Gebroken kies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:10

Mijn merrie staat weer fijn thuis, heerlijk!
Zag jouw paard ook staan November, ze stond er redelijk rustig bij.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 19:10

Tancreda4 schreef:
Succes morgen!

Twinklebel, fijn dat je die van jou weer mag ophalen. Mijn ervaring met de lingehoeve is ook echt heel fijn. Ze nemen echt de tijd.

Binnenkort voor gebitsbehandeling en foto maar stel het een beetje uit omdat ik bang ben dat de andere kies er nu ook al uit moet :o


Ik snap de angst haha :') de prijzen zijn niet mis dus de rest van haar kiezen moet mn paard nu maar netjes bij gaan houden :D

@twinklebel dat is fijn! Eet ze al weer goed?
Fijn om te horen dat mijne redelijk rustig is! Ik zit me al druk te maken over morgen haha

@tinker_sally zo, 3 uur, die hebben ook goed werk gehad haha! Ze waarschuwden mij ook al dat ik me geen zorgen moest maken als ze om 13.00 nog niet gebeld hadden :') fijn dat je paard geen last meer heeft nu!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:17

Ze eet haar hooi nog niet helemaal goed November, kauwt nog wat moeizaam en maakt nog wat proppen. Maar al wel weer beter als zaterdag. Ze heeft enorm honger vind ze zelf, slobber, Senior Priores en luzerne wordt dankbaar naar binnen gebunkerd. Hooi valt ze ook op aan, maar doet ze wat langer over. En af en toe staat ze met haar hoofd raar scheef, zit er denk ik wat klem tussen haar kiezen...

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 19:23

Twinklebel schreef:
Ze eet haar hooi nog niet helemaal goed November, kauwt nog wat moeizaam en maakt nog wat proppen. Maar al wel weer beter als zaterdag. Ze heeft enorm honger vind ze zelf, slobber, Senior Priores en luzerne wordt dankbaar naar binnen gebunkerd. Hooi valt ze ook op aan, maar doet ze wat langer over. En af en toe staat ze met haar hoofd raar scheef, zit er denk ik wat klem tussen haar kiezen...


Fijn dat er wel verbetering in te zien is, ze zal het zelf vast raar vinden dat gevoel van hooi tussen haar kiezen! En gelukkig eet ze verder ook goed dan.
Ik ga zelf voor de zekerheid ook maar wat makkelijk voedsel erbij halen voor de mijne, mocht het niet nodig zijn komt het ook wel weer op.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:26

Ja, dat Senior Priores is wel een aanrader. Krijgen ze toch hun vezels binnen.

Tancreda4

Berichten: 24063
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:04

Ja pony deed het daar ook echt super op. Kost even wat bereidings tijd maar ik maakt het savonds voor de ochtend en sochtend voor de avond.

Hopelijk verloopt het morgen goed!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 22:14

Ah handig om te weten! Hoop inderdaad dat het morgen ook goed gaat, vind het wel heel spannend ondanks dat het maar een gewone kies-extractie is :') kijk nu al uit naar het telefoontje als het klaar is

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:29

Ik vond het ook superspannend hoor November. Het is toch niet zoals het trekken van een kies van een mens, het is best een behoorlijke ingreep. Ik ben er dagen lang zenuwachtig voor geweest, en ben er nog niet 100% gerust op.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 23:45

Ben ik gelukkig niet de enige haha! Maar jouw merrie is ook drachtig toch? Maakt het allemaal nog net even wat spannender.. Hopelijk gaat de genezing goedkomen bij je en eet ze snel weer normaal!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 11:20

Net gebeld door de Lingehoeve, ze staat alweer op stal! Helaas wel via de wang moeten doen, de kroon was aan het breken en daardoor kon er niet gewoon getrokken worden. Vanmiddag op ziekenbezoek bij Wonderfull, maar blij dat het vlot gegaan is!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:29

Ah, fijn, nu op naar genezing!

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:06

Toch ook door de wang...
Gelukkig is het achter de rug. Zit dat nu in verband of hoe moet ik me dat voorstellen?

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:41

Geen verband, ze maken een recht sneetje en hechten dat weer na de tijd.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:43

Afbeelding

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 15:25

De patiënt maakt het goed *\o/* stond haar hele stal alweer leeg te eten en de grasjes lukken ook meer dan goed!

Afbeelding

Al met al een kleine 1200 euro armer, maar daar zit bij ook nog een enting bij, de gewone tandartsbehandeling van stal, de foto, het verblijf hier, foto en de ingreep zelf. De ingreep was een kleine 1000 euro.

Ingreep was niet voor niks, tand was echt rot van binnen (zo ruikt de kies ook), maar nu gelukkig nog op tijd om infecties te voorkomen.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:39

Wauw wat goed dat ze al zo vlot kan eten!!
Grote opluchting voor jou!
Nu ze toch via de wang gegaan zijn, moest je paard dan ook plat op tafel of kon het toch rechtstaand?
Hoelang mag/kan je niet rijden?

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:47

Wat fijn November, die heeft er duidelijk minder last van dan mijn witte dame.

Antonius, bij de Lingehoeve doen ze ook via de wang staande. Dit verschilt per kliniek naar wat ik begreep.

Bit weet ik eigenlijk niet, doe ik sowieso niet in tot de controle 2,5 a 3 weken na de ingreep.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 16:50

Echt niet verwacht hoor, maar ze was helemaal hyperactief en viel het gras aan alsof ze een week niet gegeten had. Normaal is ze echt de rust zelve dus was net een ander paard. Misschien had ze toch meer pijn eraan dan wij merkten, maar we zullen het pas echt zien als ze vrijdagavond weer thuis is!

Antonius, het is inderdaad staand gedaan. Dit verschilt per kliniek, andere die ik had gebeld gingen vaak voor liggend omdat de kies zo ver naar achter ligt. Dit brengt weer eigen gevaren met zich mee dus ik wilde heel graag staand. Mocht je bij je paard ooit zo'n ingreep nodig hebben, raad ik zeker de Lingehoevr aan! Alles is zo duidelijk uitgelegd en ze namen echt de tijd voor me. Ik vraag morgen / vrijdag nog na hoe het zit met beweging en bit etc.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:40

Vien eet ook weer helemaal normaal *\o/* *\o/* *\o/* !

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 22:08

Ik juich voor je mee! Goed nieuws *\o/*

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 12:22

Mijn paard is er ook al vanaf! Ze hebben de kies (310) er via de mond kunnen uithalen, ze hebben er 'maar' 2u aan gewerkt, terwijl ze toch 2-3u gezegd hadden, dus ik denk dat het wel vrij vlot ging.
Over 3 weken moet ik op controle.
Heb nu nog niet gevraagd of ik ze evt wat vroeger al bitloos wat mag rijden, maar dat vraag ik straks nog even. Rond 15u stop ik met werken en haal ik haar op.

November108 schreef:
Antonius, het is inderdaad staand gedaan. Dit verschilt per kliniek, andere die ik had gebeld gingen vaak voor liggend omdat de kies zo ver naar achter ligt. Dit brengt weer eigen gevaren met zich mee dus ik wilde heel graag staand. Mocht je bij je paard ooit zo'n ingreep nodig hebben, raad ik zeker de Lingehoevr aan! Alles is zo duidelijk uitgelegd en ze namen echt de tijd voor me. Ik vraag morgen / vrijdag nog na hoe het zit met beweging en bit etc.


Bij mijn paard was het ook de op een na laatste kies in haar mond, vandaar dus de oorspronkelijke twijfel of het staand ging lukken. Ik ben trouwens van België en de ingreep is gedaan in Merelbeke, bij Gent op de veeartsenijschool. Had/heb er dus op zich ook wel vertrouwen in dat ze weten wat ze doen.
Ga daar ook al heel wat jaren met mijn probleemtandenpaard :+

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 14:46

Fijn dat jouw paard er ook vanaf is! Dus getrokken, dat is voor jou ook fijn, goedkoopste optie! Ging bij mij helaas niet lukken vanwegen de kroon die afbrak. Hoe doen ze het bij jou met pluggen wisselen dan? Of staat ze er inmiddels al een paar dagen? :)

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:51

Fijn dat alles zo soepel is verlopen Antonius!

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:46

In het verslag staat dat er een plug in zit van polyvinylsiloxane, ik veronderstel dat die blijft zitten?
Controle over 3 weken, dus ofwel wordt die er dan uitgehaald, ofwel zal dat er vanzelf uitvallen zeker?
Deze ochtend binnen gebracht en ik mocht ze vanaf 12u terug ophalen, maar door het werk was ik wat later.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Gebroken kies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:30

Hier werden de pluggen na drie dagen gewisseld en met drie weken gaan ze eruit.