Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Gebroken mais wordt voor 30% verteerd in de dunne darm, maismeel voor 50% en ontsloten mais (zoals marstall maisvlokken) voor 80%. Als het niet duidelijk op de zak staat is de mais niet ontsloten. Ontsluiten is namelijk duur en niet voor alle diersoorten nodig.
Daarnaast bestaat mais voor minimaal 70% uit zetmeel en mag een paard niet meer dan 1g/kg paard/maaltijd aan zetmeel binnen krijgen. Een standaard voerschep bevat afhankelijk van het product 0.8-1.2kg (soms nog meer of minder zelfs). Dus een halve schep kan alle zetmeel die een paard in 1 maaltijd kan verdragen bevatten.
Zetmeel die niet in de dunne darm verteerd wordt komt in de blinde darm terecht. Hier zorgt het voor een ernstige verstoring van de darmflora waardoor er gifstoffen ontstaan en de vertering van oa vezels veel slechter verloopt waardoor het paard naast kans op koliek en hoefbevangenheid ook nog eens uiteindelijk minder kcal uit zijn voer kan halen.
Dynte schreef:Ik moet wel toegeven dat ze na vorig jaar haar behandeling geen symptomen van maagzweer laat zien. Blijft fit, eet graag, staat blinkend in de vacht, geen koliek verschijnselen... ze is ook niet mager, alleen slank in haar flanken. Vermoed ook ergens dat, dat door haar felle mest productie komt. Als vears komt, bespreek ik de maagzweer wel even voor alle zekerheid. Maar is er iets tegen dat zoveel mesten? Of zou dat er niks mee te maken hebben
Eefjahh schreef:Als het paard last heeft van maagzweer is het inderdaad misschien slim om Pronutin bij te geven en iets fijners voor de maag te voeren zoals muesli of haver. Hete paarden hebben vaak last van maagzweren en die pijn zorgt daarop voor een heleboel stress bij bijvoorbeeld verzamelen etc.
Dynte schreef:Hoi hoi,
Ik heb een 9e jarige jazz kleindochter( Dynte). Ik heb haar nu 3jaar en ze krijgt al die tijd al pianissimo-brok van cavallor. Dit om haar stress niveau een beetje te laten zakken, waardoor ze fijn te rijden is.
1 jaar geleden heeft ze verschillende keren koliek gehad door een maagzweer( werd hiervoor behandeld, staat nu ook op krullen want door de maagzweer at ze stro wat ook resulteerde in koliek...) Sinds ze op houtkrullen staat is ze wat smal geworden in haar flanken. haar brok is opgehoogd naar 3x per dag 1 kilo pianissimo en krijgt smorgens en savonds wat mais bij haar brok. Hier deed ze het in eerste instantie goed op, flanken werden terug wat boller. MAAR nu ze de mais al een maand krijgt, valt me op dat de stand van haar flanken wisseld. De eendag staat ze mooi in het vlees en de andere dag scherp ( bloedonderzoek en mestonderzoek+ tandarts zijn geweest en is in orde). Ze blinkt goed en is fit en vrolijk. Het enige dat mij opvalt is dat ze extreem veel mest. Ze staat van 10 tot 18 u op de wei en smorgens als ik haar stal uitmest heeft ze over de nacht al vaak 7keer gemest, dan nog 1x op poetsplaats en 1x met rijden en dan nog op de wei. Laatst had ik haar door regenweer om13u binnen gezet en stond de pony waar ze altijd mee op wei staat nog in de wei( is niet mijn pony, dus mocht hem niet binnen zetten). Nu heeft ze zich die dag wat staan opnaaien omdat ze alleen binnen stond. Maar had ze ook ongv 20x gemest. Gevolg was dus dat ze weer heel scherp in de flanken stond die dag... weet er iemand tips wat ik hieraan kan doen? Ander voer durf ik niet aangezien ze snel heet wordt op andere brokken.
Ps: mest is geen diarree.