Voeradvies voor nerveus paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Voeradvies voor nerveus paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 15:07

Hey Bokkers,

Graag zou ik advies krijgen wbt voer voor mijn pony/paard (volbloed). Hij is vrij nerveus qua karakter en dit wordt versterkt door de normale sportbrok van zowel subli als pavo. Hij wordt snel dik en staat op onbeperkt ruwvoer uit een hooizak (zodat hij er langer over doet), kan wel wat meer soepelheid in de spieren gebruiken en wat minder nervositeit. We trainen 5 keer per week en zijn op dit moment B dressuur. De Divoza heeft me Metazoa aangeraden, Bosgra heeft me Vitalbix aangeraden. Iemand ervaringen/ideeën? Ik heb een proefzakje Vitalbixx meegekregen, maar mijn anders schranzende powny pruimt hier op.

ponyparadijs

Re: Voeradvies voor nerveus paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:10

Waarom krachtvoer geven als hij er zo heftig op reageert?
Misschien eens kijken wat hij doet met geheel geen krachtvoer
En het aanbieden van een magnesium liksteen

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:11

Ik heb mijn pony een tijd op Cavalor FiberForce gehad in combinatie met magnesiumcitraat. Daar deed ze het erg goed op. Inmiddels staat ze op ander voer vanwege gevoeligheid voor maagzweren en voer ik vrijwel geen magnesium meer bij, ze is van zichzelf al een stuk rustiger in het koppie geworden :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:14

Pianisimo van Cavalor werkt voor mijn merrie geweldig :-)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 15:21

ponyparadijs schreef:
Waarom krachtvoer geven als hij er zo heftig op reageert?
Misschien eens kijken wat hij doet met geheel geen krachtvoer
En het aanbieden van een magnesium liksteen

Hier wordt hij sloom, stijf en dof van, maar niet minder nerveus. Dan krijg je dus een niet vooruit te branden, schrikkerig paard :'). Likstenen, welke soort dan ook, raakt hij niet aan

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:00

Misschien een van de brokken van jepaardgezondenfit.nl?

Daar zitten niet de onnodige toevoegingen in waar je paard zo nerveus van word, maar wel alle vitaminen die hij niet uit zijn hooi haalt.

Kleine toevoeging, zelf geef ik daar op advies van Da 2 x daags 20 ml lijnzaadolie bij, en 1 x daags 1 pompje chevivit vit e aangezien dit slecht houdbaar is in brok.

De hoeveelheid lijnzaadolie kun je eventueel opvoeren voor meer energie indien nodig. Het geeft de energie langzaam vrij waardoor je geen explosief paard krijgt maar wel eentje die ook de 2e proef nog fit is.

AnimalTouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:09

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:13

Pianissimo van Cavalor en vitamine korrels erbij als aanvulling.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:15

De mijne kreeg eerst Metazoa ( hij ontplofte van dat voer) daarna Vitalbix ( overal spoken in het bos) nu Pianissimo van Lavalor met voor het rijden nog wat poeder ( nerv control) en daar doet hij het echt fantastisch op !!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:16

Zout. Zowel het rille als het stijve in de spieren kunnen veroorzaakt worden door een tekort aan zout. Of eigenlijk door een overschot aan kalium. Daar hebben meer paarden last van dan mensen vaak denken. Kalium en zout moeten in balans zijn zodat de spieren en zenuwcellen goed kunnen blijven werken.

Gooi gerust een eetlepel zout per dag over z'n voer. En daarnaast een goede liksteen (eentje met alleen zout, geen verdere mineralen of suiker er in) zodat hij zelf ook nog kan aanvullen indien nodig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:39

pianissimo van Cavalor is een aanrader
Daarnaast voor de soepelheid creatine van pharmahorse
En magnesium om ze wat rustiger in het hoofd te krijgen
Eventueel zou je ook kamille thee kunnen proberen

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 19:13

Magnesium had ik inderdaad ook al gehoord, maar aangezien ik zelf niet voer is het lastig 'alleen' zo'n supplement toe te voegen. Kan natuurlijk wel, maar ik kijk eerst naar ander voer. Even kijken wat er in Pianissimo zit, in Metazoa zit sowieso magnesium. Er zit wel veel suiker in Pianissimo, valt me op. De vitalbix heb ik vandaag weer zowel door zijn voer als ernaast gevoerd en deze keer at hij het wel.

Likstenen raakt hij dus niet aan ;).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:19

Dan los zout in een bak in z'n stal. Er zijn inderdaad paarden die liever geen blok hebben.

Een pak zout kost 30 cent. Je bent er gauw genoeg achter of dat het probleem oplost.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:20

Likstenen doen ze alleen wat mee als ze het nodig hebben

Zout alleen extra verhoogd alleen de dorst
Naar mijn idee geen toegevoegde waarde

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 19:29

EWpa (Energie Waarde paard) 0,83 MJ/kg, VREpa (Verteerbaar Ruw Eiwit paard) 7,75%, Ruw eiwit 10,5%, Ruw vet 4%, Ruwe as 7,5%, Ruwe celstof 12%, Calcium 0,85%, Magnesium 0,35%, Fosfor 0,60%, Natrium 0,30%, Suiker 5,5%, Zetmeel 26,5%

Dit zit er in Pianissimo, tegenover:

Metazoa:
Ruw eiwit 14.8%
EW Paard 0.52
VRE Paard 9.4%
Ruw vet 5.0%
Ruwe celstof 19.8%
Ruwe anorganische stof 22.4%
Zetmeel (uit luzerne) 1.8%
Suiker (uit luzerne) 3.0%
Calcium (Ca) 40 g
Fosfor (P) 3.2 g
Kalium (K) 17.6 g
Magnesium (Mg) 20.0 g
Zink (Zn) 1323 mg
IJzer (Fe) 924 mg
Koper (Cu) 215 mg
Natrium (Na) 12.0 g
Mangaan (Mn) 500 mg
Selenium (Se) 1.74 mg
Jodium (I) 7.5 mg
Cobalt (Co) 3.0 mg
Chloor (Cl) 17.9 g

En Vitalbix:

EWpa 0,58; VREp 113 g (11,3%); ruw eiwit 154 g; ruw vet 50 g; ruwe celstof 201 g; ruwe as 172 g.
Calcium 15 g; fosfor 8 g; magnesium 20 g; natrium 15 gram; totaal ijzer 397 mg; totaal koper 408 mg; totaal zink 1531 mg; totaal mangaan 329 mg, totaal selenium 3,0 mg..

AnimalTouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:08

ZoZenn schreef:
Magnesium had ik inderdaad ook al gehoord, maar aangezien ik zelf niet voer is het lastig 'alleen' zo'n supplement toe te voegen. Kan natuurlijk wel, maar ik kijk eerst naar ander voer. Even kijken wat er in Pianissimo zit, in Metazoa zit sowieso magnesium. Er zit wel veel suiker in Pianissimo, valt me op. De vitalbix heb ik vandaag weer zowel door zijn voer als ernaast gevoerd en deze keer at hij het wel.

Likstenen raakt hij dus niet aan ;).

Ik had het over magnesiumolie die direct op de huid aangebracht wordt;
Transdermaal, via de huid toepassing van zuivere magnesium chloride olie is daarom een betere methode.

Dit betekent simpel:

Lichaamseigen magnesium vorm

Geen onnodige belasting voor het spijsverteringskanaal

Geen geknoei met supplementen door het voer

(bron; http://www.bio-ron.com/producten/verzor ... -olie.html )
Laatst bijgewerkt door AnimalTouch op 21-09-17 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:11

Vitalbix voor de nodige vitaminen/mineralen.
Mengen met een handje Pianissimo van Cavalor als ze de vitalbix niet lekker genoeg vinden.
Werkt hier top voor paarden met (te) veel energie of nerveuze paarden.
- En ben je nog goedkoper uit dan alleen een muesli voeren ook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:16

Ik zou je voedingsadvies op maat kunnen geven en doormeten welk voer het beste bij je paard past en in welke hoeveelheid, eventueel aangevuld met een kruidenmix afgestemd op je paard's behoeften. PB maar als je daar behoefte aan hebt.

Ik zou zeker stoppen met graanvoer, de meeste bekende merken bevatten graan, maar niet stoppen met geheel krachtvoer. Zeker nu ze het najaar ingaan hebben ze wel iets extra's nodig.
Zowel Metazoa als Vitalbix kan ik vaak van harte aanbevelen (veel paarden kiezen er ook voor) maar met Metazoa hebben we gehad dat onze paarden het na een tijdje niet meer lekker vinden, terwijl er ook genoeg paarden zijn die het lekker opsmikkelen.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:27

Ervaring met volbloeden is dat je het nerveuze gedrag er toch nooit helemaal uit krijgt. Desondanks kun je wel wat met voer doen, inderdaad Cavalor Pianissimo is erg goed voor dit soort gevallen. Daarnaast magnesium bijvoeren lijkt me een prima aanvulling. Magnesium heb je ook in brokjes (zodat je als je er bent gewoon wat los kan voeren) als in vloeibare vorm (wat in het drinkwater kan). Dus qua toediening hoeft dat geen probleem te zijn.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:43

In metazoa is de Calcium Fosfor verhouding heel scheef en zal hij de magnesium niet goed op kunnen nemen. Die zou ik dus echt laten staan. Tenzij je er zemelen (extra fosfor) bij gaat voeren.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:49

Ik zou persoonlijk gaan voor een goede vitaminebrok als basis, zonder toegevoegde granen en suikers. Suikers en granen worden omgezet in explosieve energie, terwijl je langzaam vrijkomende energie wil.
Ik voer zelf de balancer van Dodson & Horrell, maar de balancer van je paard gezond en fit of Vitalbix zijn vergelijkbaar. Allemaal zonder toegevoegde rommel.

Met de vitaminebrok als basis kan je spelen met extra toevoegingen. Luzerne of alfalfa oid bijvoorbeeld. Of wat (lijnzaad)olie.

Verder wil extra magnesium vaak helpen. Dit helpt de spieren te ontspannen en zorgt ook voor rust in het koppie. Je kunt dit als opzichzelf staand supplement voeren, maar je zou ook kunnen denken aan Placid van Dodson & Horrel of NAF Magic oid. Verschillende supplementen hebben verschillende uitwerkingen op verschillende paarden :).
Kamille geeft ook rust; dit zit bijvoorbeeld al in de Placid kruidenmix. Dat kun je ook bij de paardendrogist bestellen, of gewoon bij de kruidvat kopen.

Het is met de supplementen een beetje spelen, als de basis (ruwvoer+vitaminebrok) maar goed is :)!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:38

Suiker is ook nomdig voor spieropbouw. Suiker an sich kan ook geen kwaad zolang het niet teveel is.
Mijn merrie doet het al jaren geweldig op Pianissimo in combinatie met Nerv Control van Pavo en Optiform van Mijten. Ik heb een keer wat anders geprobeerd, met minder suiker (geen) en dat deed haar geen goed.
Ik heb het idee dat we af een toe een beetje doorslaan in het analyseren van voeding.

Overigens is mijn voer ook doorgemeten door den oek en kwam als perfect rantsoen voor haar uit de test ;-)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:33

Tuurlijk Taffje, daar heb je helemaal gelijk in! Maar ik ga er dan wel even vanuit dat het ruwvoer verder goed zit, daar zit namelijk dan meer dan voldoende suiker in :).

En het ene paard is het andere niet natuurlijk. Wat bij de een heel goed werkt, kan bij de ander echt averechts werken. Mijn paard reageert bijvoorbeeld niet tot nauwelijks op luzerne, terwijl ik genoeg paarden ken die hier in rap tempo van aankomen. Pavo krijgt hij jeuk van, maar de slobber voer ik weer wel (ook al zitten daar granen en suikers in). Hij reageert hier nou eenmaal het best op :).