Mijn merrie stond net ineens bezweet op stal. Aardig wat zweetplekken, op haar hals, borst en schouders. Ik ken dit beestje nu al 15 jaar en dit heb ik bij haar nog nooit gezien. Dit is wat eraan vooraf is gegaan:
17.00
Aangekomen op stal. Paard(en) begroet, niks aan de hand. Stalletjes gaan mesten en voer klaargemaakt voor ze.
18.00
Paard heeft 1x gemest tijdens het uitmesten. Paard peeskappen omgedaan en naar de bak om te longeren. Ongeveer 20 minuutjes licht gelongeerd, paard rustig en reageerde overal prima op. Zo goed als niet gezweet. Normaal uitgestapt, toen terug naar stal. Nog even 20 min gepoetst en haar op stal gezet. Paard 35 min na licht werk gevoerd (weinig - 3 handjes muesli en supplementen).
19.00
Wilde paard gaan knuffelen om naar huis te gaan, toen ik zag dat ze bezweet op stal stond. Dit was niet zo na het longeren, ze ging droog op stal. Muesli had ze op en ze stond er verder rustig bij, ook eten en drinken deed ze goed. Ze voelde niet overdreven warm aan maar ademde wel wat zwaarder dan normaal (niet mega zwaar). Buikgeluiden zijn er en zijn zoals normaal.
Het paard draagt geen deken. Ze staat wel een beetje dik in haar vacht, maar vind dit een overdreven reactie - en dan zou ze het ook warm moeten hebben gehad tijden het werken. Geen geschiedenis van koliek (nog nooit gehad - afkloppen) of andere maagaandoeningen. Uiteraard netjes ontwormd wanneer dat nodig is. Verder is het paard super gezond en zit ze goed in haar vel. Routine/voer is niet verandert.
Ik ben na 20 min observeren naar huis gegaan nadat ik de staleigenaar heb ingelicht. Ik ga over een uurtje/anderhalf terug om te kijken hoe ze erbij staat. In de tussentijd zou ik wel graag wille weten wat jullie hiervan vinden... Moet ik me zorgen maken?