De tandarts zag dat ze helaas een gebroken kies heeft, boven, de een-na-achterste (nummer 10 volgens mij). De top van de kies was een deel weg. Ze dacht dat deze al wel een hele tijd gebroken is, voor nu geeft deze kies geen problemen qua ontstekingen zo ver ze kon zien. Haar verwachting is dat dit nog wel zou kunnen gaan ontsteken in de toekomst, dat zou dan een probleem opleveren met de wortels die bij de voorhoofdsholte zitten. De hele voorhoofdsholte zou kunnen gaan ontsteken en dan zouden we verder van huis zijn.
Ze stelde voor om eerst een foto te laten maken van het hoofd om de kies te bekijken of bepalen of trekken nodig zou zijn. Mocht het nodig zijn, zouden ze met 2 man wel een ochtend bezig zijn, dit moest op de kliniek. In het goede geval zou de kies zo getrokken kunnen worden met wortel en al, dit zou dan €500 à €750 gaan kosten, in het slechte geval zou de tand breken en moet er vanuit buiten de laatste stukken uitgehaald worden (als ik het allemaal goed heb begrepen), dit zou dan tot €1250 op kunnen lopen.
Nu wil ik eigenlijk sowieso de kies laten trekken, ongeacht of de foto nou aangeeft dat hij voor nu nog goed is. Dit omdat zij verwachtte dat het ooit mis zou kunnen gaan, en om nou elk jaar foto's te blijven maken...
Mijn vraag aan jullie is: zijn er mensen die ervaring met deze ingreep hebben, hoe zijn jullie paarden genezen en wat waren jullie kosten? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er best van ben geschrokken