Syndroom van Horner

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Izwiers

Syndroom van Horner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 02:33

Hallo,

Ik heb nog nooit iets op een forum hier geplaatst.
Mij. Exscusses daarom ook als het hier niet hoort.

Ik heb een paard genaamd Farome. Zijn vorige baasje was wel actief op Bokt.
Ik lees vaak alleen als ik zoek naar antwoorden.

Nu kon ik mijn antwoord niet vinden dus hier mijn vraag!:

Farome heeft het syndroom van Horner.
Laatst was een kant van zijn hoofd verlamd.. dat heeft een flinke poos aangehouden en hij heeft dan ook veel moeite met eten naar binnen krijgen.

Nu eet hij weer normaal maar hij komt maar niet aan.. gras,ruwvoer,merriebrok, slobber helpt niet. Ik vind hem zelf maar eng mager en durf ook niet naar les met hem omdat mensen dan vooroordelen gaan hebben.

Iemand ervaring hiermee? Hoe krijg ik deze lieverd wat dikker?

Bijgevoegd 2 foto's. 1 samen, waarin hij net weer zon beetje erboven op kwam.
1 van 2 weken terug.

Afbeelding
Afbeelding

Bedankt

Groetjes iris

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 04:25

Pfoe, ik ken hem nog van topics van de vorige eigenaresse en ik vind hem er nu toch een stuk minder goed uitzien inderdaad.

Wat is zijn voerschema en hoeveel beweging krijgt hij per dag? Heb je al een tandarts laten kijken? Bloed trekken? Heeft hij een deken op en wat voor deken?

Silly_Woman

Re: Syndroom van Horner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 06:59

Een dekentje op doen is idd geen overbodige luxe en wij hebben onze merrie toen 6 scheppen met Marstall wiesencobs (moet even 20 minuten weken, handigst is in een speciekuip) gegeven per dag en verder onbeperkt hooi er bij (zonder hooinet)

Dagelijks ook de mond van de verlamde kant controleren omdat deze vol kan zitten met eten dat niet weg gekauwd wordt.

Onze oude merrie kwam hier weer door aan, we hebben haar wel apart gezet zodat ze alles rustig kon opeten. Let er wel op dat je rustig opbouwt met de wiesencobs en de brok zou ik niet te veel voeren. Ruwvoer is het meest belangrijk om dik van te worden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:40

Denk ook zeker een deken en daarbij zo snel mogelijk beginnen met bijvoeren van seniorenslobber met wat olie bijvoorbeeld. Er loopt nu een topic op Bokt over een 29 jarig paard wat te mager is. Zij heeft een heel schema gekregen om te voeren misschien kun je daar ook nog iets mee. Ik zou inderdaad niet op dit paard rijden dat is veel te veel van het goede. Sterkte met alles , ze zallen sneller af als dat ze bijkomen je paard heeft nog een hele weg te gaan en het wordt ook winter maar met een goed voerbeleid kom je een heel eind.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:32

Is dit om echt het gevolg van horner? Ben er zelf niet mee bekend, maar als ik Google is dat voornamelijk een oogprobleem

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:06

Wat krijgt hij exact qua voeding momenteel ?
Paarden die om wat voor reden dan ook makkelijk terugvallen in conditie zpu ik sowieso onbeperkt op goed ruwvoer zetten (gras is zo aan het eind van het seizoen ook al een stukje minder voedzaam)

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:54

Ik ben de vorige eigenaresse van Farome...
Farome is altijd een paard geweest wat echt wat meer qua voeding nodig had dan de rest van stal.
Heb daarvoor al ooit bloed laten prikken, daar is TOEN niks uitgekomen.
Farome is bij mij ieder jaar naar de tandarts geweest, nooit problemen en de laatste keer is gok ik Januari geweest.
Die verlamming is een tijd bijna weg geweest maar helaas dus terug gekomen...
Bij mij kreeg hij echt heel veel, geen hooi maar goed rijk kuil.
Muesli, lucerne, pulp, olie, musclebuild... En dit soms van het een wat meer of minder.
Hier met de juiste training deed hij het goed op,
Farome is zoals je weet een ontzettend gevoelig paard, en voordat hij een terug val in zijn verlamming kreeg bij jou was hij ook al te dun... Ik denk dus niet dat het daardoor komt, maar het zal wel meespelen.
Je bent super met hem en voor hem en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Het is alleen even zoeken, voor farome zijn er natuurlijk veel veranderingen geweest.