Wordt bostel (graanresten na het brouwen) gevoerd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Wordt bostel (graanresten na het brouwen) gevoerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 11:59

Mijn man brouwt sinds een jaartje zijn bier zelf. Wat overblijft na het brouwen wordt bostel genoemd en is feitelijk niets anders dan geplette tarwe die in kokend water geweekt heeft. De tarwe is dus nat en het merendeel (maar niet alle) van de voedingstoffen is er uit gespoeld. De vezels blijven over.
Voorlopig hebben we de bostel als onkruidbestrijder op onze perken gegooid maar die liggen na al die tijd wel zo'n beetje vol met dat spul. :D Bio-afval dus, voor in de container.

Wat we ons nu al een paar keer hebben afgevraagd: kan die bostel ook (vers) aan dieren gevoerd worden? Zouden brouwerijen dat vroeger niet ook gedaan hebben? Zeker voor dieren die snel aankomen of op dieet staan, zoals mijn haflinger, lijkt het mij een mogelijkheid, doordat het vezelrijk is, goed vult en nog maar weinig koolydraten e.d. bevat. Ik ga natuurlijk niet met paardlief experimenteren zonder me vooraf grondig te informeren, maar het klinkt niet helemaal onlogisch.

juval

Re: Wordt bostel (graanresten na het brouwen) gevoerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:02

onze koeien krijgen het als aanvulling op het kuilvoer en mais.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:03

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:15

Ik ken het inderdaad als voeraanvulling bij koeien

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:19

Voor koeien is het een erg fijne aanvulling op het rantsoen, goed voor de pens door bepaalde gistingsprocessen, makkelijk verteerbaar, maar zorgt er wel voor dat de mest wat minder dun wordt en veel eiwitten.

Aan paarden zou ik het niet standaard bij voeren. Af en toe een beetje kan best, maar paarden hebben niet zo veel aan alle extra eiwitten (koeien gebruiken dat voor in de melk). Het is dus niet helemaal lege 'vulling' zeg maar..

Het percentage droge stof zit meestal rond de 22% bij enigszins goed gedroogd hooi zit dat op 80% of meer..
Wat dat betreft kun je beter heel schraal hooi hebben, daar hebben paarden wat meer aan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 12:33

Hey, dat ging vlot! :)
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Rebecca: dank je, daar heb ik wat aan. Dan voer ik het maar liever niet aan mijn hafje want dan heeft het voor hem inderdaad geen toegevoegde waarde. Liever in de container (waar ik me wel wat schuldig over voel, maar dat moet dan maar).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:37

Ik neem aan dat je niemand kent met varkens of kippen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 12:42

Zo, daar heb ik iets te vlot gereageerd. :o

Albert: ik ben eens grondiger in je linkje gaan kijken en er staan toch best wat meer voordelen van het voeren van bostel vernoemd dan enkel melkproduktie. O.a. een positieve uitwerking op de spijsvertering en een toename van de ruwvoeropname. Dus misschien in bepaalde situaties voor bepaalde paarden toch niet zo zinloos? Edit: Dat werd hierboven natuurlijk ook al vermeld; goed lezen is vandaag niet mijn sterkste kant blijkbaar. :+ Dus wordt de vraag nu: In welke situatie kan het voeren aan paarden zinvol zijn?

Kuggur: helaas niet in de buurt.

Daar het spul nat is en snel gaat schimmelen zou ik het persoonlijk enkel direct na het afkoelen voeren. Maar misschien zijn er ook zinvolle methodes om het een paar dagen goed te houden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:45

Dan zit er maar één ding op; zelf kippetjes aanschaffen ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 12:46

Kuggur schreef:
Dan zit er maar één ding op; zelf kippetjes aanschaffen ;)

Hihi, eigenlijk graag, maar daarvoor is ons tuintje dan toch wat klein. :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:18

Toch wordt het nog wel in paardenprodukten gevruikt!
Hier in buurt is ook bedrijf dat het ook verkoopt aan paardenmensen (verwerkt in soort van kuil).
Ikzelf voer via kramer ook een iets waar bierbostel in verwerkt is...

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:22

Interessant, voor koeien is het inderdaad heel best voer. Ze geven er goed melk van en het is inderdaad heel goed voor de spijsvertering. Ik denk dat je het voor de paarden wel wat droger moet hebben want anders zal het waarschijnlijk niet lang genoeg houdbaar zijn. Geen koeienboer of hobbyboer in de buurt?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 13:31

Het heeft ook absoluut goeie kwaliteiten hoor!
Alleen door de hoeveelheid eiwitten niet zo heel erg geschikt om standaard te voeren, tenzij je de rest van je rantsoen daar op aan past en je paard niet sterk reageert op eiwitten.

Ik zou het mijn tinker niet zo snel geven, beest wordt overal dik van, die vul ik liever op met wilgentakken en schraal hooi. Sowieso reageert ze veel op (teveel) eiwitten met explosieve mok en jeuk. Al het eiwit wat niet gebruikt wordt als bouwstof, wordt als nog omgezet in energie (of vetzuren) en dat is echt niet wat je wil bij een paard/pony die al aanleg heeft om makkelijk dik te worden.

Als je heel veel bezig bent met bijvoorbeeld spieropbouw of wat dan ook, kun je er best wat van bij voeren!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 14:05

@aadburg: er is inderdaad een koeienboer in de buurt. Ik zou hem kunnen vragen of hij de bostel wil hebben, maar voor 100 melkkoeien is de bostel van een beetje hobbybrouwen natuurlijk een belachelijk kleine hoeveelheid. :P Voor één haflinger dan weer veel te veel, dat dan weer wel.

@Rebecca: Nou ja, standaard voeren is bij hobbybrouwen natuurlijk niet echt aan de orde. Dan eerder zo sporadisch eens een schepje.
Mijn haflinger werd ook al dik van alleen het kijken naar voer. Maar nu is hij een dagje ouder (21), wordt nog steeds schraal gevoerd en heeft nu de gehele zomer op dit voer een normaal gewicht gehouden. Stalhoudster en ik gaan hem dus voor het eerst deze winter scherp in het oog houden of hij niet te schraal wordt op het oude programma. En bij het rijden wordt hij ook wat trager/sneller moe. Dus misschien is af en toe zo'n schepje energieboost dan wel helemaal niet zo verkeerd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:15

Beetje boer heeft een uitgekristalliseerd rantsoen voor zijn koeien. Als hij zelf geen borstel voert is de kans klein dat ie interesse heeft. En als ie het al voert heeft hij voldoende.

Boeren zijn niet zomaar mensen die een koe vanalles voorschotelt. Melkproductie is zijn inkomen dus er wordt aandachtig over alles nagedacht en veel wordt ook bemonsterd en op maat gevoerd.. ook al lijkt dat voor buitenstaanders niet het geval te zijn.