Gezond voer voor kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Gezond voer voor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 11:46

Deze zomer gaf ik mengeling van bietenpulp, esparcette, geextrudeerd lijnzaad die ik weekte om supplement magnesium te voeren.
Iedereen kreeg zelfde, naast hooi en gras.
Nu de winter eraan komt, wil ik terug wat met vitaminen en mineralen, liefst in natuurlijke vorm.
Vorige winter kregen ze metazoa met wat alpengrun muesli, in bietenpulp en esparcette gemengd.
Ik was nu aan het kijken op internet ivm esparcette om er goedkoper aan te raken en lees nu op de site van voergezond dat je beter geen esparcette geeft.
Ik zocht dan info op over voergezond die over het algemeen redelijk negatief was...
Ik weet het dus niet goed?
Kunnen jullie me aanraden wat ik best doe zodat ze naast hooi alle vitaminen en mineralen binnen krijgen (zitten drie jonge paarden tussen van 1 en 2 jaar).
Heel belangrijk is laag in suikers, voor allemaal! Zijn berbers, lusitano's en Andalusier. Absoluut weinig suikers! Dus geen commerciele fokmengeling zoals cavalor of pavo!
Metazoa werd afgeraden wegens te hoog ijzergehalte. Dus durf ik dit jaar niet.
Wat is wel een veilige vit/min bron? Eventueel iets met ook kruiden bij?

Kabayo

Re: Gezond voer voor kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:09

Gaan we weer met de 'geen suikers hype '
Suikers is helemaal niet slecht voor paarden

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:10

Vitaminebrok van JPGF in combinatie met evt alpegrun musli/ lucerne / wiesencobs of iedere andere eiwitbron

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:14

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:18

Kijk eens naar Hayster healthy herbs

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:19

Ik geef nu 2 jaar vitalbix, is misschien wat om naar te kijken.
Maar ik lees even mee want mijn jongste merrie lijkt er niet genoeg aan te hebben wat bespiering betreft. Al kan dat ook makkelijk aan mijn ruwvoer liggen dat wisselt nog wel eens in kwaliteit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:33

Kabayo schreef:
Gaan we weer met de 'geen suikers hype '
Suikers is helemaal niet slecht voor paarden

Wel als je koudbloeden of sobere paarden hebt.
(als voorbeeld: mijn koudbloeden krijgen uitbraken van cpl bij "teveel" suikers, dit krijgen ze bv al vanaf 1-2 kilo wortels per dag, gewone basismixen met melasse, gras als er veel fructaan inzit, etc.)
Dus suikers kunnen wel degelijk slecht zijn voor paarden als je er hebt die gevoelig eraan zijn. Je moet niet suikervrij gaan voeren, maar zo suikerarm mogelijk is wel aan te raden.

Mijn koudbloeden en andalusier krijgen trouwens een vitaminebrok (winter cobs) van lexa, de trekpaarden krijgen een kwart schepje Quattro van mijten erbij, deze is ontwikkeld speciaal voor koudbloeden.
deze winter krijgen ze er elk een halve (droge) schep bietenpulp erbij (geweekt uiteraard, dan is het ongeveer een goede halve emmer) en mijn oude merrie krijgt daar lijnzaad en lucernebrok bovenop ivm mager worden, zij krijgt dan ook een hele schep quattro.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:42

Cambiar schreef:
Deze zomer gaf ik mengeling van bietenpulp, esparcette, geextrudeerd lijnzaad die ik weekte om supplement magnesium te voeren.
Nu de winter eraan komt, wil ik terug wat met vitaminen en mineralen, liefst in natuurlijke vorm.
Vorige winter kregen ze metazoa met wat alpengrun muesli, in bietenpulp en esparcette gemengd.
Ik was nu aan het kijken op internet ivm esparcette om er goedkoper aan te raken en lees nu op de site van voergezond dat je beter geen esparcette geeft.
Ik zocht dan info op over voergezond die over het algemeen redelijk negatief was...
Kunnen jullie me aanraden wat ik best doe zodat ze naast hooi alle vitaminen en mineralen binnen krijgen (zitten drie jonge paarden tussen van 1 en 2 jaar).
Heel belangrijk is laag in suikers, voor allemaal! Zijn berbers, lusitano's en Andalusier. Absoluut weinig suikers! Dus geen commerciele fokmengeling zoals cavalor of pavo!

Als je paarden het hier goed op deden, waarom dan veranderen? Ik heb mijn paard 1 keer op een goede senioren muesli van Marstall gezet maar na een paar maanden ging hij alleen maar achteruit. Heb hem meteen maar weer terug gezet op zijn oude muesli en daar doet hij het super op. Never change a winning team.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 16:15

ogidni schreef:
Cambiar schreef:

Als je paarden het hier goed op deden, waarom dan veranderen? Ik heb mijn paard 1 keer op een goede senioren muesli van Marstall gezet maar na een paar maanden ging hij alleen maar achteruit. Heb hem meteen maar weer terug gezet op zijn oude muesli en daar doet hij het super op. Never change a winning team.

Ik ben wel gestopt sedert 8 maanden met metazoa, was een winterkuur vorig jaar.
Nu krijgen ze enkel bietepulp, geextrudeerd lijnzaad en esparcette geweekt. Geen mineralen en vitaminen.
Heb hengstje van 1 jaar die heeeel hard groeit en twee tweejarige en denk dat die mengeling misschien nog mag bijgevuld worden deze winter met een uitgebalanceerde vit/min mengeling. Ze hebben nu nog gras, maar daar zitten nu ook al minder voedingsstoffen in.
Ik was heel benieuwd naar healthy herbs, maar lees daar niet zoveel goeds over eerlijk gezegd. Vind het wel vreemd dat zij de esparcette afraden.....wat zou daarvan de reden zijn?

Ofwel ga ik zoals vorige winter opnieuw metazoa geven, ofwel iets uit dit topic....ga eens goed alles lezen.
Kan iemand me zeggen waarom healthy herbs niet zo goed is? Of misschien toch goed voor mijn suikergevoelige paarden?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 16:17

KLC schreef:

Ik heb veel interesse, maar lees veel negatiefs, wat denk jij daarover?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:25

Healthy herbs weigert om een analyse of zelfs maar een ingredientenlijst van hun producten te geven, daarnaast zijn er best veel gevallen van slokdarmverstopping bekend en volgens hen is het altijd de schuld van het paard in plaats van dat ze het advies gaan geven om het geweekt te voeren.

Ik adviseer zelf 1 van de volgende producten:
- marstall Force (30g/100kg paard), Z+S = 5.2% (dus 1.6g zetmeel+suiker per 100kg paard)
- pavo vital complete (30g/100kg paard), Z+S = 11.0% (dus 3.3g zetmeel+suiker per 100kg paard)
- vitalbix daily complete (75g/100kg paard), Z+S = 5.8% (dus 4.4g zetmeel+suiker per 100kg paard)

Eventueel kan metazoa ook, 100g/100kg paard, Z+S = 4.8% (dus 4.8g zetmeel+suiker per 100kg paard)

Ik zou altijd mineralen bijvoeren omdat die nu eenmaal over het algemeen onvoldoende in de Nederlandse/west-europese bodem zitten (zeker koper, zink en selenium) en dus onvoldoende in het Nederlandse gras/ruwvoer.

Esparcette vult wel een stuk selenium aan (0.5mg/kg) maar geen koper of zink.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 16:32

Mizora schreef:
Healthy herbs weigert om een analyse of zelfs maar een ingredientenlijst van hun producten te geven, daarnaast zijn er best veel gevallen van slokdarmverstopping bekend en volgens hen is het altijd de schuld van het paard in plaats van dat ze het advies gaan geven om het geweekt te voeren.

Ik adviseer zelf 1 van de volgende producten:
- marstall Force (30g/100kg paard), Z+S = 5.2% (dus 1.6g zetmeel+suiker per 100kg paard)
- pavo vital complete (30g/100kg paard), Z+S = 11.0% (dus 3.3g zetmeel+suiker per 100kg paard)
- vitalbix daily complete (75g/100kg paard), Z+S = 5.8% (dus 4.4g zetmeel+suiker per 100kg paard)

Eventueel kan metazoa ook, 100g/100kg paard, Z+S = 4.8% (dus 4.8g zetmeel+suiker per 100kg paard)

Ik zou altijd mineralen bijvoeren omdat die nu eenmaal over het algemeen onvoldoende in de Nederlandse/west-europese bodem zitten (zeker koper, zink en selenium) en dus onvoldoende in het Nederlandse gras/ruwvoer.

Esparcette vult wel een stuk selenium aan (0.5mg/kg) maar geen koper of zink.

Thx voor de heel verhelderende post.
Ga eens kijken wat er best zou passen voor hen. Thx!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 16:34

Bij vitalbix zit er zelfs iets bij voor de jonge paarden. Misschien beter dan de metazoa...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:36

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:58

Tegenwoordig heb je met merk probarn muesli. Dat wordt gemaakt naar aanleiding van het hooi dat je voert. Dus je kan zelf ook afspreken dat het laag in suiker moet zijn.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:08

Cambiar schreef:
KLC schreef:

Ik heb veel interesse, maar lees veel negatiefs, wat denk jij daarover?

Ik voer de basis + brok van healthy herbs en ben er tevreden over. Je kan het ook weken, wat ik doe bij mijn ruin wegens slecht gebit.
Over slokdarmverstopping had ik ook gelezen maar mijn miniatuurpaarden hebben dat nog nooit gehad van dit voer.

Voorheen gaf ik Dodson & horrel ultimate balancer en hier ging mijn ruin zand en mest van eten. Marstall force heb ik ook gevoerd maar liet mijn merrie liggen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 18:40

Citaat:
Ik voer de basis + brok van healthy herbs en ben er tevreden over. Je kan het ook weken, wat ik doe bij mijn ruin wegens slecht gebit.
Over slokdarmverstopping had ik ook gelezen maar mijn miniatuurpaarden hebben dat nog nooit gehad van dit voer.

Voorheen gaf ik Dodson & horrel ultimate balancer en hier ging mijn ruin zand en mest van eten. Marstall force heb ik ook gevoerd maar liet mijn merrie liggen.

Toch iemand die tevreden is...
Mij lijkt het heel natuurlijk....
Iemand zei me ooit dat paarden beste hun noodzakelijke voedingsstoffen uit natuurlijk materiaal halen anders kan het systeem lui worden en afhankelijk van supplementen.
Mij klinkt het ergens wel logisch, maar die jonge spruiten moeten echt nog wat extra bij krijgen naast hun hooi deze winter...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:07

Een voer waarvan niet bekend is wat erin zit zou ik persoonlijk nooit voor kiezen.

Ik voer als vitaminebrok Victorious Secret 200 te krijgen bij Astrid van Pure Paardenvoeding. Maar is misschien wel duurder dan de vitalbix daar kijk ik eerlijk gezegd niet zo naar met maar 1 shet :-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:17

IngridM schreef:
Een voer waarvan niet bekend is wat erin zit zou ik persoonlijk nooit voor kiezen.

Ik voer als vitaminebrok Victorious Secret 200 te krijgen bij Astrid van Pure Paardenvoeding. Maar is misschien wel duurder dan de vitalbix daar kijk ik eerlijk gezegd niet zo naar met maar 1 shet :-)

Ik heb het al gegeven. Ik heb het niet meer gekocht omdat ik zag dat er magnesiumoxide in zat en ik liever de chelaat vorm geef omdat dit hier voor 1 paard belangrijkste mineraal is.
Misschien toch even vergelijken, de vitalbix met Astrid poeder....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:22

IngridM schreef:

Als het goed is, en er goeie ervaringen zijn, ik misschien wel...
Waarom healthy herbs esparcette niet ok vindt ben ik wel nieuwsgierig naar...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:48

Vitalbix bevat opnieuw ook weer veel ijzer...die valt dus ook weer af...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:50

Vind die healthy herbs lucerne ook niet goed? Is familie dus dat zou verklaren.

Ik dacht juist dat Vitalbix niet zo heel hoog in het ijzer zat, ben nu zelf ook zoekende voor moeilijke eters en ik denk dat ik de Marstall Force eens een keer ga bestellen. Ze eten eigenlijk alles wel maar kunnen echt niet overal tegen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:12

Hier doen mijn koudbloeden (dus ook gevoelig voor te veel suikers) het goed op de vitaminekorrel van jepaardgezondenfit.nl.

Dat vul ik wel nog aan. Met chevivit vitamine E omdat dat in brok slecht houdbaar is.
En 2 x per dag 20 ml lijnzaadolie omdat dat ook niet (voldoende) in brok zit.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:14

In de vitalbix zit toch geen extra toegevoegd ijzer? Dacht alleen het ijzer wat van nature in de grondstoffen zit.

In de VS200 zit in ieder geval zeker weten geen toegevoegd ijzer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:35

Gypsy schreef:
Hier doen mijn koudbloeden (dus ook gevoelig voor te veel suikers) het goed op de vitaminekorrel van jepaardgezondenfit.nl.

Dat vul ik wel nog aan. Met chevivit vitamine E omdat dat in brok slecht houdbaar is.
En 2 x per dag 20 ml lijnzaadolie omdat dat ook niet (voldoende) in brok zit.

Da's een waardevolle tip...ik gaf vroeger ook chevivit. Dat vit E achteruit kan gaan in voer klinkt idd logisch.
Dan lijkt de equifyt f4f weer handig omdat er geen extra vit E en Mg in zit....
Denk wel dat de vit E in your horse trace voldoende is...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-09-17 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt