Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kabayo schreef:Gaan we weer met de 'geen suikers hype '
Suikers is helemaal niet slecht voor paarden
Cambiar schreef:Deze zomer gaf ik mengeling van bietenpulp, esparcette, geextrudeerd lijnzaad die ik weekte om supplement magnesium te voeren.
Iedereen kreeg zelfde, naast hooi en gras.
Nu de winter eraan komt, wil ik terug wat met vitaminen en mineralen, liefst in natuurlijke vorm.
Vorige winter kregen ze metazoa met wat alpengrun muesli, in bietenpulp en esparcette gemengd.
Ik was nu aan het kijken op internet ivm esparcette om er goedkoper aan te raken en lees nu op de site van voergezond dat je beter geen esparcette geeft.
Ik zocht dan info op over voergezond die over het algemeen redelijk negatief was...
Ik weet het dus niet goed?
Kunnen jullie me aanraden wat ik best doe zodat ze naast hooi alle vitaminen en mineralen binnen krijgen (zitten drie jonge paarden tussen van 1 en 2 jaar).
Heel belangrijk is laag in suikers, voor allemaal! Zijn berbers, lusitano's en Andalusier. Absoluut weinig suikers! Dus geen commerciele fokmengeling zoals cavalor of pavo!
Metazoa werd afgeraden wegens te hoog ijzergehalte. Dus durf ik dit jaar niet.
Wat is wel een veilige vit/min bron? Eventueel iets met ook kruiden bij?
ogidni schreef:Cambiar schreef:Deze zomer gaf ik mengeling van bietenpulp, esparcette, geextrudeerd lijnzaad die ik weekte om supplement magnesium te voeren.
Iedereen kreeg zelfde, naast hooi en gras.
Nu de winter eraan komt, wil ik terug wat met vitaminen en mineralen, liefst in natuurlijke vorm.
Vorige winter kregen ze metazoa met wat alpengrun muesli, in bietenpulp en esparcette gemengd.
Ik was nu aan het kijken op internet ivm esparcette om er goedkoper aan te raken en lees nu op de site van voergezond dat je beter geen esparcette geeft.
Ik zocht dan info op over voergezond die over het algemeen redelijk negatief was...
Ik weet het dus niet goed?
Kunnen jullie me aanraden wat ik best doe zodat ze naast hooi alle vitaminen en mineralen binnen krijgen (zitten drie jonge paarden tussen van 1 en 2 jaar).
Heel belangrijk is laag in suikers, voor allemaal! Zijn berbers, lusitano's en Andalusier. Absoluut weinig suikers! Dus geen commerciele fokmengeling zoals cavalor of pavo!
Metazoa werd afgeraden wegens te hoog ijzergehalte. Dus durf ik dit jaar niet.
Wat is wel een veilige vit/min bron? Eventueel iets met ook kruiden bij?
Als je paarden het hier goed op deden, waarom dan veranderen? Ik heb mijn paard 1 keer op een goede senioren muesli van Marstall gezet maar na een paar maanden ging hij alleen maar achteruit. Heb hem meteen maar weer terug gezet op zijn oude muesli en daar doet hij het super op. Never change a winning team.
Mizora schreef:Healthy herbs weigert om een analyse of zelfs maar een ingredientenlijst van hun producten te geven, daarnaast zijn er best veel gevallen van slokdarmverstopping bekend en volgens hen is het altijd de schuld van het paard in plaats van dat ze het advies gaan geven om het geweekt te voeren.
Ik adviseer zelf 1 van de volgende producten:
- marstall Force (30g/100kg paard), Z+S = 5.2% (dus 1.6g zetmeel+suiker per 100kg paard)
- pavo vital complete (30g/100kg paard), Z+S = 11.0% (dus 3.3g zetmeel+suiker per 100kg paard)
- vitalbix daily complete (75g/100kg paard), Z+S = 5.8% (dus 4.4g zetmeel+suiker per 100kg paard)
Eventueel kan metazoa ook, 100g/100kg paard, Z+S = 4.8% (dus 4.8g zetmeel+suiker per 100kg paard)
Ik zou altijd mineralen bijvoeren omdat die nu eenmaal over het algemeen onvoldoende in de Nederlandse/west-europese bodem zitten (zeker koper, zink en selenium) en dus onvoldoende in het Nederlandse gras/ruwvoer.
Esparcette vult wel een stuk selenium aan (0.5mg/kg) maar geen koper of zink.
Cambiar schreef:KLC schreef:Kijk eens naar Hayster healthy herbs
Ik heb veel interesse, maar lees veel negatiefs, wat denk jij daarover?
Citaat:Ik voer de basis + brok van healthy herbs en ben er tevreden over. Je kan het ook weken, wat ik doe bij mijn ruin wegens slecht gebit.
Over slokdarmverstopping had ik ook gelezen maar mijn miniatuurpaarden hebben dat nog nooit gehad van dit voer.
Voorheen gaf ik Dodson & horrel ultimate balancer en hier ging mijn ruin zand en mest van eten. Marstall force heb ik ook gevoerd maar liet mijn merrie liggen.
IngridM schreef:Een voer waarvan niet bekend is wat erin zit zou ik persoonlijk nooit voor kiezen.
Ik voer als vitaminebrok Victorious Secret 200 te krijgen bij Astrid van Pure Paardenvoeding. Maar is misschien wel duurder dan de vitalbix daar kijk ik eerlijk gezegd niet zo naar met maar 1 shet
IngridM schreef:Een voer waarvan niet bekend is wat erin zit zou ik persoonlijk nooit voor kiezen.
Ik voer als vitaminebrok Victorious Secret 200 te krijgen bij Astrid van Pure Paardenvoeding. Maar is misschien wel duurder dan de vitalbix daar kijk ik eerlijk gezegd niet zo naar met maar 1 shet
Gypsy schreef:Hier doen mijn koudbloeden (dus ook gevoelig voor te veel suikers) het goed op de vitaminekorrel van jepaardgezondenfit.nl.
Dat vul ik wel nog aan. Met chevivit vitamine E omdat dat in brok slecht houdbaar is.
En 2 x per dag 20 ml lijnzaadolie omdat dat ook niet (voldoende) in brok zit.