Shetland pony wil extreem veel eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moni48

Shetland pony wil extreem veel eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 17:47

Hoi!

Mijn ouders hebben bij hun thuis een Shetland pony staan. Het is echt een lief beestje alleen sinds kort vreet ze aan een stuk door. Alles wat ze ziet wordt opgegeten. Soms begint ze zelfs aan takken en zand. (zand houden ze wel tegen want dit is natuurlijk niet gezond :D ) Ze vergeet meest van de tijd ook om te drinken. Pas als ze weer op het kampje (stukje zwarte grond met een schuilstal) staat, gaat ze drinken. Mijn ouders hebben al een masker om gedaan om zo te voorkomen dat ze te dik wordt, maar ze vreet zelfs daar doorheen veel te veel. Ook hebben ze geprobeerd om haar veel korter op het land te zetten, dit hebben ze zo'n 4 week geprobeerd, maar dan wordt ze heel boos en chagrijnig. Verder hebben ze geprobeerd om hooi te geven en minder gras. Hooi wilde ze eigenlijk niet hebben, maar sinds een paar dagen vreet ze ook enorm graag hooi. Ze eet echt alsof haar leven ervan af hangt. (Ze krijgt niet oneindig veel hooi, als het op is is het op)
Verder krijgt ze 2 keer in de week beweging van een half uurtje. Ze krijgt daarna 1 of 2 snoepjes en niet meer. Ook geen krachtvoer, muesli of biks. Alleen gras en hooi en na het werken 1 of 2 snoepjes.

Ik snap dat het logisch is dat paarden graag willen eten, mijn haflinger lust ook wel wat :D , maar dit shetje vreet echt als een malloot, net als of ze nooit eten krijgt :oo .
Heeft iemand ervaring met zo'n vreetzak pony? En heeft iemand tips om dit iets meer tegen te gaan? Mijn ouders weten echt niet meer wat ze moeten doen. Soms ziet het er echt zielig uit. Net alsof ze enorm honger heeft..

Groetjes!

ps. de pony wordt gewoon ontwormt en ingeënt zoals het hoort :)

SGorter

Re: Shetland pony wil extreem veel eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:50

Wat versta jij onder werk? Als ze een half uur met haar gemend word heeft ze wel wat meer nodig dan 2 snoepjes, maar een half uur wandelen is niet heel inspannend.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:50

Hoe lang staat ze op een dag zonder ruwvoer dan nu?
Gezien ze het snel op heeft?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:12

Tja, shetlanders he! :P
Staat ze helemaal alleen? Dat begrijp ik tenminste uit het verhaal.

Gewoon op een wat kleiner kaal stuk zetten en dan droog oud hooi bijgeven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:19

Staat ze alleen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:25

SGorter schreef:
Wat versta jij onder werk? Als ze een half uur met haar gemend word heeft ze wel wat meer nodig dan 2 snoepjes, maar een half uur wandelen is niet heel inspannend.

Een shet waar twee keer in de week een half uurtje mee gemend word, heeft ook echt niks meer nodig dan twee snoepjes. Dit soort pony's kunnen vaak al hun energie uit ruwvoer krijgen, wellicht enkel een vitaminen brokje voor de juiste hoeveelheid vitamientjes :j

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 18:31

Ze staat alleen inderdaad. Dit is omdat ze niet samen wil staan met andere pony's, dan loopt ze erbij weg en gaat ze onder de draden door. Ze staat nu tussen de koeien, en dat vind ze wel wat leuker.

Ze krijgt 's ochtends en 's avonds hooi, en soms eens smiddags.

Qua beweging is het rijden, maar niet intensief. Meestal alleen stappen en even een stukje draven. Het meisje dat erop rijdt is nier zwaar/lang. Dus dat past prima :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:34

Ook shetten hebben extra mineralen nodig. Mijn moeder heeft de voorkeur voor koeken, dus onze minishetten krijgen ieder een halve summerfit koek. Anders zou ik kiezen voor marstall force (30g/100kg, dus zo'n 50g voor de gemiddelde shet) of pavo vitalcomplete (ook 30g/100kg). Vitalbix daily complete kan ook (75g/100kg) of metazoa (100g/100kg).

Bij ons krijgen ze, nu ze op dieet zijn, ook 250-300g per shet luzernebrok. Dat scheelt ook wel doordat er aan hun eiwitbehoefte voldaan wordt (die van ons hebben helemaal geen gras). Daarnaast krijgen ze onbeperkt tarwestro uit een hooinet (eenmaal op de grond eten ze het slecht).

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:38

moni48 schreef:
Ze staat alleen inderdaad. Dit is omdat ze niet samen wil staan met andere pony's, dan loopt ze erbij weg en gaat ze onder de draden door. Ze staat nu tussen de koeien, en dat vind ze wel wat leuker.

Ze krijgt 's ochtends en 's avonds hooi, en soms eens smiddags.

Qua beweging is het rijden, maar niet intensief. Meestal alleen stappen en even een stukje draven. Het meisje dat erop rijdt is nier zwaar/lang. Dus dat past prima :)

Tussen de koeien.. op gras voor de koeien... uummh hoe land willen je ouders nog genieten van dit kleine monster?

Stoppen met eten is niet iets wat je haar kunt vragen, je zult toch echt zelf iets moeten regelen. van het gras af en maar een uurtje erop de rest arm hooi.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:38

Wat heb je al geprobeerd aan maatje? Een koe is geen vervanging.

Shetjes houden van eten maar lees ook een stuk verveling dus zou voor een maatje gaan en een zoutblok in de wei

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 18:51

Qua maatje hebben we andere Shetlanders en grotere pony's waaronder mijn haflinger geprobeerd. Maar het interesseert haar niet, ze loopt er gewoon bij weg.

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 18:52

Mizora schreef:
Ook shetten hebben extra mineralen nodig. Mijn moeder heeft de voorkeur voor koeken, dus onze minishetten krijgen ieder een halve summerfit koek. Anders zou ik kiezen voor marstall force (30g/100kg, dus zo'n 50g voor de gemiddelde shet) of pavo vitalcomplete (ook 30g/100kg). Vitalbix daily complete kan ook (75g/100kg) of metazoa (100g/100kg).

Bij ons krijgen ze, nu ze op dieet zijn, ook 250-300g per shet luzernebrok. Dat scheelt ook wel doordat er aan hun eiwitbehoefte voldaan wordt (die van ons hebben helemaal geen gras). Daarnaast krijgen ze onbeperkt tarwestro uit een hooinet (eenmaal op de grond eten ze het slecht).

Goede tip! Gaan we proberen

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 18:53

We gaan haar vanaf nu een uurtje op her gras zetten en hooi geven. Plus een van die supplementen die Mizora aanbeveelt!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:54

Ik zou de draden zo aanpassen dat ze er niet meer onderdoor kan en haar koppelen aan een andere shetlander. Als ze een maatje hebben, zijn ze daar namelijk ook de helft van de tijd mee bezig met spelen, kroelen etc. Verder onbeperkt zeer arm hooi en een vitamine brokje zoals mizora ook al voorstelde.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:44

onze shetlanders eten ook heel graag alles wat ze maar kunnen krijgen. ze staan een paar uurtjes op het gras en krijgen een afgewogen hoeveelheid hooi, 3 keer per dag. en vitaminebrok van vitalbix.
verder hebben ze altijd mooi stro in een hooinet ter beschikking. dit wordt vrij veel gegeten.
ze worden er niet extra dik van maar hebben wel altijd iets te doen / eten.
ze lopen wel verschillende keren per week voor de wagen. dat is dan van 15 tot 35 km per keer.

doe je het hooi wat hij krijgt in een slowfeeder? zo is hij langer ermee bezig.

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 09:37

Fennadev schreef:
Ik zou de draden zo aanpassen dat ze er niet meer onderdoor kan en haar koppelen aan een andere shetlander. Als ze een maatje hebben, zijn ze daar namelijk ook de helft van de tijd mee bezig met spelen, kroelen etc. Verder onbeperkt zeer arm hooi en een vitamine brokje zoals mizora ook al voorstelde.

We gaan haar niet met een aatje zetten omdat we dat al geprobeerd hebben. Ze vind het echt niet leuk, en we vinden het zielig om haar verplicht bij een pony te zetten die ze niet mag. En blijven doorzoeken heeft ook geen zin, want we hebben het geld niet om constant nieuwe maatjes te kopen die ze toch niet leuk vind :D
Ze houd enorm van knuffelen en aandacht en dat krijgt ze genoeg :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:48

Wat verwacht jij van een pony met een maatje? Dat ze de hele dag zij aan zij staan te grazen/ kroelen?
Die van mij doet dat ook niet hoor, lopen ook van elkaar weg, maar blijven toch ook bij elkaar in de buurt. Ook zoeken ze elkaar meermaals op om te kroelen, maar vaak zien we dit ook helemaal niet. Echter als we ze uit elkaar halen dan merk je heel goed hoe erg ze aan elkaar gehecht zijn.

Ik zou haar dus van het koeiengras halen en samen met een maatje (dat kan dus ook jou haflinger zijn) plaatsen. Hooi (dus geen kuil wat koeien krijgen) mengen met stro en uit een slowfeed net met kleine mazen voeren , en het eten zo moeilijk mogelijk maken (hang het net aan het plafond/ aan een tak bijvoorbeeld).