Pony likt zand? Vitaminen te kort?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Pony likt zand? Vitaminen te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 22:12

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Daarstraks heb ik mijn shet even op de zandpaddock gezet toen ik de stal uit ging mesten. Toen ik haar weer ging halen zag ik dat ze zand stond te likken van de grond....toen had ik al zo iets van "He, volgensmij klopt hier iets niet". Even wat zitten googelen en kwam (natuurlijk, haha) op bokt uit. Lees veel dat het kan zijn dat er vitaminen en mineralen te kort zijn.

De topics die ik tegen kwam waren al wat ouder, dus vandaar mijn nieuwe topic. Ze krijgt hooi (stond tot op voorkort op kuil), biks krijgt ze niet. Ze stonden tot afgelopen week op het land maar staan nu al een paar dagen op de paddock ivm het slechte weer.

Wat denken jullie, is het idd vitaminen/mineralen te kort of kan het meer zijn? Ik ga het even goed in de gaten houden, wil kijken voor een mineraalsteen of iets in die richting, mocht het zo blijven denk ik dat een DA geen kwaad zou kunnen.

Wat denken jullie en wat is jullie advies?

superpony

Re: Pony likt zand? Vitaminen te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 00:56

Hoelang staat ze op het zand? Zonder hooi of met hooi? En alleen? Het kan zoveel meer zijn dat het zo moeilijk te zeggen is.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 01:31

misschien een gewone liksteen aanschaffen? of heb je die al?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 01:42

Kan inderdaad een tekort aan vitaminen/mineralen zijn maar ook een onbalans (bij voorbeeld een overschot aan kalium). Ook zou je kunnen denken aan wormen, of een overgang in ruwvoer.

Oplossingen liggen ook voor de hand: een goede liksteen, vitamine/mineralenbrokje (sowieso aan te raden, alleen ruwvoer is niet genoeg), en even ontwormen als je dat niet recent gedaan hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 02:27

Ik zou het idd even laten nakijken en een vitamine/mineralenblok aanschaffen.
Kijk ook aub uit voor zandkoliek. Daar zou ze nu gevoelig voor kunnen zijn. Misschien een kuurtje ZandWeg?

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:46

Ik ken een paard dat graag in het zand 'snuffelt'. Zij heeft wel toegang tot goede liksteen, krijgt vitaminespuit en wordt regelmatig ontwormt. Ik weet niet of de merrie in kwestie ook echt het zand binnenkrijgt en waarom ze dat gedrag vertoont. Misschien omdat ze dat zelf prettig vindt aanvoelen? Voor de jeuk of zo?

katja_silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:17

zoutblok in de stal doet wonderen ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:25

Ieder paard dat enkel nederlands ruwvoer krijgt heeft in ieder geval een mineralenkrapte en vaak ook gewoon tekorten. Ik zou sowieso een mineralenbrok bijvoeren en een liksteen ophangen is altijd goed.

Er zijn meerdere mogelijkheden qua mineralenbrok/vitaminekorrel (is hetzelfde):
- marstall force: 30g/100kg paard. Dus bij een shet ergens tussen de 45 en 75g, afhankelijk van het gewicht
- pavo vitalcomplete: 30g/100kg paard.
- vitalbix daily complete: 75g/100kg paard
- metazoa broxxx: 100g/100kg paard

Als je ergens niet alleen een liksteen op kan hangen maar ook een bakje los zout (keukenzout zonder jodium, gewoon NaCl, een paard krijgt via het ruwvoer standaard al een overdosis Kalium binnen, dus die moet er juist niet in zitten) kwijt kan (niet in de bak waar je ook de mineralenbrok in voert) is het helemaal top.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:50

Mizora schreef:
Als je ergens niet alleen een liksteen op kan hangen maar ook een bakje los zout (keukenzout zonder jodium, gewoon NaCl, een paard krijgt via het ruwvoer standaard al een overdosis Kalium binnen, dus die moet er juist niet in zitten) kwijt kan (niet in de bak waar je ook de mineralenbrok in voert) is het helemaal top

Precies dit is bij de mijne het probleem als ze zandlikken. Een paar dagen Zout over het voer en het is weer over.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 00:20

Goeie tips, bedankt voor de tips! Ik ga het eens proberen en uitzoeken....ik denk dat ik hier wel wat mee kan! Een zoutblok (himalaya) hangt sowieso al in de stal!

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:55

Gewoon zout over het voet heen, daar had ik ook nog nooit van gehoord. Want misschien komt zij niet aan de liksteen. Ik ga het doorgeven!