hoefbevangen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

christiana88

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:32

Een shetje wat bij mijn paard in de wei staat is hoefbevangen. Ik sta hier nu ongeveer 4 maanden en dit is de 2e keer. Nu loopt die in de wei redelijk maar op het hard loopt die heel slecht. Ik vind het echt heel sneu. Als het weer goed is zet ik ze in de bak. Zodat ze geen gras kan eten. Helaas kan ze dan niet schuilen ofzo. Nu is mijn vraag, kan dat zo zijn dat ze op het harde veel slechter loopt? Ze is 2 weken geleden bekapt, dat wordt netjes bij gehouden. Ik wil haar volgend jaar meteen in het voorjaar in de bak zetten en afwachten hoe het dan gaat. Heb bijna de neiging om tegen de eigenaar te zeggen dat inslapen beter is. :(

Blackberry28

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:03

Krijgt ze ook medicatie? Zolang ze bevangen is zou ik ze niet op de wei zetten en alleen op de paddock met hooi. 2 keer in maanden is wel veel, is ze dan wel beter geweest? Kan ook zijn dat het nu door het bekappen weer extra gevoelig is geworden natuurlijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:08

logisch toch dat een paard met pijne voeten gevoeliger loopt op het harde.

als jij bv blaren hebt,en loop met je blote voeten in gras en daarna op beton.
je zal onmiddellijk aan de lijven ondervinden waarom ze beter lopen in gras/aarde/zand.....

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:25

Geen gras laten eten!! Zeker niet zolang ze gevoelig toont op voetjes/hoefbevangen is.
Wat zei de hoefsmid 2 weken geleden, hij had moeten kunnen zien dat ze hoefbevangen geweest is..
Ik heb zelf een shetje die erg gevoelig is voor hoefbevangenheid, sinds ik die magnesium-celaat geef gaat het stukken beter.
Als de hoefbevangenheid weer geheel genezen is zou je kunnen proberen of ze op de wei kan met een graasmasker, die beperkt flink de hoeveelheid gras die ze binnen krijgt.

Met de juiste manier van behandeling kan het allemaal goed komen, vind het wel erg hard om nu al meteen te beginnen over in laten slapen :(

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:37

Wat erg voor je paardje :(, maar ik zou hem ook niet op de wei zetten, en ook niet veel hooi (als dit eerste snede is)wij hadden ook een haf, dit was ook kantje boortje... Maar door zwaar dieet is ze toch al verbetert.. veel sterkte... En niet te rap opgeven :(:) grtjs

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:57

[BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Hier staan heel veel tips om het paardje te helpen om de pijn te verminderen.
Hoefbevangen is een noodgeval voor veearts en hoefsmid. Binnende eerste 48u kan je nog proberen om de schade in de hoeven te beperken

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:12

janouk schreef:
[BEH] [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Hier staan heel veel tips om het paardje te helpen om de pijn te verminderen.
Hoefbevangen is een noodgeval voor veearts en hoefsmid. Binnende eerste 48u kan je nog proberen om de schade in de hoeven te beperken

Bedankt voor je interessant topic ! Grtjs

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:56

Jannepauli heeft een geweldige job gedaan om alle informatie te verzamelen en zo overzichtelijk op te schrijven. Heleaas zijn een aantal bokkers met praktijk ervaring in het topic verzameld om elkaar te helpen om hun hoefbevangen paarden te helpen.