Grasbrok is meestal van rijker gras dan het hooi dat er is. Vaak wordt juist het schralere gras gehooid voor paardenhooi of zelfs bermmaaisel. Grasbrok is namelijk gewoon van koeienweides over het algemeen, veel eiwit, gemiddeld suikergehalte en relatief hoog in energie.
Daarnaast nemen paarden het vaak sneller op dan hooi, en eten ze daarna niet een vergelijkbare hoeveelheid hooi minder, dus nemen ze in totaal meer ruwvoer op.
Een andere reden kan zijn omdat ze juist gaan voor kruidenrijke grasbrok. Dan voegt het op andere fronten wat extra's toe, want niet alles is te vangen in een mineralenbrok. Er zijn ook allerlei bijstoffen die een paard ook kunnen helpen, maar Nederlands hooi is over het algemeen niet erg kruidenrijk. Boterbloem e.d. kan dan weer prima gemist worden.
Grasbrok is hier combi snoepjes, bijvoer mineralenbrok (ook eiwit inderdaad), vetmest/energievoer ipv zetmeel stuitervoer (kruising arabier). Ruwvoer is beter voor paard dan ander spul en dit is voor mijn situatie aardig allround inzetbaar + via mp lokaal goedkoop te krijgen.
Sokje_6
Geplaatst: 19-09-17 20:58
Ik gebruik grasbrok voor mijn trainingen. Zit niks slechts in, puur geperst hooi, dus dat vind ik prettig. Ik wil daar niet op hoeven letten tijdens het clickeren, wil gewoon kunnen voeren als ik dat wil.