Volledige ruwvoeranalyse ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Volledige ruwvoeranalyse ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:36

Ik weet dat een tijd geleden Pavo een beperkte ruwvoeranalyse heeft gepromoot, maar ik vroeg me af of er veel mensen zijn die standaard hun ruwvoer laten analyseren.

Ik heb nu het geluk dat er op mijn werk een labo aanwezig is, en daar kan ik zelf mijn ruwvoer analyseren. Zijn iets uitgebreider analyses dan die van Pavo, bij ons wordt een volledige Weende-analyse gedaan (NIR-methode), dus bepaling van droge stof-gehalte, ruw eiwit, ruw vet, ruwe celstof, ruwe as, en zetmeel en suikers. De klant betaalt hiervoor normaal 37 of 38 euro (weet het niet uit het hoofd). Zaken zoals EwpA (energiewaarde paard) kunnen op basis hiervan ook berekend worden.

Ik had al es aan mijn baas voorgesteld om onze analyses ook te promoten naar de paardensector toe, maar ik weet niet in hoeverre hier vraag naar is. Wie laat zo'n analyses uitvoeren, en/of vindt dit interessant? En stel dat we hiermee doorgaan, hoe zouden we dat best kunnen promoten?

troi

Re: Volledige ruwvoeranalyse ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:48

Ik denk dat mensen het op zich wel interessant vinden maar er niet zoveel voor willen betalen, ook omdat velen wissende leveranciers hebben en dan , als ze het goed willen doen, vast zitten aan regelmatige testen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:55

Ik zou het ruwvoer bij ons op stal heel graag laten analyseren maar is bijna niet te doen: veel verschillende stukken land, ze maaien kleine stukken per land, verschillende snedes etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 07:59

Misschien is een test abonnement nog wel een aardig idee. Bijv dat je voor 100 euro de hele winter mag laten testen? Maar of dat nu uitkan weet ik niet.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 08:42

Zelfde probleem, zou heel graag willen laten testen maar door kleine opslag niet te doen om elke keer te laten testen.
Ik denk aan te duur, te veel gedoe, en hoe vertaal je je analyse naar je krachtvoer/ supplementen....

Wat ik dan weer niet snap is als zo'n test zeg maar 40,/ kost, waarom de leveranciers niet vaker geanalyseerd hooi aanbieden. Die hebben grotere partijen staan, zou toch interessant zijn om daar een analyse bij te kunnen leveren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:33

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:40

meiske1577 schreef:
Zelfde probleem, zou heel graag willen laten testen maar door kleine opslag niet te doen om elke keer te laten testen.
Ik denk aan te duur, te veel gedoe, en hoe vertaal je je analyse naar je krachtvoer/ supplementen....

Wat ik dan weer niet snap is als zo'n test zeg maar 40,/ kost, waarom de leveranciers niet vaker geanalyseerd hooi aanbieden. Die hebben grotere partijen staan, zou toch interessant zijn om daar een analyse bij te kunnen leveren.

Je kan niets met de goedkope testen, daarom doen leveranciers dat ook niet; alleen de duurdere/uitgebreide heb je wat aan + daar zit ook een advies aan wat relevant is. Als een leverancier dat zou doen moet ie dat doorrekenen aan de klanten, en dan gaan de klanten wederom sputteren dat het allemaal zo duur is.....
Hier wordt in elk geval alles geanalyseerd (uitgebreide analyses) en ja, dat kost wat. Maar die kosten worden terugverdiend door goed te voeren..... Het is maar waar je prioriteiten liggen of je iets uitgebreid laat analyseren of niet.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:42

hwn schreef:
Ik weet dat een tijd geleden Pavo een beperkte ruwvoeranalyse heeft gepromoot, maar ik vroeg me af of er veel mensen zijn die standaard hun ruwvoer laten analyseren.

Ik heb nu het geluk dat er op mijn werk een labo aanwezig is, en daar kan ik zelf mijn ruwvoer analyseren. Zijn iets uitgebreider analyses dan die van Pavo, bij ons wordt een volledige Weende-analyse gedaan (NIR-methode), dus bepaling van droge stof-gehalte, ruw eiwit, ruw vet, ruwe celstof, ruwe as, en zetmeel en suikers. De klant betaalt hiervoor normaal 37 of 38 euro (weet het niet uit het hoofd). Zaken zoals EwpA (energiewaarde paard) kunnen op basis hiervan ook berekend worden.

Ik had al es aan mijn baas voorgesteld om onze analyses ook te promoten naar de paardensector toe, maar ik weet niet in hoeverre hier vraag naar is. Wie laat zo'n analyses uitvoeren, en/of vindt dit interessant? En stel dat we hiermee doorgaan, hoe zouden we dat best kunnen promoten?

Er zijn tientallen adressen waar je een dergelijke analyse kan laten doen. Wil je je onderscheiden dan moet je sowieso een heldere uitleg en begeleiding aanbieden + dat de analyse uitgebreid moet zijn, anders heb je er niets aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:54

Meten is weten. Maar wat is je doel met zo'n analyse? Het voer wel of niet kopen? Het voer wel of niet voeren? Of meer of minder voeren? Ik ben hier wel benieuwd naar.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:15

Ik zou er best meer voor willen betalen om geanalyseerd hooi te kunnen kopen, met een uitleg erbij hoe je het kan vertalen naar je krachtvoer.
Helaas tot op heden nog niet kunnen vinden.

Had 1 adres wat geanalyseerd hooi verkoopt, maar analyse was niet volledig en de hooikwaliteit niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:19

Ik laat ieder jaar mijn ruwvoer uitgebreid analyseren bij Eurofins. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet duur, maar dat heeft te maken dat ik maar 1 partij hoef te laten analyseren. Daar voer ik de hele winter van.
Ik vind een eenvoudige analyse dan wel weer aan de dure kant, omdat het niet zo heel veel zegt. In mijn ogen is dat weggegooid geld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:36

[***] schreef:
Ik laat ieder jaar mijn ruwvoer uitgebreid analyseren bij Eurofins. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet duur, maar dat heeft te maken dat ik maar 1 partij hoef te laten analyseren. Daar voer ik de hele winter van.
Ik vind een eenvoudige analyse dan wel weer aan de dure kant, omdat het niet zo heel veel zegt. In mijn ogen is dat weggegooid geld.

Maar wat is je doel van deze analyse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:49

rien10 schreef:
[***] schreef:

Maar wat is je doel van deze analyse?

Kijken waar en wat ik moet aanvullen. Dus niet zomaar een paar kilo krachtvoer of allerlei supplementen erin gooien.

Ik heb hooi van eigen land. Vooraf ook een bodem analyse laten doen, op basis daarvan bemest, bekalkt enz. Gelukkig krijg ik hierbij hulp van een vriend, die adviseur is voor agrarische bedrijven op het gebied van bemesten.

Krachtvoer geef ik al jaren niet meer. Het is overigens wel lastig om exact aan te vullen, maar ik kom een heel eind. Ook blijkt de laatste 2 jaar dat ik goed ruwvoer heb :D . Dat is gewoon prettig om te weten en het is intussen een "sport" geworden om mijn ruwvoer elk jaar te optimaliseren. Daarbij zien mijn paarden (2 KWPN'ers en een pony van 1.40) er gelukkig super uit. Voorheen toen ik ze nog niet aan huis had staan, is dat wel eens anders geweest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:45

Klinkt interessant. Maar ook ingewikkeld. Waarom wil je geen krachtvoer geven? En wat/hoe werken je paarden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:51

Ik laat iedere partij testen op vooral suikers, eiwit en energiewaarde. En 1 x per jaar op mineralen en vitamines. Daar passen wij de rest, van het voer op aan.

Ooit een partij hooi gehad die op het oog arm hooi was en geschikt leek voor onze haflingers. Na de test bleek er 27% suiker in te zitten, en niet geschikt voor onze haflingers. Veel te vet.
Bij 10kg hooi meer dan 2,5 kg suiker. Ze ploften zo wat, was niet tegen op te trainen.

Ik zou dus wel interesse hebben in een goede test
Laatst bijgewerkt door janouk op 15-09-17 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:52

Het is niet zo dat ik geen krachtvoer "wil" geven, maar het blijkt dat het vooralsnog niet nodig is. Ik wil ze van alles geven, maar het moet wel iets toevoegen.

Het is niet zo ingewikkeld, je kunt natuurlijk nooit exact voeren wat er nodig is, maar dat hoeft ook niet. Persoonlijk denk ik dat het soms best overdreven ingewikkeld en interessant gemaakt word.

Voeren is "het oog van de meester". Mijn paarden zien er goed uit, glanzen, hebben goede mest, zijn niet kreupel en hebben energie genoeg.

Mijn pony doet niks, de ene kwpn wordt recreatief gebruikt, de andere is net 5 en wordt 4x per week gereden. En dat is alleen maar basis.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:55

janouk schreef:
Ik laat iedere partij testen op vooral suikers, eiwit en energiewaarde. En 1 x per jaar op mineralen en vitamines. Daar passen wij de rest, van het voer op aan.

Ooit een partij hooi gehad die op het oog arm hooi was en geschikt leek voor onze haflingers. Na de test bleek er 27% suiker in te zitten, en niet geschikt voor onze haflingers. Veel te vet.
Bij 10kg hooi meer dan 2,5 kg suiker. Ze ploften zo wat, was niet tegen op te trainen.

Ik persoonlijk analyseer ook om die reden. Extra's zoals vitamines en mineralen zijn helaas pokkeduur (vooral de vitamines dan). Daarom vind ik die beperkte analyses persoonlijk helemaal geen verspilling.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:57

troi schreef:
Misschien is een test abonnement nog wel een aardig idee. Bijv dat je voor 100 euro de hele winter mag laten testen? Maar of dat nu uitkan weet ik niet.

Ik vrees dat dat voor het labo dan niet rendabel wordt. Ieder staal moet apart behandeld en geanalyseerd worden, dus meer stalen geeft evenredig meer werk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:59

meiske1577 schreef:
Ik zou er best meer voor willen betalen om geanalyseerd hooi te kunnen kopen, met een uitleg erbij hoe je het kan vertalen naar je krachtvoer.

Da's een optie die bij ons op het werk ook mogelijk zou zijn (hoofdactiviteit is veevoederformulatie), maar betwijfel of dit binnen dezelfde prijscategorie zou vallen. Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:19

Ik vind de beperkte test ook wel interessant. Ik heb een Shetlander en bevangen paard staan, dus als je van te voren zou weten dat je hooi kan kopen met laag suikergehalte lijkt mij dat echt heel handig.

Eigenlijk gek dat je krachtvoer en supplementen heel uitgebreid op de verpakking hebben staan wat erin zit en je hooi niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:59

hwn schreef:
janouk schreef:

Ik persoonlijk analyseer ook om die reden. Extra's zoals vitamines en mineralen zijn helaas pokkeduur (vooral de vitamines dan). Daarom vind ik die beperkte analyses persoonlijk helemaal geen verspilling.

Kan ik goed begrijpen hwn. Als het voor je paard belangrijk is dat hij niet al te veel suikers krijgt of bijv eiwitten, dan is zo'n analyse zeker waardevol.
Voor mij is dat op dit moment gewoon niet zo belangrijk. Ik wil graag weten wat ik moet toevoegen aan vit/min. Daarbij heb ik aan 1 analyse per jaar genoeg en dan vind ik 120,= euro niet zo heel erg duur.

Eea is uiteraard afhankelijk van het paard (type, ras, aandoening e.d.).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 07:49

meiske1577 schreef:
Eigenlijk gek dat je krachtvoer en supplementen heel uitgebreid op de verpakking hebben staan wat erin zit en je hooi niet...

Da's ergens wel logisch: hooi is een natuurproduct dat erg kan variëren, terwijl krachtvoer en supplementen chemisch worden aangemaakt en wettelijk aan de etiketvereisten moeten voldoen. Maar voor grote partijen hooi zou een analyse van bij de hooihandelaar wel interessant zijn. Komt je hooi van bij de boer om de hoek, dan zal die hiervoor geen moeite doen.

IlsevG23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:32

Hoi,

Wij zagen hier de discussie over analyses voorbij komen en vroegen ons af wat jullie ervaringen met analyses zijn. Voor onze opleiding doen wij een onderzoek naar ruwvoergebruik binnen de hippische sector. Daar hebben we hulp bij nodig! Zouden we daarvoor jou een paar vragen mogen stellen?
Graag willen we telefonisch, via de mail of via Skype kort sparren over jouw gebruikservaringen met een ruwvoeranalyse.
Wil jij ons helpen *\o/* ? Mail ons dan: J.Mol@student.has.nl.
alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Ilse van Grinsven en Linda Mol

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:26

Wij laten al onze partijen ruwvoer voor paarden beperkt analyseren via Pavo.
Echter kunnen de monsters bijna nooit uit, want er is bijna niemand die er extra voor wil betalen.
Wij doen het meer om van discussies af te komen; Als je weet wat je krijgt, kun je niet zeggen dat het niet is wat je verwacht.