Voeren van beschimmelde koeienkuil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zomerzon1977

Voeren van beschimmelde koeienkuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 08:21

Op de stal waar ik stond zijn 4 ponys hoefbevangen geraakt van beschimmelde koeienkuil. 1 moet daarvan ingeslapen worden. Uiteraard is iedereen direct van die stal vertrokken samen met nog 3 andere dus totaal in 2 weken tijd zijn er 7 ponys vertrokken. Ook zijn er rode bloedwormen gevonden en komen er per 1 oktober paarden uit het buitenland met een besmettelijke virus. Zit eraan te denken om de pensioneigenaar voor de kosten die ik heb gehad verantwoordelijk te stellen iemand hier ervaring mee ?

ruitje

Re: Voeren van beschimmelde koeienkuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:26

Ik zag in je vorige topic dat hij eerder bevangen is geweest?

Lijkt mij een lastige kwestie om te bewijzen dat je paard door zijn toedoen bevangen is geraakt...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:30

Dan zal je moeten kunnen aantonen dat het door slechte verzorging/ voeding is dat je paard bevangen is geraakt. Vraag de dierenarts of hij/zij bereid is een dergelijke verklaring af te geven. Krijg je die verklaring, dan heb je je bewijs deels. Krijg je die niet, dan heb je waarschijnlijk weinig andere mogelijkheden dan het zo te laten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:31

Hoelang sta je daar al en hoelang wordt dat beschimmelde kuil al gevoerd?
En was er al bekend dat er koeienkuil gevoerd werd aan de paarden toen je er ging staan?
Als je namelijk wist wat er gevoerd werd/zou worden is het natuurlijk niet volledig de schuld van de pensionhouder. Je hebt daarin ook je eigen verantwoording. Dus heel makkelijk zal het niet worden.

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 08:33

Ja klopt maar nu stond ze niet op de wei !! Daarbij de andere stonden ook niet op de wei en in dezelfde kudde. Bloedonderzoek wees niet uit dat er sprake is van suiker resistentie /cushing enz.. Volgens de veearts kwam het echt door het voer !

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 08:34

Stond daar vanaf april en nee dit werd niet eerder gevoerd, ze zijn het gaan voeren toen ik op vakantie was en ben ook toen het mis ging direct naar huis gekomen. Daarna volgde de rest in snel trein..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:46

ik denk dat je eerder had moeten ingrijpen, je ziet toch wat er gevoerd wordt ???

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:48

en komen er per 1 oktober paarden uit het buitenland met een besmettelijke virus.

Kan dat zomaar? Besmette paarden laten overkomen uit het buitenland?
Waar komen ze vandaan?
En waarom willen ze deze paarden als ze besmet zijn

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:49

Ik heb een paard gehad wat zeer plotseling was overleden en in die periode werd er zeer slechte kuil gevoerd. De dierenarts heeft toen ook verkeerde beslissingen genomen. Hoe dan ook mijn paard was binnen een paar uur dood.
Of het een met het ander rechtstreeks te maken had is nooit meer na te gaan. Heb dat juridisch uit laten zoeken. Daarbij heb je zelf als eigenaar de 1e verantwoordelijkheid voor je paard. Ook al staan ze in pension.
Maar zo te horen lijkt me dit geen prettige stal nee.
Paarden met een besmettelijk virus over laten komen? Heel bizar. Wie wil dit nu. En hoe kun je dit nu al weten?

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 08:54

Sassefras voor ik op vakantie ging werd er normaal hooi gevoerd dat hij ineens over ging stappen heb ik niet kunnen voorzien !.De laatste die weg gingen vertelde me dat ik net op tijd weg was omdat die paarden met het virus komen . Achteraf hoor je veel meer ook van stalhulpen die omdat ze hun mond open trokken ontslagen werden . Zo blijkt een veulen van binnen op gegeten te zijn door rode bloed wormen , droes er geweest te zijn . Alles werd stil gehouden en onder te tafel geschroven zo blijkt achteraf.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:57

dat ga je niet winnen... 1, pony is al eerder bevangen geweest, dus hoe ga je bewijzen dat hij het nu heeft door het kuil.
2, als eigenaar ben je verantwoordelijk, op de stal deden ze het voeren niet 'stiekum' oid, dus wanneer je zag dat het kuil slecht was had je zelf iets anders moeten gaan voeren of je paard weg halen van stal. Als je op vakantie bent zal je 'vervanger' het moeten zien.

Het feit blijft dat het bagger is en oneerlijk, maar het wordt lastig om de zaak te winnen.
In je recht staan en je recht krijgen zijn 2 verschillende dingen :)
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 14-09-17 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:57

Exact. En ook al ben je op vakantie dan nog. En kijk uit wat je op bokt zet want als je wel een proces of wat dan ook aan wilt gaan wordt alles wat je ooit hebt gepubliceerd erbij gehaald.

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 09:03

Ja denk dat ik het dan maar los moet laten hoe zuur het ook is. Zet ook geen namen/stal/plaats enz op bokt ;-)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:10

Zomerzon1977 schreef:
Ja denk dat ik het dan maar los moet laten hoe zuur het ook is. Zet ook geen namen/stal/plaats enz op bokt ;-)

hoe moeilijk ook is dat het beste voor jezelf, tussen recht hebben en krijgen zit helaas een enorm verschil.

sterkte met peerdje

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:23

Maar je hebt het over bloedwormen, maar is de stal verantwoordelijk voor de ontworming of jullie? Hebben jullie de paarden goed ontwormt de dag voor verhuizing?? Anders besmet je op de nieuwe stal alles

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:27

quickie schreef:
Maar je hebt het over bloedwormen, maar is de stal verantwoordelijk voor de ontworming of jullie? Hebben jullie de paarden goed ontwormt de dag voor verhuizing?? Anders besmet je op de nieuwe stal alles

Beide -vind ik-. Mijn paard is door een vorige stal ook flink besmet geweest met bloedwormen, ondanks het gezamenlijke ontwormen. Zij deden de paddocks en weilanden nooit uitmesten, reden alleen eens in de zoveel tijd de boel plat door het zand heen, en de paarden werden vanaf de zandgrond gevoerd.

Voordat ik erachter kwam stonden we al ergens anders. Daar hebben we toen we alle paarden ontwormd voor de rode bloedwormen, ook al leek het erop dat alleen die van mij ergens last van had. Daar werden elke dag de weilanden en paddocks leeggehaald.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:51

Zomerzon1977 schreef:
Sassefras voor ik op vakantie ging werd er normaal hooi gevoerd dat hij ineens over ging stappen heb ik niet kunnen voorzien !.De laatste die weg gingen vertelde me dat ik net op tijd weg was omdat die paarden met het virus komen . Achteraf hoor je veel meer ook van stalhulpen die omdat ze hun mond open trokken ontslagen werden . Zo blijkt een veulen van binnen op gegeten te zijn door rode bloed wormen , droes er geweest te zijn . Alles werd stil gehouden en onder te tafel geschroven zo blijkt achteraf.

Joh, dit zijn gewoon roddels. Hier is misschien wel niks van waar :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:08

ik vind het ook een vreemd verhaal.....

paarden die ingevoerd worden,krijgen allemaal een veterinaire keuring,dus besmette paarden invoeren?lijkt me eigenlijk een uitgevonden verhaaltje....

bloedwormen lijken me ook eerder eigenaar verantwoordelijk ipv staleigenaar?

en droes,tja,kan op de beste stallen voorkomen lijkt me?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:25

Bloedwormen is imo ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Zo gaat het hier bij ons op stal toch: ontwormen verplicht, maar verantwoordelijkheid hiervoor bij de eigenaar. Je wist hoe gevoerd en gemest werd, aan jou om je paard daar te zetten en ontworming in het oog te houden. Neemt niet weg dat ik het heel sneu vind en de stal hier best wel betere maatregelen tegen mocht nemen.

Beschimmeld kuil voeren is wel echt een no-go. Maar om dit te bewijzen, pffff.... ik denk niet dat je dat zal kunnen, zeker niet met een pony met dat verleden. Goed dat jullie nu weg zijn dan!

die besmette paarden... lijkt mij eerder een roddel?

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 12:32

Tja of het een roddel is of niet geen idee.. Stal doet aan ontwormen via schema. Sommige zoals ik ook doen het appart aangezien ik altijd een ei telling doe en daarop eventueel indien nodig de juiste wormenkuur. Beschimmelde kuil staat vast op foto & video. Wat ik al zei ik laat het los, ze staat nu in ieder geval super goed :-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:07

Ik denk inderdaad dat het de beste optie is om het los te laten. Zonde van de tijd en energie die je er in zou moeten stoppen.
Vervelend is het zeker.