Spoed! Wat kan dit zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Spoed! Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 20:26

Hi bokkers!

Mijn merrie stond net ineens bezweet op stal. Aardig wat zweetplekken, op haar hals, borst en schouders. Ik ken dit beestje nu al 15 jaar en dit heb ik bij haar nog nooit gezien. Dit is wat eraan vooraf is gegaan:

17.00
Aangekomen op stal. Paard(en) begroet, niks aan de hand. Stalletjes gaan mesten en voer klaargemaakt voor ze.

18.00
Paard heeft 1x gemest tijdens het uitmesten. Paard peeskappen omgedaan en naar de bak om te longeren. Ongeveer 20 minuutjes licht gelongeerd, paard rustig en reageerde overal prima op. Zo goed als niet gezweet. Normaal uitgestapt, toen terug naar stal. Nog even 20 min gepoetst en haar op stal gezet. Paard 35 min na licht werk gevoerd (weinig - 3 handjes muesli en supplementen).

19.00
Wilde paard gaan knuffelen om naar huis te gaan, toen ik zag dat ze bezweet op stal stond. Dit was niet zo na het longeren, ze ging droog op stal. Muesli had ze op en ze stond er verder rustig bij, ook eten en drinken deed ze goed. Ze voelde niet overdreven warm aan maar ademde wel wat zwaarder dan normaal (niet mega zwaar). Buikgeluiden zijn er en zijn zoals normaal.

Het paard draagt geen deken. Ze staat wel een beetje dik in haar vacht, maar vind dit een overdreven reactie - en dan zou ze het ook warm moeten hebben gehad tijden het werken. Geen geschiedenis van koliek (nog nooit gehad - afkloppen) of andere maagaandoeningen. Uiteraard netjes ontwormd wanneer dat nodig is. Verder is het paard super gezond en zit ze goed in haar vel. Routine/voer is niet verandert.

Ik ben na 20 min observeren naar huis gegaan nadat ik de staleigenaar heb ingelicht. Ik ga over een uurtje/anderhalf terug om te kijken hoe ze erbij staat. In de tussentijd zou ik wel graag wille weten wat jullie hiervan vinden... Moet ik me zorgen maken? :(

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:29

Koliek is toch wel het eerste wat in me op komt hoor.
Kijk hoe ze is zo en als ze nog zweet, grote neusgaten heeft, naar haar buik kijkt steeds of er zelfs naar trapt, ligt en kreunt enz. dan toch de VA raadplegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:30

Hier staan ze ook flink te zweten als ze even hebben gespeeld.
Vaak ook pas als ze al even stil staan en niet direct met bewegen.
Dikke vacht i.c.m hogere temperaturen weer.

Ik zou even de temperatuur opnemen als je straks weer heen gaat en kijken of ze met haar buik trekt. :j

liedjuh2

Re: Spoed! Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:39

Klinkt mij als nazweten. Dat heeft mijn paard ook vaak. Zeker als ik hem na het werk op een warme dag op stal zet en hij heeft/krijgt eten. Dan is het lichaam gewoon nog bezig met afkoelen.
Maar goed dat het in de gaten houd. Beter zekere voor onzekere nemen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:41

T is weer warm hoor vanavond.. Denk dat het daardoor komt. Vind het zelf ook ineens qua gevoel weet eem stuk warmer vergeleken met afgelopen week. Als je dan gaat sporten/lopen en stilataat komt het zweet pas, denk dat het nog van t longeren is.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:42

Ik wil het natuurlijk niet afdoen als niets "ernstigs", jij kent je paard het best natuurlijk, maar ik heb er hier ook een in een al redelijk dikke vacht en hij zweet altijd wat na, dus pas als hij al even klaar is komen zijn zweetplekken pas echt tevoorschijn. Even goed haar gedrag in de gaten houden en kijken of ze nog verder mest. Maar met een dikke vacht hoeft dit echt niet per se ernstig te zijn .

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 20:45

Bedankt iedereen voor de reacties!

Ik hoop inderdaad dat het nazweten is en door het warme(re) weer komt. Ze leek geen pijn te hebben (de pijn zou toch eerder komen dan het zweten neem ik aan? En het zweten als reactie op die pijn?) maar mevrouw is zo'n draak die nooit wat laat zien als ze iets mankeert. Op zich leek het dus inderdaad niks ernstigs, maar zoals al gezegd neem ik (zeker met deze merrie) het zekere voor het onzekere.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:46

Ik zou haar temperatuur even opnemen, kijken of ze verhoging heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:51

Ik denk door de hoge lucchtvochtigheid, hogere temperatuur en dikkere vacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:52

Wanneer ze in de oksels en hals wat zweet zal het zeer waarschijnlijk nazweten zijn, vergis je niet in de dikke vacht , duurt even voor je het ziet en wel logisch dat ze wat zwaarder ademt. Er gaat veel energie in het verharen zitten , tel daarbij het werk en temperatuur op en je hebt een zwetend paard. Maar even goed in de gaten houden is niet verkeerd natuurlijk, zou ik zeker doen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 20:54

pinto_1 schreef:
Ik zou haar temperatuur even opnemen, kijken of ze verhoging heeft.

Als ze over een half uur nog steeds bezweet staat (dan heeft ze dus van 19.00 tot 21.30 bezweet gestaan) ga ik temperaturen en de DA bellen.

Dan kijk ik ook naar:
- Gemest ja/nee? Hoeveel, conditie van de mest?
- Tekenen van pijn: neusgaten, buik optrekken, rollen, nerveus gedrag, naar buik slaan/happen
- Buikgeluiden?
- Eetlust?
- Ademhaling? Hartslag?

Nog iets waar ik op kan letten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:05

Nee hoor, dit is genoeg. Wat je wel kunt doen, voel met je hand (vingers)op de huid of die nat is en niet op het haar, soms lijken ze zeiknat maar is dat alleen het uiteinde van de haren.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:06

Ev de kleur van het tandvlees?

Hopelijk niks ernstigs! Duimen maar!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:07

Ik denk dat je al goed bezig bent. Het was vandaag trouwens warmer dan je zo op het eerste gevoel zou denken. Mijn mafje, die altijd goed in haar haar komt, was na korte tijd rijden al behoorlijk bezweet.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 23:41

Nou, we zijn terug! Beestje stond er rustig (en niet meer bezweet) bij. Opluchting! Was dus echt alleen nazweten en niks ernstigs gelukkig!! Bedankt voor jullie hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:09

Fijn! :+:

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:57

Gelukkig maar!