet/nauwelijks kantelen. De lumbosacrale overgang is namelijk het scharnierpunt van het bekken. Deze bewegingsbeperking kan gemakkelijk leiden tot overbelasting van de andere gewrichten in het bekkengebied/achterbeen zoals heup en achterknie.

Ik zou de hulp inschakelen van een goede fysiotherapeut die kan aangeven hoe dit paard binnen zijn beperkingen gezond en functioneel kan bewegen.

Klopt allemaal wat je zegt inderdaad onze fysio zei ook dat een heel moeilijk iets is ze kan haar achterhand gewoon niet goed gebruiken. Bakwerk zal er niet echt meer inzitten. Buitenritjes gaat haar beter af omdat ze dan alleen rechtuit hoeft te lopen. We hebben haar net 6 maanden dus erg zuur

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 19:45

Quir schreef:
Op de kliniek vanuit stage heb ik er ooit een voorbij zien komen, door breuken en daardoor artrose en wervel vergroeid met sacrum.

Met elke 8 weken ging die naar de fysio en met heel gerichte training kwam ie nog best goed mee in de sport. Liep toen in de M met de punten voor het Z en was al iets ouder (18 dacht ik, maar weet ik niet meer 100% zeker). Wel altijd voorkomen dat hij kou op zijn rug kreeg en heel goed loswerken en uitstappen. Hij liep niet kreupel of iets, maar als zijn spieren koud gehad hebben of hij was stijf in de spieren was hij niet helemaal goed.

Ons paardje loopt wel onregelmatig rechtsachter daar zit ook een onsteking in haar knie dus of het daar door komt of van haar bekken dat weten ze nog niet over 6 weken moeten we terug komen om te kijken hoe ze dan loopt. Met rijden steigerde ze behoorlijk voordat we erachter kwamen dat ze deze afwijking had

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:51

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 22:21