Momenteel geef ik al een hele tijd Seniores Priores aan mijn paard (17 jarige fries), per voerbeurt krijgt hij 750 ongeweekte Seniores Priores die ik met bijna 2.5 liter water laat weken. Hij is een schrokker en eet het in mijn ogen te snel op, daarom vermeng ik de pulp (SP) met lucerne (Hartog Mix). Per voerbeurt geef ik hem 350 gram lucerne.
Nu blijft hij wat jeuk houden zowel in zijn manen/staart als over meerdere delen van zijn lijf.
Ik wil eens uittesten of die jeuk misschien komt door de lucerne, maar waarmee kan ik dat vervangen zodat hij zijn pulp niet zo naar binnen schrokt?
Hartog compact gras is melassevrij, dus daar zou ik eerder voor gaan bij een fries.
Kelly_ann
Geplaatst: 19-09-17 11:56
Wat wij wel eens deden met snelle eters is een baksteen of een stuk dikke(!) boomstronk in de voerbak leggen, daar moeten ze omheen eten wat meer tijd kost. Ook heb ik wel eens een constructie gezien met een roostertje dat op het voer lag waardoor het paard er niet zijn hele mond in kon duwen. Mag je geweekte voer natuurlijk niet te vloeibaar voor zijn......
superpony
Geplaatst: 19-09-17 11:58
Compact gras? Is heel strak geperst, maar wij haalden het altijd los en gaven het zo.
Of iets van Timotee of esparcette zoeken? Ik heb het niet zo met lucerne en heb als alternatief nu al een tijdje Equifyt Sainfoin hay. Dat is esparcette, timotee, lijnzaad en kruiden. Is qua structuur iets zachter dan compact gras, maar niet stoffig.
hij krijgt al een mix van compact gras (500gram) en grasmix (750 gram) in een losse emmer.... Ik kan natuurlijk kijken of ik dat deels kan mixen me de pulp.
Azmay
Geplaatst: 19-09-17 14:01
dieseltje schreef:
hij krijgt al een mix van compact gras (500gram) en grasmix (750 gram) in een losse emmer.... Ik kan natuurlijk kijken of ik dat deels kan mixen me de pulp.
Dat zou ik dan doen, lijkt me bij verre de makkelijkste optie