Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
meiske1577 schreef:Zelfde probleem, zou heel graag willen laten testen maar door kleine opslag niet te doen om elke keer te laten testen.
Ik denk aan te duur, te veel gedoe, en hoe vertaal je je analyse naar je krachtvoer/ supplementen....
Wat ik dan weer niet snap is als zo'n test zeg maar 40,/ kost, waarom de leveranciers niet vaker geanalyseerd hooi aanbieden. Die hebben grotere partijen staan, zou toch interessant zijn om daar een analyse bij te kunnen leveren.
hwn schreef:Ik weet dat een tijd geleden Pavo een beperkte ruwvoeranalyse heeft gepromoot, maar ik vroeg me af of er veel mensen zijn die standaard hun ruwvoer laten analyseren.
Ik heb nu het geluk dat er op mijn werk een labo aanwezig is, en daar kan ik zelf mijn ruwvoer analyseren. Zijn iets uitgebreider analyses dan die van Pavo, bij ons wordt een volledige Weende-analyse gedaan (NIR-methode), dus bepaling van droge stof-gehalte, ruw eiwit, ruw vet, ruwe celstof, ruwe as, en zetmeel en suikers. De klant betaalt hiervoor normaal 37 of 38 euro (weet het niet uit het hoofd). Zaken zoals EwpA (energiewaarde paard) kunnen op basis hiervan ook berekend worden.
Ik had al es aan mijn baas voorgesteld om onze analyses ook te promoten naar de paardensector toe, maar ik weet niet in hoeverre hier vraag naar is. Wie laat zo'n analyses uitvoeren, en/of vindt dit interessant? En stel dat we hiermee doorgaan, hoe zouden we dat best kunnen promoten?
[***] schreef:Ik laat ieder jaar mijn ruwvoer uitgebreid analyseren bij Eurofins. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet duur, maar dat heeft te maken dat ik maar 1 partij hoef te laten analyseren. Daar voer ik de hele winter van.
Ik vind een eenvoudige analyse dan wel weer aan de dure kant, omdat het niet zo heel veel zegt. In mijn ogen is dat weggegooid geld.
rien10 schreef:[***] schreef:Ik laat ieder jaar mijn ruwvoer uitgebreid analyseren bij Eurofins. Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet duur, maar dat heeft te maken dat ik maar 1 partij hoef te laten analyseren. Daar voer ik de hele winter van.
Ik vind een eenvoudige analyse dan wel weer aan de dure kant, omdat het niet zo heel veel zegt. In mijn ogen is dat weggegooid geld.
Maar wat is je doel van deze analyse?
janouk schreef:Ik laat iedere partij testen op vooral suikers, eiwit en energiewaarde. En 1 x per jaar op mineralen en vitamines. Daar passen wij de rest, van het voer op aan.
Ooit een partij hooi gehad die op het oog arm hooi was en geschikt leek voor onze haflingers. Na de test bleek er 27% suiker in te zitten, en niet geschikt voor onze haflingers. Veel te vet.
Bij 10kg hooi meer dan 2,5 kg suiker. Ze ploften zo wat, was niet tegen op te trainen.
Ik zou dus wel interesse hebben in een goede test
troi schreef:Misschien is een test abonnement nog wel een aardig idee. Bijv dat je voor 100 euro de hele winter mag laten testen? Maar of dat nu uitkan weet ik niet.
meiske1577 schreef:Ik zou er best meer voor willen betalen om geanalyseerd hooi te kunnen kopen, met een uitleg erbij hoe je het kan vertalen naar je krachtvoer.
hwn schreef:janouk schreef:Ik laat iedere partij testen op vooral suikers, eiwit en energiewaarde. En 1 x per jaar op mineralen en vitamines. Daar passen wij de rest, van het voer op aan.
Ooit een partij hooi gehad die op het oog arm hooi was en geschikt leek voor onze haflingers. Na de test bleek er 27% suiker in te zitten, en niet geschikt voor onze haflingers. Veel te vet.
Bij 10kg hooi meer dan 2,5 kg suiker. Ze ploften zo wat, was niet tegen op te trainen.
Ik zou dus wel interesse hebben in een goede test
Ik persoonlijk analyseer ook om die reden. Extra's zoals vitamines en mineralen zijn helaas pokkeduur (vooral de vitamines dan). Daarom vind ik die beperkte analyses persoonlijk helemaal geen verspilling.
meiske1577 schreef:Eigenlijk gek dat je krachtvoer en supplementen heel uitgebreid op de verpakking hebben staan wat erin zit en je hooi niet...