Longontsteking bij veulen (Rhodococcus), ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dena_mii

Longontsteking bij veulen (Rhodococcus), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 22:05

Zoals je waarschijnlijk wel verwacht bij het lezen van de titel, heb ik een veulen met een longontsteking. Hoogstwaarschijnlijk wordt de longontsteking veroorzaakt door de Rhodococcus bacterie, ze heeft alle symptomen, echter is er geen punctie gedaan.

Bij het gebruiken van de zoekfunctie, kwam ik verschillende oude topics tegen over de rhodococcus bacterie en longontstekingen bij veulens. Nu vroeg ik me af of er misschien bokkers zijn met recente ervaringen en eventuele tips?

Femmy heeft tot op heden geen koorts en oogt fit. Ze eet en drinkt goed en is speels. Wel hoest ze veel, heeft ze een flinke snotneus en rochelt ze regelmatig met ademhalen. De longontsteking is vastgesteld middels een longecho.

Ze heeft twee weken geleden een kuur van 6 dagen antibiotica en ventipulmin gehad, aangezien er in eerste instantie een verkoudheid werd vermoed. Vier dagen na het stoppen met de antibiotica werd ze echter nog snotteriger en kwam het hoesten weer terug.

Ze krijgt op dit moment om de vijf dagen spuiten, waarvan ze zaterdag de eerste heeft gehad. Daarnaast krijgt ze slijmoplossers, heb ik haar van het stro afgehaald en op plospan gezet en heeft ze een dekentje om zodat ze zich beter warm kan houden met het gure weer.

Nog meer dingen die ik uit voorzorg kan doen? Uiteraard staat ze onder strenge controle van de dierenarts (al een week of 3).

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:49

Hoe gaat het nu met je veulen?

dena_mii

Re: Longontsteking bij veulen (Rhodococcus), ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 19:39

Gaat goed! Ze is nu al een tijdje gestopt met hoesten. Heeft in totaal vier injecties gehad elke vijf dagen.

Helaas zag ik vanmiddag dat ze een beetje een snotneusje, maar veulen wat er bij staat is ook paar weken verkouden geweest. Hoop maar dat het onschuldig is en blijft

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:48

Fijn dat het goed gaat! Weet je zo met welk middel ze behandeld is?
Hopelijk is de snotneus gewoon onschuldig en is ze er wel helemaal vanaf!

Mijn veulen (5 maanden nu) liep vorige week ineens niet goed op de wei. Gecheckt en was een hoefzweertje maar ze had daarnaast ook hoge koorts.

Verder heeft ze geen symptomen, maar ze krijg inmiddels een week (standaard) antibiotica, maar de koorts blijft.
Dierenarts heeft nu voorgesteld om de antibiotica voor Rhodococcus in te gaan zetten ondanks dat ze verder geen symptomen laat zien (nog niet?) van Rhodococcus. Het bloedbeeld laat wel verhoogde witte bloedcellen zien. Vandaag hebben we opnieuw bloed geprikt om de witte bloedcellen te bepalen en als die nog hoog zijn dan wil dierenarts dus behandeling voor Rhodococcus inzetten ondanks dat ze er verder niet echt wat van laat zien.

Verder heeft ze geen slijm/snot, hoest niet, geen dikke gewrichten etc. Eetlust, mest etc ook allemaal in orde.

Beetje vaag verhaal zo.. Verder is ze best blij en redelijk fit (wel dus koorts, dus af en toe ook wel gewoon rustig natuurlijk).

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 20:01

Ze is gespoten met Draquin (?) geen idee of ik het goed heb geschreven.

Waarom maak je niet eerst een longecho? Het zijn behoorlijk zware medicijnen, zou dat niet op de gok gaan spuiten eerlijk gezegd.

Kreupelheid is ook niet iets wat past bij het ziektebeeld. Vooral de duidelijke rochel bij het ademhalen is typerend voor rhodococcus.

Femmy heeft overigens geen koorts gehad wel lichte verhoging (max 38,5), wat dan weer bijzonder is bij een duidelijke longontsteking op de echo.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:17

Kreupelheid is er nu ook niet meer, maar ik gaf dat alleen aan omdat we dat tegelijkertijd met de koorts hebben ontdekt. Dat lijkt een hoefzweer te zijn geweest.

Ik weet ook dat het heftige medicijnen zijn en daarom zoek ik hier nu ook naar ervaringen omdat mijn dierenarts aangeeft deze richting in te willen en ik benieuwd ben of we nog andere opties hebben.

Feit blijft dat de witte bloedcellen verhoogd zijn (vanavond als het goed is nog een actueel beeld ivm nieuw bloedonderzoek) wat duidt op een bacteriele infectie. Ze krijgt nu al een week de normale antibiotica en dat doet niets, dus als de witte bloedcellen nog steeds verhoogd zijn, dan zal er toch iets moeten gebeuren.. Ik ben ook geen fan van heftige medicijnen, maar beestje staat nu al een week met hoge koorts (als we geen koortsremmer gebruiken) en dat is natuurlijk ook niet goed..

Mijn dierenarts heeft het trouwens ook over humane antibiotica die gebruikt worden voor Rhodococcus die je dan zelf plet en met appelmoes in de mond geeft. Deze AB worden ook genoemd in het formularium paard van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 20:25

Dan nog snap ik niet dat er geen longecho wordt gemaakt. Bel anders eens naar een wat grotere kliniek en vraag wat zij denken dat het kan zijn? Het kunnen allerlei infecties zijn, snap niet dat er niet eerst verder onderzoek gedaan wordt

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:30

Daarom vraag ik het toch ook hier omdat ik het zelf nog niet helemaal logisch vind en zo weet ik welke vragen ik aan mijn dierenarts kan stellen/ kan navragen. Ik heb geen slechte dierenarts maar ben dus gewoon benieuwd naar andere opties. Heb er gelukkig zelf nog nooit eerder mee te maken gehad.

Het kan ook nog een beginnende Rhodococcus zijn en dat er zich nog geen abcessen etc hebben gevormd? Dan zou je op een echo nog niets kunnen zien?

we moeten uiteraard nog het bloedonderzoek afwachten en als de witte bloedcellen verlaagd zijn dan gaan we deze behandeling sowieso nog niet inzetten.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 20:33

Beginnende rhodococcus is meestal een verkeerd ingeschatte verkoudheid. Wanneer er al echt koorts is, wat dus op een infectie/ontsteking duidt, zou je dat zeker moeten kunnen zien op de echo. Maar er is toch ook nog geen echo gemaakt? Enkel bloedonderzoek?

Mijn advies is dus ook, maak eerst een echo! Kost ook een stuk minder dan behandelen voor rhodococcus mocht het dat niet zijn.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:40

Thnx, daar kan ik zeker wat mee. Ga ik als ik vanavond de uitslag van het bloed krijg meteen naar vragen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ga ook liever niet onnodig heftige medicijnen aan mijn veulen geven he . Maar wil wel dat er niet nu iets zou broeien en Ik er te laat wat voor zou geven.
Dierenarts en ik hebben meerdere keren per dag overleg en ze is inmiddels sinds zaterdag al 4 keer geweest dus er wordt niets bespaard ofzo.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:06

Dat snap ik! Het is alleen heel lastig om op basis van deze informatie/onderzoeken een bepaald medicijn te kiezen. Natuurlijk moet er iets gebeuren, maar als je niet weet wat het is, is het lastig om de juiste behandeling te starten.

Femmy is bij de Lingehoeve onderzocht toen we t niet meer zo goed wisten/vertrouwden. Nu was ik daar op dat moment sowieso voor het scannen van de merrie, maar het maakt je behandeling wel gerichter.

Edit: Femmy werd best ziek van de spuiten, ze werd dan heel sloom en lag een stuk meer. Het is echt heftig spul

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 18:49

Ijslands mos kan je mee beginnen al vast dat werkt erg goed.

sharoncaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:22

Ook mijn veulen heeft rhodococcus gehad... Begon met een verkoudheid en is heel snel ( binnen een week) omgeslagen.... Ze had koorts a 40 graden. Veel witte bloed lichaampjes in der bloed heel benauwd niet willen eten niet op kunnen staan heel veel moeite met ademen. etc. Ze heeft de eerste 10 dagen elke dag injecties gehad van de DA en ze moest aan de metacan voor der koorts. Het waren echt heftige spuiten van de DA maar speciaal voor de rhodococcus. Wij hebben geen echo laten maken omdat mijn veulen van toen 3 maanden oud al veel te zwak was. En ook echt kritiek gelegen heeft gaven ze der niet heel snel wat was ze er al niet meer.dus tijd voor een echo was er niet. . Na 10 dagen ging het redelijk weer met haar. Al heeft ze blijvende schade en moeten we bij het eerste en beste kuchje gelijk bellen. Verkoudheid moeten we goed in de gaten houden omdat haar weerstand niet is zoals het hoort.. ook geeft haar linginhoud een achterstand opgelopen erdoor. Succes met jou veulen!