Paard extreem wispelturig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 11:04

Nou waar begin ik.
Laat ik voorop stellen dat ik echt al veel heb geprobeerd, en inmiddels redelijk met mijn handen in het haar zit.

Situatie: haflingerruin, inmiddels 12, bijna 4 jaar in mijn bezit. Staat sinds februari 24/7 buiten in een grote kudde, krijgt hooi en gras.

Probleem is dat hij ineens extreem omslaat qua gedrag. Soms is hij maandenlang een mak lammetje, andere maanden is er niks mee aan te vangen.

Hij wordt recreatief western bereden, maar laatste maanden enkel nog buiten. Geen bakwerk meer omdat het constant ruzie maken is.

Zijn zadel staat onder strenge controle, ik weet zeker dat dit goed is. Zijn rug is in orde, zijn benen zijn prima, hij is los in zijn lijf, zit nergens vast. Tandarts komt ieder jaar en zijn gebit is in orde. Lichamelijk is hij 100%. Pasgeleden volledig bloedonderzoek laten doen met perfecte waardes. Cushing onderzoek laten doen en hij zit ruim binnen die waardes.

Ik weet het gewoon niet meer.
In zijn uitbarstingen verandert hij in een losgeslagen rodeo paard. Hij bokt en bokt en bokt. Hij is dan boos, chagrijnig, sluit alles en iedereen buiten. Trekt zich los, werkt niet mee etc.

In zijn goede momenten kan ik er alles mee, freestyle grondwerk, zonder tuig erop etc. Hij luistert dan perfect en werkt mee als een team.

Ik heb begeleiding in zowel grondwerk als rijden. Zelfs toen ik wekelijks leste had hij deze fases, en op een gegeven moment is het niet meer leuk.

Binnenkort gaat hij voor ongeveer 2 weken naar een professionele trainer maar ik zou zo graag weten wat de oorzaak kan zijn van dit gedrag en die extreme omslagen..


Heeft iemand een briljant idee waar ik nog niet aan heb gedacht?

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:12

In welke periodes is je paard zo "lastig"? Kun je daar je vinger op leggen? Verandert er iets in de kudde?

Krijgt hij zijn rust wel in de kudde? Dus dat zijn stresslevel opbouwt tot ie letterlijk explodeert?

Mijn paard had ik ook lange tijd (9 jaar lang) in een kudde staan. Vond ik de beste oplossing voor hem. tot ie (ondanks mijn belofte naar hem) moest verhuizen en weer op stal kwam te staan. Daar in zijn eigen box, werd ie weer rustiger, kon zich in zijn hoekje even van alles en iedereen afzonderen, zonder alles in de gaten te MOETEN houden.

Anoniem

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:52

Niet leuk dit, zeker als je geen idee hebt waar je het moet zoeken ...
Ik heb dit met die van mij ook, zij het niet zo extreem als bij jou. Soms gaat het een tijd goed en denk ik "nu zijn we vertrokken" en dan ineens lig ik er weer (bijna) langs omdat hij zich rotschrikt van iets onbenulligs. Of staat hij weer met z'n oren in z'n nek te headshaken tijdens het borstelen of noem maar op.

Ik heb ook nog geen verklaring, wel al een heel aantal dingen opgelost (medisch) en andere dingen geprobeerd (zoals bv. meer ruimte met poetsen, ipv aan 2 korte touwen vastzetten aan de zijkant gewoon 1 touw aan de onderkant en dan het halstertouw aan de andere kant vastmaken) die dan in eerste instantie lijken te helpen maar daarna toch geen effect lijken te hebben.

Voorlopig heb ik het idee dat het weersafhankelijk is. Hoe warmer & droger, hoe leuker hij het vindt. Wordt het koud(er) en gaat het regenen en waaien dan slaat z'n humeur ook om. En dat kan dus net zo goed in de zomer zijn, waar je van een week 30°C naar 20°C gaat bv. Maar in de herfst/winter is het natuurlijk het ergste. En dan denk je "leg hem lekker een deken op, heeft hij het lekker warm en slaat het niet zo op z'n spieren" maar dat vindt meneer dan blijkbaar ook niks ...

Dus hier ook iemand met de handen in het haar (en al zeer veel controles/bloedonderzoeken/noem maar op verder), hoewel zijn gedrag gelukkig niet zo extreem is.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:10

Ik heb een KWPN'er merrie gereden die sloeg ook soms echt maandenlang volledig om. Ik heb het vier jaar lang in de gaten gehouden en merkte dat als het kouder werd, en regenachtig (ze wilde ook echt niet buiten staan in de regen) dat ze dan echt nukkig werd. Meer ruzie, chaggerijnig doen, van zich af bijten. Kon je boos worden wat je wilde, maar kwam gewoon niks liefs uit.

Die werd echt depri van het weer. en zodra het zonnetje weer doorkwam en het lente werd had je weer een heel ander paard.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 13:16

Bedankt voor de reacties al, ik zal straks wat meer diepgaand reageren, dat is via mobiel wat lastig.

Ik heb niet het idee dat hij vaste periodes heeft waarop hij zo doet. Wel valt het op dat hij het eerste half jaar na een verhuizing van stal vaak erg braaf is, en daarna gaat het weer mis.
Om nou ieder half jaar van stal te wisselen..

In zijn kudde is hij erg op zijn plek,hij is de baas en heeft naar mijn idee geen/weinig stress.

Wel is hij inderdaad met kouder/natter weer snel vervelend maar dat heeft bijna ieder paard wel denk ik.

Hij heeft voorheen ook op stal gestaan(eerste stal zomer 24/7 wei, winter 23/7 stal), daar werd hij gek. Tweede stal was al beter, jaarrond overdag buiten en snachts binnen, maar ook daar stonden ze overdag vaak binnen en dat merkte ik meteen.
Sinds hij op z'n huidige plek staat heeft hij mentaal meer rust, zelfs op zijn "stoute" momenten.

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:24

En een dagboekje bijhouden?

- wat voor dingen hebben jullie samen gedaan (gereden (waar), grondwerkt etc)
- wat voor weer was het
- wat voor humeur had hij
- andere dingen die van invloed zouden kunnen zijn (kudde verandering etc)

En dan kan je misschien een verband ontdekken tussen gedag(sverandering) en een mogelijke oorzaak, tja, of niet...

Anoniem

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:28

Wat doet hij in het grond werk als hij "vervelend" is?

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:30

Kan het dat je zelf soms niet lekker in je vel zit? Mijn pony spiegelt mij enorm, als ik chagerijnig ben is hij het ook. Dan is er haast geen land mee te bezeilen, maar dat ligt dus duidelijk aan míjn gemoedstoestand.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 13:32

Hmm dat zou een mogelijkheid zijn ja. Dan kan ik a hteraf teruglezen of er vergelijkbare dingen zijn gebeurd. Eens kijken hoe ik dat ga doen (papier/digitaal).

In het grondwerk doet hij verschillende dingen. Soms lijkt het alsof hij me negeert(alles is interessanter dan ik, terwijl hij anders graag voor me werkt), als ik dan "doorduw" dan wordt hij boos. Dit verschilt van wegrennen, bokken(gericht naar mij of gewoon zo), lostrekken, respectloos worden en door me heen duwen enz. Ook laat hij zich dan niet goed pakken, terwijl hij normaal echt een makkelijke is met pakken.

Dat hij spiegelt wasik al lang achter haha. Als ikslechte zin heb ga ik al niet eens meer naar stal of iets met hem doen inderdaad. Echter heeft hij dit ook als ik zelf megagoede zin heb(die daarna meestal weer over is hihi).

Soms slaat hij ook halverwege de dag ineens om. Zo kan ik een half uur perfect rijden en dan ineens knalt hij uit elkaar bijvoorbeeld.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:54

Je zegt dat hij de baas is in de kudde, hoe laat hij dat zien?

Dat spiegelen klopt denk ik ook wel,verstandig dat je niks doet als je zelf niet lekker in je vel zit.
Heb zelf een merrie staan die enorm goed spiegelt :j

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:10

SuperAssie schreef:
In zijn kudde is hij erg op zijn plek,hij is de baas en heeft naar mijn idee geen/weinig stress.

Toen ik de OP las kreeg ik al een vermoeden en toen ik dit las kreeg dat vermoeden nog een zetje. Klinkt als een houtpaard, of anders als een paard waarbij de Hout-energieën uit balans zijn. Heb ik met mijn ruin ook aan de hand gehad en met wat simpele acupressuur is zijn gedrag binnen 2 weken tijd drastisch en blijvend omgeslagen. Waardoor zijn lieve en zorgzame kant nu weer de boventoon voert.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:29

Koper schreef:
SuperAssie schreef:
In zijn kudde is hij erg op zijn plek,hij is de baas en heeft naar mijn idee geen/weinig stress.

Toen ik de OP las kreeg ik al een vermoeden en toen ik dit las kreeg dat vermoeden nog een zetje. Klinkt als een houtpaard, of anders als een paard waarbij de Hout-energieën uit balans zijn. Heb ik met mijn ruin ook aan de hand gehad en met wat simpele acupressuur is zijn gedrag binnen 2 weken tijd drastisch en blijvend omgeslagen. Waardoor zijn lieve en zorgzame kant nu weer de boventoon voert.

Hier zou ik graag wat meer over horen. Kun je me een pb sturen misschien? Ik ben erg benieuwd.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:29

Tuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:20

Hoe gaat het ondertussen? Al wat verklaringen gevonden? Of misschien wat handvaten waar je wat mee kan?

Hier weet ik het momenteel niet .. ben al 2 weken ziek, ben tussendoor (ziek zijnde) wel eens geweest om de supplementenpotjes bij te vullen en toen was hij niet de vrolijkste in huis. Morgen mag ik weer gewoon gaan dus ben benieuwd. Het weer is ook weer omgeslaan (hoewel het nu wel weer lekker warm is in verhouding) dus is het door het weer of door het niks doen .. geen idee ... In augustus ben ik een week op vakantie geweest en had ik meisjes ingeschakeld om de pony's een aantal keer te poetsen, had het idee dat het daarna niet zo erg was als anders met z'n humeur. Maar toen was het ook nog mooi weer natuurlijk .. Dus het blijft een moeilijk iets waar het aan ligt ...

Hoe zit dat met die houtpaard-energieën? Hebben andere paarden die ook? Heb geen houtpaard (aarde/metaal volgens mij) dus geen idee of er overeenkomsten kunnen zijn.

Edit; nog opnieuw wat zitten lezen .. misschien zit er ergens toch meer hout in dan ik dacht (behalve dan het hele sneller, hoger & competitie-idee, dat heeft ie niet :+ ).

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 15:48

Ondertussen niet veel veranderd. Hij is wel wat minder chagrijnig de laatste tijd, is veel vrolijker en met rijden heeft hij wat meer plezier weer. Hij mag nu weer halve/hele dagen op de wei IPV allen de paddock dus misschien helpt dit.

Heb helaas nog geen tijd gehad om me in te lezen wtb het houtpaard gebeuren, hier moet ik nog eens goed voor gaan zitten.
Maandag komt de zadelmaker en osteopaat. Dit keer een andere osteopaat gevraagd, misschien vind zij wat anders/meer dan de vorige.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:10

Heb je foto's laten maken van zijn rug? Ik had soms een toppaard die in zijn eentje mee naar buiten ging en dan een dag later was het een bizarre rodeo in de bak. Kissing spines helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:23

Selka schreef:
Heb je foto's laten maken van zijn rug? Ik had soms een toppaard die in zijn eentje mee naar buiten ging en dan een dag later was het een bizarre rodeo in de bak. Kissing spines helaas.

Ja ik zou dit ook niet uitsluiten hoor, ook al zegt een fysio of osteopaat dat er niks met de rug aan de hand is. Ze kunnen niet onder de huid kijken.
Paarden kunnen namelijk bizar omslaan in gedrag door pijn. Ik ken een pony die helemaal onder de artrose zat, zowel in benen als in rug. Zij veranderde ook, zonder dat ze overduidelijk kreupel was ofzo. Maar ze was soms heel nors, liep door je heen, beet soms zomaar uit het niets. Wilde niet stilstaan of opletten, luisterde slechter.
Even ter voorbeeld, maar ik zou pijn zeker niet uitsluiten. Ook bovenstaande merrie had soms goede dagen, maar dus ook slechte dagen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:19

Helemaal mee eens Joolien.
Die indeling metaalpaard-houtpaard etc. is leuk voor wie zijn paard karaktertechnisch graag in een bepaald hokje wil stoppen, maar als je daarin doorslaat kan dat ervoor zorgen dat je voorbijgaat aan zaken die niks met het 'karaktertype' te maken hebben. Pijn bijvoorbeeld.
Pijn kan een paard opleveren dat zich, afhankelijk van de mate van pijn/discomfort, bij tijd en wijle 'misdraagt'. Sluit dus eerst pijn (artrose, kissing spines) uit door je paard nader te laten onderzoeken.

Pas als dat onderzoek ècht niets oplevert, kun je met zijn gedrag aan de slag, kijken of je met wat goede begeleiding de verhoudingen tussen jullie wat kunt normaliseren, in de zin dat jij jezelf duidelijker neerzet als leider. Ik heb eerlijk gezegd wel vaker bij Haflingers gezien dat ze bij onduidelijke leiding door de mens echt onmogelijk, zelfs gevaarlijk gedrag kunnen gaan vertonen, puur voortkomend uit gebrek aan respect, in combinatie met een dosis slimheid en onafhankelijkheid.
Dat ze dit gedrag niet dagelijks vertonen, maar dat ze daarin grillig zijn, kan gewoon te maken hebben met hoe ze op dat moment in hun vel zitten. Net als mensen hebben ze soms hun dag/periode niet en dan geen zin in werk of gedoe. En geen zin wordt dan al snel een dikke middelvinger naar jou.
Heb je dat soort paarden eenmaal voor je gewonnen, zien ze je staan, dan zijn ze vaak geweldig leuk om mee te werken.

Maar dat is dus pas aan de orde als de factor pijn is uitgesloten als mogelijke oorzaak. Ik heb je post nog eens doorgelezen, en ga eerlijk gezegd steeds meer denken richting pijn. Omdat het gedrag er eerder niet was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:25

Selka schreef:
Heb je foto's laten maken van zijn rug? Ik had soms een toppaard die in zijn eentje mee naar buiten ging en dan een dag later was het een bizarre rodeo in de bak. Kissing spines helaas.

Ik heb exact dezelfde ervaring met mijn ruin. Die "gedroeg" zich maandenlang voorbeeldig en soms was het compleet mis! Geen enkele fysio, osteo, chiro, hoefsmid kon iets aan zijn rug ontdekken. Op de röntgenfoto bleek helaas het tegendeel.......

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:42

Als je hem eens op pijnstillers zet tijdens zo'n slechte maand?

Kijken of ie in de bak (waar ie moet werken en lichamelijk ongemak moeilijker te ontwijken is) dan wel braaf is?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 22:44

Op pijnstillers zetten zonder dat ik weet of er wat aan de hand is vind ik geen goed plan..

Foto's van de rug kan ik eens overwegen. Enig idee hoeveel foto's ze dan moeten maken? Lijkt me dat ik dan het beste ook de nek mee kan pakken maar dat zal wel een duur grapje worden of niet..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:56

Moet wel zeggen dat het bij die van jou misschien toch een echt probleem is. Ik bedoel, teruglezend, doet hij wel héél extreem op slechte momenten. Die van mij is in vergelijking daarmee een lammetje :+ Die heeft dagen dat die wat nukkig is en soms schrikt van dingen waar hij anders niet van schrikt, maar het blijft in het algemeen wel een braaf paard (andere mensen zouden misschien niet eens wat maken van zijn gedrag en zeggen dat het gewoon erbij hoort).

Ik heb een jaar geleden denk ik foto's laten maken van de achterbenen want de DA/chiropractor was zeker dat er artrose zat. Vooronderzoek incl buigproeven en 4 foto's (2x knie en 2x sprong) zat ik qua kosten rond de 200 euro. Geen idee hoeveel foto's nodig zijn voor nek en rug. (Foto's waren overigens prachtig zuiver dus gelukkig geen artrose, op die plaatsen).

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 00:38

Onze fysio is zelf ook heel erg van het foto's maken ed. Ze zei zelf ook dat het bijv niet zo veel zin zou hebben haar steeds te laten komen als er uiteindelijk ergens flink artrose oid zou zitten, want dat kan je toch niet weg masseren en oefenen en haar steeds laten komen kost uieindelijk ook veel geld natuurlijk (om nog maar niet te spreken over de zadelpasser, bitfitter, ander materiaal etc wat je evt daarnaast nog doet). Als er iets uit de foto's komt dan heb je ze er waarschijnlijk kwa kosten wel uit :$ en zo niet is het goed nieuws en ben je wel iets wijzer.

Wij hadden eerst het andere uiterste, een chiropractor die na 1 heel bezoek besloot dat ons doodbrave paard vast staakte omdat we m erin bevestigde en niet aanpakte. Terwijl het bij ons paard juist wel om een hele specifieke belasting/beweging ging dat ie in de staak ging en het verder een heel werkwillig paard was. Imo dus veel makkelijker aan te wijzen pijn probleem dan een paard wat zich in het algemeen misdraagd, maar als zij het niet kon voelen dan was het er niet blijkbaar ^). Eerlijk gezegd vond ik dat gewoon echt onverantwoord, en veel meer zonde van mijn geld dan de foto's waar uiteindelijk niets op te zien was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 07:24

SuperAssie schreef:
Op pijnstillers zetten zonder dat ik weet of er wat aan de hand is vind ik geen goed plan..

Foto's van de rug kan ik eens overwegen. Enig idee hoeveel foto's ze dan moeten maken? Lijkt me dat ik dan het beste ook de nek mee kan pakken maar dat zal wel een duur grapje worden of niet..?

Bij mijn paard is het al jaren geleden, dus of het een goede richtprijs is weet ik niet, maar ik was voor de foto's 150,= euro kwijt. Het aantal foto's is afhankelijk van de eventuele plek waar "iets" te zien is. Bij mijn paard werd op de 3e foto al duidelijk dat er een probleem zat. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er pas bij foto 7 iets wordt gevonden.

Bij mijn paard zat er ook al wat schade in de uitsteeksel en dat ging gepaard met ontstekingsreacties. Soms was het dus wel ontstoken (paard staken, steigeren, boos enz) en vaak was de ontsteking rustig en had ik het braafste, beste, knapste paard van de wereld waar ik gewoon nog M2 mee startte en goede punten haalde. Hij heeft nooit 1 pas kreupel of onregelmatig gelopen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard extreem wispelturig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:12

Voor de mensen met ervaring met kissing spines; kan dat echt af en aan klachten geven?

Dus maanden niets aan de hand en dan door een verkeerde beweging op de wei, een rare draai in stal ofzo, ineens een periode van pijn en daardoor heel andere gedrag?

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer de kissing spines nog niet extreem zijn, het paard door juiste belasting en goede bespiering geen klachten hoeft te hebben.