Melanoom / gezwel is terug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukLizzy

Melanoom / gezwel is terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 14:45

Hallo
heeft iemand hier advies over?

In 2014 had mijn haflinger een gezwel onder haar staart
Deze heb ik weg laten halen en nu is het terug gekomen
Topic van toen:
AnoukLizzy @ [MD] Weet iemand wat dit is? (gezwel?)

Het zit nu onder de huid en erg groot..
De DA zegt dat er niks aan te doen is
en elke kliniek die ik bel komt ook op het zelfde neer..
(kan nog eentje proberen maar moet wachten tot ik dat nummer krijg van een kennis)

De DA zegt dat een operatie geen nut heeft omdat het waarschijnlijk al te diep zit met de spieren.. het is dweilen met de kraan open omdat het terug komt en agressiever

wat de DA zei is kijk dat ze vrolijk blijft en goed kan poepen en geniet nu het nog kan..

Mijn vraag is of iemand dit ook heeft gehad met hun paardje.. en wat kan ik het beste doen?

Eerste gezwel 2014
https://myalbum.com/album/pUVK2IZeli07

Jaar geleden, maand geleden en van nu
https://myalbum.com/album/hvg1ZS2IyDaq

Weet niet of de linkjes het doen .. doe dit via mobiel

Muronia

Re: Melanoom / gezwel is terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:52

Poeh ja, toevallig helaas wel ervaring mee. Bij onze pony is het dit voorjaar komen opzetten, op een hele vervelende plek (aan haar vulva) en het zit net onder/aan de huid waardoor het vaak ook open gaat en wat bloedt. Helaas is dit een heel agressief gezwel en groeit het ook hard. Ook wij hebben bij de DA geïnformeerd wat te doen en deze schat de kans heel erg hoog dat het binnen een paar weken terug is. Ook zit het op zo'n vervelende plek dat het wegsnijden nare gevolgen zal hebben voor als ze moet plassen. Wij hebben ervoor gekozen in overleg met de DA om het nu zo aangenaam mogelijk voor haar te maken (dagelijks schoonmaken en ontsmetten en een dikke laag uierzalf erop) en wanneer ze er echt pijn aan gaat krijgen dan zal ze worden ingeslapen. Ik moet er wel bij zeggen dat onze pony 24 is en dat dit niet haar enige kwaal is.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:55

Het is toch een HEEEEL ander gezwel dan de eerste keer? Dat waren allemaal een soort blaasjes /kleine gezwelletjes op elkaar met een beetje nattig/pussige uitstraling. Deze lijkt me op een mooi rond gezwel een soort ontsteking ofso?
Wel heel erg dat de da er niks mee wil doen :s hoop dat andere bokkers nuttigere info hebben dan mijn post. Srry ts

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:57

Linkjes doen het.

Ik denk dat je het beste advies DA kan opvolgen. Operaties aan dit soort dingen is meer rekken dan genezen en de kosten wegen niet op tegen kwaliteit van leven (herstellen is niet zonder ongemak ook met goede pijnbestrijding) en de kosten die je maakt voor die extra tijd.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:58

Bij ons paard kon het melanoom middels een elastiek worden afgebonden (zat net naast de vulva). Maar dit melanoom is zo enorm, dat gaat 'm niet worden. Ik heb destijds contact hierover gehad met Ibbel hier op bokt, zij heeft mij heel wat wijzer gemaakt over Oncept (helaas niet verkrijgbaar), cimetidine en interleukines. De universiteit van Hannover doet hier onderzoek naar. Voor ons was het een te grote reis om telkens naar Hannover af te reizen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:59

Ik zou Tom Marien ( Equitom ) hierover contacteren.
Gewoon vrijblijvend advies vragen wat en hoe.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:00

is er al in geprikt? Lijkt mij ook meer een vochtophoping van het een of ander...

Miss bij vorige operatie toch iets vuils achtergebleven dat is gaan werken en nu een diepe onderhuidse ontsteking of iets is geworden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:00

Mijn DA zei overigens ook dat de kans groot is dat ze ook inwendig tumoren hebben (die je dus niet aan de buitenkant kunt zien) wanneer ze hiermee beginnen.

edit: bij de mijne lijkt het trouwens veel meer op jouw eerste foto's. De tweede lijken inderdaad erg anders. Je DA weet zeker dat dit een melanoom is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:02

hoogendroog schreef:
Bij ons paard kon het melanoom middels een elastiek worden afgebonden (zat net naast de vulva). Maar dit melanoom is zo enorm, dat gaat 'm niet worden. Ik heb destijds contact hierover gehad met Ibbel hier op bokt, zij heeft mij heel wat wijzer gemaakt over Oncept (helaas niet verkrijgbaar), cimetidine en interleukines. De universiteit van Hannover doet hier onderzoek naar. Voor ons was het een te grote reis om telkens naar Hannover af te reizen.

Dat ding naast/boven de anus (2014) was zo te behandelen geweest, maar wat dit paard nu heeft (begonnen in 2015) zit bovenaan bil/net onder staartaanzet en onderhuids, kan zijn dat het vanuit de steel van het oude gezwel (melanoom lijkt mij sterk bij vos) groeit, maar ongeacht de oorsprong zit je vol in de spierlagen te snijden dan en dat geeft problemen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:03

Tamary, ik zeg toch ook dat het niet gaat lukken met een elastiek... wel goed mijn post lezen.

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:09

Bedankt
Hij wil er ook geen naald in stoppen
dat had geen zin daar komen geen antwoorden uit zei hij
Hij zegt een tumor maar in 2014 was het een melanoom ik heb dat toen nog laten onderzoeken in het lab

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:10

Het ziet er nu inderdaad meer uit als een tumor ipv een melanoom.

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:14

hoogendroog schreef:
Het ziet er nu inderdaad meer uit als een tumor ipv een melanoom.

Ja ziet heel anders uit
maar vind zo gek dat het op de zelfde plek zit als eerst ..
is dat dan gewoon toeval?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:18

Kan, misschien gewoon een wat zwakker plekje ofso. Kan je geen kliniek mailen met de foto's. Hoeft niet eens een melanoom te zijn... hoe voelt die aan

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:26

miesnaom schreef:
Kan, misschien gewoon een wat zwakker plekje ofso. Kan je geen kliniek mailen met de foto's. Hoeft niet eens een melanoom te zijn... hoe voelt die aan

Had ik gedaan maar ze zegen dat het dan sowieso terug komt dus weet niet goed wat ik moet doen dan

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:27

AnoukLizzy schreef:
miesnaom schreef:

Had ik gedaan maar ze zegen dat het dan sowieso terug komt dus weet niet goed wat ik moet doen dan

Voelt keihard aan maar sommige plekjes voel ik wel vocht

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:28

Ik zou daar toch een biopt van laten nemen. Kwestie van het zeker te weten... Sowieso veel sterkte, ts...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:36

Als je in een melanoom gaat prikken loop je risico op uitbreiding.
Waarom niet luisteren naar het advies van de verschillende dierenartsen?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:38

Inderdaad Tom marien van equitom, een van de beste artsen van Europa en heeft vaker paarden opgeknapt waar andere dierenartsen niks durfde, als hij het niet aandurfd dan kan je er vanuit gaan.

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:42

Oke dat ga Ik dan zeker bij hem navragen!
Ik wil gewoon heel zeker zijn
dat als ze niks kunnen dat ook echt zo is
en het niet zomaar opgeven

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:45

Ik begrijp je! Sterkte hoop dat Tom iets kan betekenen. Zeker als je op sommige plekken vocht voelt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:55

Als dit echt een melanoom is (zoals de andere blijkbaar was), dan komen die ook inwendig voor (die dingen komen naar ik begrijp niet alleen) en daar zit meer ellende aan vast dan je wil weten. Er in gaan prikken/snijden lijkt mij dan zeker niet de eerste keuze. Aankijken en knoop door hakken als het genoeg is wel.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:58

Als je dit zo gaat laten dan komen er vroeg of laat toch wondjes. Dan liever één keer het risico van een biopt.

Maar equitom is idd een hele goede arts/ kliniek.

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:59

tamary schreef:
Als dit echt een melanoom is (zoals de andere blijkbaar was), dan komen die ook inwendig voor (die dingen komen naar ik begrijp niet alleen) en daar zit meer ellende aan vast dan je wil weten. Er in gaan prikken/snijden lijkt mij dan zeker niet de eerste keuze. Aankijken en knoop door hakken als het genoeg is wel.

Ja inderdaad ik er niet maar in gaan snijden en dat het dan niet opgelost is maar uitgesteld
Dan zal ik die knoop door moeten hakken

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:02

Ik vind he totaal niet op een melanoom lijken zoals oudere schimmels ze hebben. Het ziet er totaal anders uit. De melanomen van schimmels zijn ook vaak onschuldig.