Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 00:20

Dat ziet er heftig uit! Hoe heb je het behandeld?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 00:23

Elke dag in de bandages zetten, enorm veel prednisolon, buut en andere troep. 1x in de week voorzichtig wassen en op hoop van zegen dat hij beter werd.. hij is toen wel onderzocht en mijn VA heeft ook overleg gehad met de lingehoeve, maar er is nooit wat uitgekomen, behalve dat zijn selenium gehalte iets verhoogd was. Inmiddels is dit gelukkig 8 jaar geleden

N4N4
Berichten: 1109
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:12

Ik heb de cashel legguards voor het afdekken van de benen gekocht ..
Hoop dat deze mijn merrie wat gaan helpen.. tobben ook vreselijk met narigheid aan de 4 witte benen
Afbeelding

Afbeelding

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 09:20

Het vinden van de juiste bescherming voor je paard is echt een kriem omdat veel kan schuren. De vascultis moet namelijk niet geïrriteerd worden onder de beenbeschermer, maar juist met rust gelaten worden.
Zelf gebruik ik voor haar achterbenen de equilibrium equi chaps close contact turnout. Om het niet te laten schuren plaats ik er Kentucky tendon grip onder. De tendon grip trek ik wat omhoog en ik dit doe ik over de bovenkant van de equi chaps.
Haar voorbenen kunnen de chaps niet goed verdragen en daarom heb ik Whinny Socks aan de voorkant. Ravèl is erg bewegelijk in de wei en daarom zakken deze sokken veel af. Om het vast te zetten gebruik ik nog bandagebandjes en pastern wraps van kentucky. Gelukkig heb ik ook een hele handige moeder en zij heeft de voorkant strakker er ronder gehaakt.
Hidez sokken hebben we ook geprobeerd, maar dit zet je aan de bovenkant van het spronggewricht vast. Ravèl maakt teveel moves in de wei om dit te laten zitten. Aan de onderkant gebruikte ik dan Eskadron bonte hoefschoenen om het been helemaal af te dekken.
De equilibrium chaps mogen maar 12 uur ongeveer geplaatst zijn op de benen. In de zomer heb je helaas langer UV-straling. Daarom deed ik in de begin van de avond dan nog equi med stable boots om.
Afbeelding
Uiteraard doe ik dit zelf. Naast mijn fulltime baan scheur ik elke ochtend eerst langs Ravèl (en nee ze staat niet bij mij om de hoek).
Over ongeveer 2 maanden kan Ravèl waarschijnlijk zonder beschermers de wei weer op en hoef ik ook niet meer voor mijn werk langs haar.

http://www.dochorse.nl/equi-med-stable-boots.html
https://www.soxforhorses.com/index.html
http://www.equilibriumproducts.com/prod ... out-chaps/
http://www.dochorse.nl/kentucky-horsewe ... -grip.html

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:50

Hmmm tja... Onze stal gaat pas om 8.00 uur open én ik kan de auto niet bij mijn werk kwijt.

Ik heb op dit moment iets zelf gemaakts om. Dit gaat vaak stuk, omdat het afzakt en ze er dan op gaat staan. Het been is altijd opgelopen, dus het is voor de stalhouder lastig hem goed om te doen.

Voor in de winter heb ik paddock boots van premier equine. Ik heb de crusador leg guards maar die heb ik nog niet durven gebruiken. Ze voelen erg ruw aan en ik ben bang dat de stalhouder ze niet goed om krijgt. Die equimed boot heb ik ook nog. Springschoenen schuren echt teveel.

pmarena

Berichten: 48124
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:59

Een gewoon humaan buisverband is niet goed genoeg zeker qua UV tegenhouden?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:08

Wow wat een intense tijd is dat geweest voor jullie beide zeg.. goed dat je niet opgegeven hebt!

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 12:40

Een buisverband zou ik zelf niet adviseren. Als je de behandeling van Knottenbelt gaat volgen moet het echt 100% UV-werend zijn. De crusador leg guards ben ik sinds vandaag zelf aan het testen gezien ik het UV weer iets aan het opbouwen ben. Deze zijn ook niet 100% UV-werend.

@Tessebes: die sokken dan van Whinny's? Die mogen maximaal 24 uur om blijven. Als jij een niet al te bewegelijk paard hebt, zou het misschien wel blijven zitten. Wij hebben een contactpersoon die ze vanuit Frankrijk verstuurd. Mocht je haar contactgegevens willen, dan kan ik ze naar je sturen.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:49

De cashel leg guards worden heel snel zachter, al na 1x gebruik

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:51

Norton crazy springschoenen waren de enige die niet schuurden bij mijn paard

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:56

Normaal gesproken komen paarden tijdens deze behandeling niet in de wei. Ik ging in eerste instantie 2x per dag wandelen: 1x voor en 1x na zondondergang. Daarna ging hij tussen zonsondergang en zonsopkomst de wei in en overdag in de bandages en later equimed boots op stal. De paarden die ik behandeld heb hebben wel altijd overdag weidegang gekregen, maar het is een hoop gepuzzel en werk om de benen correct te beschermen. Het is niet voor niets dat ik zei dat ts haar inzet een van de belangrijkste ingrediënten van het succes is :j

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:04

Die van mij ging wel gewoon de wei op, maar alleen met bandages of sun protectors.. de zorg is echt enorm intensief maar absoluut noodzakelijk!!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:41

Petje af, TS en @Horseware!

Ik hou dit even heel goed in de gaten: vrienden van mij met een Westfaalse vosruin met 4 witbenen heeft al een tijdje aan de kootholtes zwarte hardnekkige korsterij: ook zijn witte neus is helemaal geschilferd, ik verdenk dus (mede) zonneallergie/auto-immuunziekte als boosdoener. Misschien is het wél gewoon mok, maar dit topic attendeert mij dus wel op een hele andere mogelijkheid.

pmarena

Berichten: 48124
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:15

Nou dat op de neus / bles vraag ik me ook wel af eigenlijk! Komt het (of iets soortgelijks) daar ook voor of is het echt iets van de onderbenen?

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 14:37

terpentijn schreef:
Petje af, TS en @Horseware!

Ik hou dit even heel goed in de gaten: vrienden van mij met een Westfaalse vosruin met 4 witbenen heeft al een tijdje aan de kootholtes zwarte hardnekkige korsterij: ook zijn witte neus is helemaal geschilferd, ik verdenk dus (mede) zonneallergie/auto-immuunziekte als boosdoener. Misschien is het wél gewoon mok, maar dit topic attendeert mij dus wel op een hele andere mogelijkheid.


Ik heb Ravèl elke dag in de zomer factor 50 op haar neus gesmeerd. Dus hier heeft ze niets gekregen....
Professor Sloet uit Utrecht gaf aan dat er op de mok in de kootholtes aambeienzalf gesmeerd kan worden.

Heb je al geprobeerd om zijn benen af te schermen? Ravèl had een klein beetje mok en dit is na bescherming van de benen wel gelijk weggegaan.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 14:44

Ik kreeg net een bericht van een bokker die ook in succesvolle behandeling is geweest via Knottenbelt en Lisette. Zij vroeg mij nog het volgende te plaatsen:

Knottenbelt geeft aan dat het gehele lichaam 0.0% UV-straling mag hebben tijdens de behandeling. Dus ook niet op de bruine delen.

Ik ben er dus wel iets vanaf geweken als ik het zo begrijp. Haar paard had een gehele afsluiting nodig over het lichaam.

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:44

Mm mijn vorige paard heeft het dus ook gehad. Ze accepteerde helaas niets aan achterbenen behalve bandage. Ik heb buut gehad en verder gewassen met betadine. Later leken plekken over te gaan in vorm van mok dn heb ik het zo behandeld. Gelukkig is het zo weggegaan. Laatste beetje gewoon door het met rust laten en niets doen.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:46

Knottenbelt geeft aan dat het gehele lichaam 0.0% UV-straling mag hebben tijdens de behandeling. Dus ook niet op de bruine delen.

Dat heeft hij mij niet verteld moet ik zeggen en is bij mijn paard en de door mij behandelde paarden ook niet gebeurd.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 14:49

Horseware schreef:
Knottenbelt geeft aan dat het gehele lichaam 0.0% UV-straling mag hebben tijdens de behandeling. Dus ook niet op de bruine delen.

Dat heeft hij mij niet verteld moet ik zeggen en is bij mijn paard en de door mij behandelde paarden ook niet gebeurd.


Oh haha, ik kreeg dit net in PB. De bokker in kwestie wil graag anoniem blijven, dus ik heb het maar voor haar geplaatst.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:35

Mijn paard heeft exact zulke plekken gehad op zijn witte been. Ik heb er nooit een dierenarts bij gehaald omdat hij er niet kreupel op liep en ik een hekel heb aan het gemak waarmee cortico's/prednison gepakt worden. Ik heb het dus alleen gewassen met badedas, de korstjes er wat afgehaald en ingesmeerd met sudocreme. Daarnaast homeopatische ondersteuning. Even dacht ik dat dat hielp maar er zat geen vooruitgang in. Het heeft echt weken en weken geduurd.

Maar toen ik het gewoon met rust begon te laten ging het in het najaar vanzelf weg. Het met rust laten en minder zonlicht waren de beste behandeling blijkbaar.

Achteraf is de ellende begonnen toen ik zijn benen in het voorjaar geschoren heb. Dat heb ik dit jaar vanaf het voorjaar dus niet gedaan en hij heeft er geen last meer van gekregen.
Wel heeft hij altijd hele kleine mok achtige plekjes op zijn onderbenen vooral rond de kroonrand in de zomer. Van die 1mm2 plekjes. Ook die laat ik tegenwoordig gewoon met rust.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 23:05

Mijn paard heeft dit denk ik aan 1 achterbeen. Jarenlang hele jaar door gehad en toen ook eens Einschuss. Nu herken ik het eerder behandeld ik eerder en kan de Einschuss voorkomen dmv een Back on track beschermer en voldoende beweging.

Helaas heeft mijn paard weer een plek sinds 3 weken. Geen nattigheid gehad en wel weer mok in 1 kootholte. Vaak deed ik zomers een springschoen om en dan bleef het weg, totdat dit eens ging broeien en toen helemaal ellendig werd.

Ik smeer het in met calendulan om de huid te kalmeren. Betadine om te ontsmetten en ik heb nog een oplossing staan met zilver erin. Dit was van m'n andere paard met een zaadstrengfistel. Dit goedje ontsmet, ontstekingsremmend en zorgt ervoor dat bv wildvlees geen kans krijgt.

Maar las ik nou goed dat aambeienzalf helpt? Morgen naar kruidvat dus :') die mensen zullen wel denken :+

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 23:13

Horseware schreef:
Normaal gesproken komen paarden tijdens deze behandeling niet in de wei. Ik ging in eerste instantie 2x per dag wandelen: 1x voor en 1x na zondondergang. Daarna ging hij tussen zonsondergang en zonsopkomst de wei in en overdag in de bandages en later equimed boots op stal. De paarden die ik behandeld heb hebben wel altijd overdag weidegang gekregen, maar het is een hoop gepuzzel en werk om de benen correct te beschermen. Het is niet voor niets dat ik zei dat ts haar inzet een van de belangrijkste ingrediënten van het succes is :j



Maar snachts naar buiten en overdag op stal is dan ook een optie dus?
Al is er op stal soms natuurlijk nog UV dus is bescherming nog belangrijk.. maar mss wel al een stuk minder 'gedoe'..

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 23:29

Licor schreef:
Horseware schreef:
Normaal gesproken komen paarden tijdens deze behandeling niet in de wei. Ik ging in eerste instantie 2x per dag wandelen: 1x voor en 1x na zondondergang. Daarna ging hij tussen zonsondergang en zonsopkomst de wei in en overdag in de bandages en later equimed boots op stal. De paarden die ik behandeld heb hebben wel altijd overdag weidegang gekregen, maar het is een hoop gepuzzel en werk om de benen correct te beschermen. Het is niet voor niets dat ik zei dat ts haar inzet een van de belangrijkste ingrediënten van het succes is :j



Maar snachts naar buiten en overdag op stal is dan ook een optie dus?
Al is er op stal soms natuurlijk nog UV dus is bescherming nog belangrijk.. maar mss wel al een stuk minder 'gedoe'..


Ja dat is een optie. Overdag op stal dienen de witte benen wel ingepakt te worden maar dit is uiteraard een stuk makkelijker want je kan dan gewoon stalbeschermers of bandages gebruiken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:53

suikermeisje schreef:
Helaas heeft mijn paard weer een plek sinds 3 weken. Geen nattigheid gehad en wel weer mok in 1 kootholte.


Als het echt in de kootholte zit, dan is dat geen symptoom van vasculitis.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik had je eigenlijk in moeten laten slapen… - vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 11:51

@panache; hoe doe jij het met die bescherming in natte periodes, regen, modder, enz?