Paard knikt met hoofd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Paard knikt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:11

Normaal ben ik hier helemaal niet van omdat ik van mening ben dat de enige die medisch gezien mijn paard kan helpen de veearts is maar de opties raken op en we weten nog steeds niet wat het probleem is.

Om even bij het begin te beginnen. Ik heb een D-pony die altijd gediend heeft als springpony. Bij de vorige eigenaar is hij plots gaan weigeren. Hier is verder niets mee gedaan en ze hebben hem aan mij verkocht. Bij mij weigerde hij ook regelmatig maar mij werd o.a. door instructie verteld dat dit inmiddels aangeleerd gedrag was.

Anderhalf jaar geleden (in april) besloten de pony voor de wagen te beleren omdat ik hem niet wilde verkopen maar ik het weigeren wel zat was. Tijdens mijn eerste lessen knikte hij ook wel wat met zijn hoofd wanneer hij moe werd maar dit loste zich vanzelf op. Eigenlijk de hele winter lekker gereden, tot hij op een gegeven moment veel op rust ging staan met hetzelfde been. Fysio erbij gehad en die gaf aan dat hij verzuurde. Dus vitamine E bij gaan geven, maar eigenlijk liep hij niet echt lekker meer. April dit jaar werd hij kreupel en stijf na het rijden. Veearts gebeld en bloed geprikt. Hij was toen op verschillende benen kreupel. Uit bloed onderzoek bleek dat hij ernstig vitamine E tekort had. Dus ander voer gaan voeren om dit op te krikken. Hij knikte af en toe met het mennen wat met zijn hoofd maar ik dacht dat dit kwam door het vitamine E gebrek. Het loste op, maar bij onze eerste marathon ging hij toch weer met zijn hoofd knikken tegen het eind.

Het zat me al niet helemaal lekker. Hij was niet kreupel maar het leek wel zo omdat hij zo met zijn hoofd knikt. Onze tweede marathon ging hij direct bij de dressuurproef, zo'n beetje de hele proef met zijn hoofd knikken. De jury's gaven beide aan dat ik er naar moest laten kijken, ze waren niet zeker of het lichamelijk niet goed zat of dat het een aanleuningsprobleem was. Ik heb de wedstrijd niet uitgereden en de veearts maandag direct laten komen. Achteraf heeft hij eigenlijk sinds maart van dit jaar niet echt lekker meer gelopen.

Vanaf dat moment zijn we een heel traject ingegaan en we zijn er nog steeds niet aan uit. Om het niet een al te lang verhaal te maken zal ik even opsommen wat we al bekeken hebben en behandeld hebben
Er zijn röntgenfoto's gemaakt van zijn hoefbeen hieruit kwam hoefkatrol klasse 4 en klasse 2 uit.
Er zijn röntgenfoto's gemaakt van zijn rechter spronggewricht omdat hij hierop ligt positief was met de buigproef.
Hij heeft zooltjes gekregen.
Is onderzocht in Emmeloord. Hier geen kreupelheid in de voorbenen te vinden. Rug is voldoende bewegelijk en niet gevoelig. Het spronggewricht rechts achter is ingespoten.
De pony houdt zijn tong tussen zijn tanden vast, dus rontgenfoto's gemaakt van zijn gebit. Hier werd EORTH gevonden. Twee buitenste snijtanden getrokken.
Op oude keuringsrapporten wordt hij verdacht van peessnede.

Onder de man heeft de pony weinig problemen vertoont tot eigenlijk de afgelopen twee maanden. Sinds we het traject ingegaan zijn lijkt hij vrij snel terug te lopen en worden de problemen erger.

Uiteraard zijn we nog met de veearts aan het kijken wat we nog kunnen bekijken. Hij loopt niet meer voor de menwagen en wordt enkel nog gereden (Dit is op advies van de veearts). Hij kantelt op het moment met zijn hoofd tijdens het rijden, is niet stil te krijgen in de aanleuning en stelling is ver te zoeken. Hij heeft hier altijd al wat problemen mee gehad maar nooit zo erg.

Vanavond komt de fysiotherapeut (in overleg met de veearts) die er al een aantal jaren bijkomt om toch met het bovenstaande verhaal nog eens naar mijn pony te kijken.

Ik hoop dat er misschien iemand is met een soort gelijk verhaal die weet waar we nog naar zouden kunnen kijken of mensen met suggesties wat we nog kunnen proberen?

Alles wat er wordt gedaan in overleg met de veearts.

Janneke2

Re: Paard knikt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:40

Wat een nare situatie!

Achteraf denk ik dat er een paar slimmerikken al zoiets als hoefkatrol vermoedden en het dier hebben verkocht. (Die mensen heb je helaas...)

Achteraf mag de instructrice zich doodschamen mbt 'aangeleerd gedrag'. (Ik ken de theorieën uit de psychologie, maar de boel maar meteen op een paard toepassen is dus tricky.)

En als vluchtdieren zijn paarden 1) aangewezen op hun groep en dus altijd gericht op samenwerking en
2) als prooidieten zojn ze hard voor zichzelf: hoe zichtbaarder je kreupelt, "hoe eerder je lunch bent".
1+2= paarden zijn erg hard voor zichzelf.

Veel succes met het opstellen van een goed plan zodat je dier nog wat plezier in het leven kan hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:55

Al met al een pony met veel pijn dus. Als je nog verder wilt gaan dokteren, zou ik de hals en rug toch eens op de foto zetten. Maar vraag je ook af of dat de moeite nog is, en of het nog eerlijk is naar je pony.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 11:57

Joolien schreef:
Maar vraag je ook af of dat de moeite nog is, en of het nog eerlijk is naar je pony.

Vraag ik me ook af. Zit een beetje met een verzekeringsverhaal en zowel mijn eigen veearts als Emmeloord geeft op dit moment het ethisch nog niet verantwoord te vinden hem af te keuren en te laten gaan. Ze vinden hem daar nog te goed voor.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:59

ten eerste davinci " chapeau" dat je zoveel moeite doet om uit te zoeken wat jullie pony zou kunnen mankeren. Helaas kunnen legio redenen zijn voor dit verschijnsel. En ik weet er helaas alles van....
Het kan een lang traject zijn om het te vinden. Of je vind het nooit. Enig wat ik nog kan aanraden naast
de veearts is cranio sarcraal ( http://joeyphilips.com) deze mevrouw bekijkt het van een hele andere kant.
Ben zelf redelijk nuchter persoon maar ondanks heel veel onderzoeken en kosten heeft deze mevrouw veel betekend en inzicht gegeven oa ook in het voerbeleid. Suc6 en hoop dat je pony geholpen kan worden.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 12:21

claud1 schreef:
ten eerste davinci " chapeau" dat je zoveel moeite doet om uit te zoeken wat jullie pony zou kunnen mankeren. Helaas kunnen legio redenen zijn voor dit verschijnsel. En ik weet er helaas alles van....
Het kan een lang traject zijn om het te vinden. Of je vind het nooit. Enig wat ik nog kan aanraden naast
de veearts is cranio sarcraal ( http://joeyphilips.com) deze mevrouw bekijkt het van een hele andere kant.
Ben zelf redelijk nuchter persoon maar ondanks heel veel onderzoeken en kosten heeft deze mevrouw veel betekend en inzicht gegeven oa ook in het voerbeleid. Suc6 en hoop dat je pony geholpen kan worden.

Bedankt, ik ga hier zeker even naar kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:31

davinci2412 schreef:
Joolien schreef:
Maar vraag je ook af of dat de moeite nog is, en of het nog eerlijk is naar je pony.

Vraag ik me ook af. Zit een beetje met een verzekeringsverhaal en zowel mijn eigen veearts als Emmeloord geeft op dit moment het ethisch nog niet verantwoord te vinden hem af te keuren en te laten gaan. Ze vinden hem daar nog te goed voor.

Dan zou ik kiezen voor foto's, en eventueel eens 2 weken op pijnstillers zetten om te kijken of je verschil merkt. Ik zou het wel eerst bij reguliere zorg houden voordat je naar een cranio sacraal gaat. Want ook dat gaat je veel geld kosten en is niet altijd wetenschappelijk bewezen ;) Kende iemand die had er vaak een cs bij, was soms 100 euro voor een poedertje kwijt terwijl paard gewoon met een zware longontsteking en dampigheid door liep. Om maar even een voorbeeld te geven ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:40

davinci2412 schreef:
Joolien schreef:

Ehm...
dat zijn 2 verschillende zaken.
Qua verzekering geldt, dat het dier als rijpony is gekocht. (Of wat er maar precies is afgesproken en mondelinge afspraken gelden ook.)
Is het dier niet met goed fatsoen bruikbaar als rijpony, ga je verzekeringstechnisch richting total loss.

Dat is in principe een compleet ander iets dan 'afmaken'.
(Let op: soms is bij total loss je pony opeens eigendom van de verzekering en moet je je dier 'terugkopen' tegen slachtprijs.)

Ik zat ivm hals opzij te denken aan 'pony ontlast het voorbeen', daarvoor is bezoek aan de kliniek niet nodig: spreek af dat de DA langskomt als je rijdt en dan uitverdoven.
Houdt ze haar hals opeens normaal als de pijn weg is, dan heeft ze bij het rijden fiks last van wat er maar mis is in de hoefkatrol. (En is het qua rijden in principe einde verhaal.)

Soms is de peesontsteking of de artrose in de hoefkatrol nog wel af te zwakken en kan het dier pijnvrij zijn bij weidegang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:56

Wanneer de pony een peessnede (zou te zien moeten zijn op de scan)heeft gehad, dit in combinatie met de hele voorgeschiedenis, dan is hij gewoon kapot, hko 4 geeft dit ook aan. Dus verzekeringszaak of niet, zet hem op gedeeltelijk pensioen of laat hem gaan.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 13:06

Janneke2 schreef:
Ehm...
dat zijn 2 verschillende zaken.
Qua verzekering geldt, dat het dier als rijpony is gekocht. (Of wat er maar precies is afgesproken en mondelinge afspraken gelden ook.)
Is het dier niet met goed fatsoen bruikbaar als rijpony, ga je verzekeringstechnisch richting total loss.

Dat is in principe een compleet ander iets dan 'afmaken'.
(Let op: soms is bij total loss je pony opeens eigendom van de verzekering en moet je je dier 'terugkopen' tegen slachtprijs.)

Ik zat ivm hals opzij te denken aan 'pony ontlast het voorbeen', daarvoor is bezoek aan de kliniek niet nodig: spreek af dat de DA langskomt als je rijdt en dan uitverdoven.
Houdt ze haar hals opeens normaal als de pijn weg is, dan heeft ze bij het rijden fiks last van wat er maar mis is in de hoefkatrol. (En is het qua rijden in principe einde verhaal.)

Soms is de peesontsteking of de artrose in de hoefkatrol nog wel af te zwakken en kan het dier pijnvrij zijn bij weidegang.

Pony is uitverdoofd. Zowel door mijn eigen dierenarts als in Emmeloord. Dit gaf geen verschil..
Wat betreft de verzekering zit dit niet zo gemakkelijk in elkaar. Er zitten veel meer haken en ogen aan.

bigone schreef:
Wanneer de pony een peessnede (zou te zien moeten zijn op de scan)heeft gehad, dit in combinatie met de hele voorgeschiedenis, dan is hij gewoon kapot, hko 4 geeft dit ook aan. Dus verzekeringszaak of niet, zet hem op gedeeltelijk pensioen of laat hem gaan.

Het vermoeden is er dat hij een peessnede heeft gehad. Ik heb hem nu bijna 4 jaar. Hij heeft nog nooit kreupel gelopen tot afgelopen april. Mijn eigen dierenarts en Dierenkliniek Emmeloord constateren op dit moment geen kreupelheid.
Hem laten gaan is zoals ik al aangaf geen optie op het moment omdat door de dierenartsen wordt gezien als ethisch onverantwoord omdat hij daar niet "slecht" genoeg voor is.

Gisterenavond is de fysiotherapeut geweest voor de pony. De spieren boven in de hals en zijn biceps waren gevoelig. Daarnaast gaf de fysio aan dat het probleem wel eens hoger kon zitten. Zij dacht aan de draaiende atlas of het tongbeen skelet. Zowel de fysio als ik zal vandaag contact hebben met de veearts wat hij hiervan denk. De fysio heeft hem wel losgewerkt en mocht het toch een spierkwestie zijn zou hij maandag (als ik weer mag rijden) met ongeveer 50% moeten verbeteren.

Edit: toevoeging

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:09

Het paard heeft hoefkatrolontsteking klasse 4 en een bups andere klachten.. het enige advies dat ik je kan geven is om het paard met pensioen te doen. Snap niet dat je hier nog mee door wilt doktoren..

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 13:17

Eef_Bam schreef:
Het paard heeft hoefkatrolontsteking klasse 4 en een bups andere klachten.. het enige advies dat ik je kan geven is om het paard met pensioen te doen. Snap niet dat je hier nog mee door wilt doktoren..

Meningen zoals deze heb ik niets aan. Wat ik wel of niet doe met mijn pony is mijn keuze. Ik ben opzoek naar suggesties en tips. Dus mocht iemand iets meer weten over scheefstand van het tongbeen hoor ik het graag

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 13:19

Joolien schreef:
Dan zou ik kiezen voor foto's, en eventueel eens 2 weken op pijnstillers zetten om te kijken of je verschil merkt. Ik zou het wel eerst bij reguliere zorg houden voordat je naar een cranio sacraal gaat. Want ook dat gaat je veel geld kosten en is niet altijd wetenschappelijk bewezen ;) Kende iemand die had er vaak een cs bij, was soms 100 euro voor een poedertje kwijt terwijl paard gewoon met een zware longontsteking en dampigheid door liep. Om maar even een voorbeeld te geven ;)

Bedankt voor de tip. Ik overleg sowieso alles wat er gebeurt eerst met mijn eigen veearts en de veearts van dk emmeloord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:04

Ik weet dat osteopaten altijd aan het tongbeen voelen.
Net als bij ons mensen hangt het tongbeentje "los", het zit niet aan andere botten vast, maar enkel en alleen aan spieren.
Een osteopaat kan aan het tongbeen voelen of een paard met rijden linksom of juist rechtsom makkelijker buigt.

Maar verder gaat mijn kennis niet, dat jouw dier scheef was wisten we al en een scheef tongbeentje past daar op zich wel bij.