Accute rugproblemen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Accute rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 18:58

Goedenavond bokkers,

Misschien kunnen mensen zich vinden in mijn verhaal door de ervaringen of verhalen die ze hebben mee gekregen, wie mij misschien zouden willen helpen...

Vorige week vrijdag begon mijn paard heel raar te lopen met haar hals , de hals was naar links gebogen en haar hoofd was rechts, een overdreven stelling om het maar even zo te noemen. Na een minuut of 2 was dit weer over en het hele weekend niks gezien.

Afgelopen dinsdag haalde ik mijn paard uit haar wei en was lekker aan het poetsen
Totdat ze ineens weer het zelfde deed, echter werd het alleen maar erger en erger en op een gegeven moment hield ze haar hoofd alleen nog maar naar de grond en zat ze te schudden met haar hoofd.

Omdat het mij niet lekker zat en ik een pony heb gehad met een “neurologische” probleem (hersentumor ) die overleden was
Deed mij dit besluiten de veearts te bellen.

Ze hebben haar eerst na gekeken of ze geen beginselen van koliek had ( ze is de afgelopen jaren daarvoor een vaste patiënt geweest )
Toen dit uitgesloten was ging ze kijken naar haar hals er rug, hals was wat stijf maar haar rug was bij een lichte druk al zo overdreven gevoelig dat ze de veearts letterlijk aanviel maar haar achter benen.
Na nog wat testjes voor de neurologische vlak had ze aan 1 kant een kleine vertraging met het terug zetten van haar voeten op de juiste plek.
Maar niet “overdreven ernstig “
Een deken op doen is uit den boze en moet ik goed uitkijken dat ik geen achterbeen zie vliegen.

Hij stelde voor om haar op metacam te zetten en na 3 dagen te stoppen om te kijken of de pijn dan terug kwam. En mocht er geen verbeteringen komen dan foto’s maken....

Ze heeft nu die 3 dagen er op zitten ,
En heb geen accute symptomen gezien
En ze lijkt zich soms lekkerder te voelen
Maar aan de andere kant staat ze er soms maar als een zielig hoopje erbij. Zie ik geen sprankeling in haar ogen en lijkt ze chagrijniger
Ook gaat ze wat raarder staan en loopt ze stijfjes met wandelen....

Nooit problemen met haar rug gehad , je kon er eigenlijk alles mee doen en ze viel praktisch in slaap omdat ze vertroetelingen fijn vind.
Afgelopen buitenritten was ze vrolijker enthousiaster en pittiger als nooit te voren .
In de wei zag je een 19 jarige merrie die zich een 2 jarige voelde in haar gedrag maar nu....

Dus ik ben een beetje in dubio.
Morgen ga ik met de veearts bellen en de situatie goed overleggen
Maar ben benieuwd of er mensen zijn die dit soort situaties kennen?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:12

Ik herken je situatie wel ..
Mijn merrie heeft dit ook regelmatig ( enkel in koude natte periodes ) het ziet eruit als spierspanning ( misschien is het wel zo ) en mijn merrie heeft op zo'n moment echt wel ongemak ..

Het is goed dat je de veearts erbij gehaald heb en dat er gezien is dat je paard sowieso al last van de rug heeft ..

Ik zou je zeker aanraden om foto's van de rug en hals te laten maken , mijn merrie heeft namelijk forse artrose in d'r hals en Kissing spines met sclerose in d'r rug ..
Succes en sterkte

Anoniem

Re: Accute rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:57

Door een val of iets kunnen ze wel acuut problemen krijgen. Ik zou foto's laten maken, als daar niks uit komt bloedonderzoek. Ik zou er niet te lang mee wachten, want zoals ik het hoor, heeft ze wel pijn.

lovelygirly

Re: Accute rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 18:37

Vandaag contact gehad met de behandelde veearts van haar

Voor wat ik nu zelf kan doen , is veel rechtuit blijven lopen , longeren zodat de buiging er in blijft
En zorgen dat ze haar rug goed gebruikt zonder het te overbelasten.
Eventueel een ostheopaat erbij halen die het 1 en ander kan verbeteren

En mocht het toch niet beter gaan ,
Dan terug bellen om het verder uit te zoeken
En eventueel foto’s maken ....