Ik heb vandaag mijn paard op de foto laten zetten (röntgen hals + rug). Nu kwam daar uit dat hij op de 16e (?) wervel iets wat corrosie heeft en dat de wervels daar eigenlijk iets te dicht op elkaar staan. Dierenarts zei dat het pas echt onder kissing spines zou vallen als er meerdere wervels achter elkaar, elkaar zouden raken.
Nu heb ik dit paard recent pas aangeschaft (met klinische + röntgen keuring op alle benen), maar blijkt het paard dus flink rugpijn te hebben (rug bollen en weg willen rennen zodra je erop gaat zitten). Vorige eigenaresse had aangegeven dat paard iets singeldwang had en spanning opbouwde. Voor de rest is uiteraard de zadelmaker geweest (zadel wat we hadden overgenomen ligt niet goed) en de osteopaat is ook geweest (paard zit vast in bekken en hals). Verder ga ik er even geen waardeoordeel aan hangen.
DA zei dat ze dit paard pas zou afkeuren voor de sport als hij klinisch dus ook symptomen laat zien. Woensdag komt de zadelmaker weer om te proberen of we een nieuw zadel kunnen passen (ondertussen hebben we dus de osteo en DA over de vloer gehad). Als hij dan klinisch dus weer reactie geeft op het zadel zouden we moeten laten uitverdoven om te kijken of zijn reactie van de pijn komt.
Heeft er misschien iemand ervaring met deze situatie? Wat vinden jullie van de foto? Denken jullie dat dit paard geschikt is voor de sport? Wij gaan ook nog voor een second opinion bij een andere arts, want we willen zeker weten dat hij voor de sport geschikt is op het moment dat hij dus wel deze rug heeft, maar geen pijn laat zien.
Wie weet kunnen jullie goede tips geven. Ik zoek dus ook nog een goede DA die de foto's kan herbeoordelen.