Paard staat slank in flanken!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dynte

Paard staat slank in flanken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 16:02

Hoi hoi,
Ik heb een 9e jarige jazz kleindochter( Dynte). Ik heb haar nu 3jaar en ze krijgt al die tijd al pianissimo-brok van cavallor. Dit om haar stress niveau een beetje te laten zakken, waardoor ze fijn te rijden is.
1 jaar geleden heeft ze verschillende keren koliek gehad door een maagzweer( werd hiervoor behandeld, staat nu ook op krullen want door de maagzweer at ze stro wat ook resulteerde in koliek...) Sinds ze op houtkrullen staat is ze wat smal geworden in haar flanken. haar brok is opgehoogd naar 3x per dag 1 kilo pianissimo en krijgt smorgens en savonds wat mais bij haar brok. Hier deed ze het in eerste instantie goed op, flanken werden terug wat boller. MAAR nu ze de mais al een maand krijgt, valt me op dat de stand van haar flanken wisseld. De eendag staat ze mooi in het vlees en de andere dag scherp ( bloedonderzoek en mestonderzoek+ tandarts zijn geweest en is in orde). Ze blinkt goed en is fit en vrolijk. Het enige dat mij opvalt is dat ze extreem veel mest. Ze staat van 10 tot 18 u op de wei en smorgens als ik haar stal uitmest heeft ze over de nacht al vaak 7keer gemest, dan nog 1x op poetsplaats en 1x met rijden en dan nog op de wei. Laatst had ik haar door regenweer om13u binnen gezet en stond de pony waar ze altijd mee op wei staat nog in de wei( is niet mijn pony, dus mocht hem niet binnen zetten). Nu heeft ze zich die dag wat staan opnaaien omdat ze alleen binnen stond. Maar had ze ook ongv 20x gemest. Gevolg was dus dat ze weer heel scherp in de flanken stond die dag... weet er iemand tips wat ik hieraan kan doen? Ander voer durf ik niet aangezien ze snel heet wordt op andere brokken.

Ps: mest is geen diarree.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:04

Getest op zand? Krijgt ze nog een maagbeschermer anders zou ik daar weer mee beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:07

Volle darmen en dus flanken krijg je het liefst van genoeg ruwvoer, brok gooit de darmen makkelijk van slag en een maagpatient maak je er ook niet blij mee. Mais is geen geschikt paardenvoer en voor een maagpatient al helemaal niet.

Azmay

Re: Paard staat slank in flanken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:08

Hoeveel hooi krijgt ze?

Dynte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 16:19

Nee krijgt geen maagbeschermers, achter 2 weken komt Da voor de griepspuit en ga hem dan eens vragen voor onderhoud maagbeschermer. En krijgt best veel hooi. Weet de kilos niet neem het van een 50 kilo pak af. Maar savonds krijgt ze hooi, smorgens met voeren is het hooi van de avond nog niet helemaal op. Krijgt dan opnieuw hooi en dan 2u later mag ze de wei op. Ma hooi in haar stal is nooit op. En ik weet mais is niet het beste, maar luzerne lust ze niet . En jep mest is getest op zand, dit was in orde.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:26

Misschien je ruwvoer laten testen om te kijken wat de voedingswaarde is?

Je kunt ook nog bietenpulp/speedibeet gaan geven, dat zet goed aan :-) En vooral nu de paarden energie steken in het aanmaken van wintervacht.

Dynte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 16:41

Waar kan dz voedingswaarden terug vinden of laten testen? En wat is speedibeet? Is dat ook zo iets dat 12u moet rusten?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:48

Speedibeet is de snellere versie van de 12u rusten variant :-) Volgens de verpakking is het met een kwartiertje klaar, maar ik laat het meestal langer staan (ongeveer een uurtje).

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:53

Als het paard last heeft van maagzweer is het inderdaad misschien slim om Pronutin bij te geven en iets fijners voor de maag te voeren zoals muesli of haver. Hete paarden hebben vaak last van maagzweren en die pijn zorgt daarop voor een heleboel stress bij bijvoorbeeld verzamelen etc.

Dynte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 17:04

Ik moet wel toegeven dat ze na vorig jaar haar behandeling geen symptomen van maagzweer laat zien. Blijft fit, eet graag, staat blinkend in de vacht, geen koliek verschijnselen... ze is ook niet mager, alleen slank in haar flanken. Vermoed ook ergens dat, dat door haar felle mest productie komt. Als vears komt, bespreek ik de maagzweer wel even voor alle zekerheid. Maar is er iets tegen dat zoveel mesten? Of zou dat er niks mee te maken hebben

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:56

Een paard op veel ruwvoer mest iedere 2 tot 3 uur. Aangezien ze van 18-10 op stal staat, komt 16 uur dus zo'n 6-8 hopen. Met de 6 hopen in stal, 1 op de poetsplaats en 1 tijdens het rijden zit je keurig op dat aantal. Dus op zich geen stress, maar dat het meer is dan ze eerder deed is wel opvallend.

Mais zou ik direct mee stoppen, dat is echt een darmbederver, zeker als niet ontsloten is. En dan kan het meer mesten ook direct verklaard zijn, want vezels die in een slecht werkende blinde darm terecht komen worden nauwelijks verteerd.

Ik heb hier eerder een stukje over geschreven:
Citaat:
Gebroken mais wordt voor 30% verteerd in de dunne darm, maismeel voor 50% en ontsloten mais (zoals marstall maisvlokken) voor 80%. Als het niet duidelijk op de zak staat is de mais niet ontsloten. Ontsluiten is namelijk duur en niet voor alle diersoorten nodig.
Daarnaast bestaat mais voor minimaal 70% uit zetmeel en mag een paard niet meer dan 1g/kg paard/maaltijd aan zetmeel binnen krijgen. Een standaard voerschep bevat afhankelijk van het product 0.8-1.2kg (soms nog meer of minder zelfs). Dus een halve schep kan alle zetmeel die een paard in 1 maaltijd kan verdragen bevatten.

Zetmeel die niet in de dunne darm verteerd wordt komt in de blinde darm terecht. Hier zorgt het voor een ernstige verstoring van de darmflora waardoor er gifstoffen ontstaan en de vertering van oa vezels veel slechter verloopt waardoor het paard naast kans op koliek en hoefbevangenheid ook nog eens uiteindelijk minder kcal uit zijn voer kan halen.

Gewone bietenpulp moet minimaal 4 uur weken en dan 1kg bietenpulp op 3.5-4L water (1 schep pulpbrok, 1.1-1.2kg, op 3 scheppen water, 4.5L, of 1 schep speedibeet, 800-850g, op 2 scheppen water, 3L). Met warm water is het sneller klaar.

Krijgt ze onbeperkt ruwvoer? Zo nee, dan zou ik daar eerst mee beginnen. Als de stalhouder dat niet wilt aanleveren kan je hartog compact gras of hartog grasmix gebruiken. Begin met 5kg per dag, bij voorkeur in een flexibele emmer of in de voerbak gevoerd. Als het altijd op is kan het verder opgehoogd worden.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:12

Drinkt ze wel voldoende? Vocht tekort kan ook een oorzaak zijn van ingetrokken flanken.

Dynte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 18:19

Heeft op de momenten op stal onbeperkt ruwvoer. Op weide eet ze gras, dan laat ze het hooi liggen. En heeft onbeperkt water, dus vermoed wel dat ze goed drinkt. Maar ga de speedibeet eens proberen! Hopen dat het helpt.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:19

Dynte schreef:
Ik moet wel toegeven dat ze na vorig jaar haar behandeling geen symptomen van maagzweer laat zien. Blijft fit, eet graag, staat blinkend in de vacht, geen koliek verschijnselen... ze is ook niet mager, alleen slank in haar flanken. Vermoed ook ergens dat, dat door haar felle mest productie komt. Als vears komt, bespreek ik de maagzweer wel even voor alle zekerheid. Maar is er iets tegen dat zoveel mesten? Of zou dat er niks mee te maken hebben

Maagzweren zijn een terugkomend iets en als je er pas iets aan doet als je echt symptomen merkt ben je eigenlijk al te laat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:44

Heeft ze het niet gewoon koud? Heb hier zo'n gevoelig dametje die met al die regen echt niet blij wordt ook al staat ze 's avonds op stal, die heeft echt een regendekentje nodig. Zou het gewoon proberen. Je merkt het direct de andere dag dat ze voller zijn en zich prettiger voelen.

Dynte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 18:59

Oke ga een regendeken opleggen! Hoop dat het helpt! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:02

Eefjahh schreef:
Als het paard last heeft van maagzweer is het inderdaad misschien slim om Pronutin bij te geven en iets fijners voor de maag te voeren zoals muesli of haver. Hete paarden hebben vaak last van maagzweren en die pijn zorgt daarop voor een heleboel stress bij bijvoorbeeld verzamelen etc.

Uit het maagzweertopic begrepen dat pronutrin niks doet. En als TS toch bietenpulp voert, krijgt paard zo al de pectine binnen die in pronutrin zit. Maagcompositium van de groene os schijnt wat te doen, maar als er echt medicijnen in moeten preventie of behandeling, dan is TS beter af met een bestelling bij abler.com

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 07:16

Dynte schreef:
Hoi hoi,
Ik heb een 9e jarige jazz kleindochter( Dynte). Ik heb haar nu 3jaar en ze krijgt al die tijd al pianissimo-brok van cavallor. Dit om haar stress niveau een beetje te laten zakken, waardoor ze fijn te rijden is.
1 jaar geleden heeft ze verschillende keren koliek gehad door een maagzweer( werd hiervoor behandeld, staat nu ook op krullen want door de maagzweer at ze stro wat ook resulteerde in koliek...) Sinds ze op houtkrullen staat is ze wat smal geworden in haar flanken. haar brok is opgehoogd naar 3x per dag 1 kilo pianissimo en krijgt smorgens en savonds wat mais bij haar brok. Hier deed ze het in eerste instantie goed op, flanken werden terug wat boller. MAAR nu ze de mais al een maand krijgt, valt me op dat de stand van haar flanken wisseld. De eendag staat ze mooi in het vlees en de andere dag scherp ( bloedonderzoek en mestonderzoek+ tandarts zijn geweest en is in orde). Ze blinkt goed en is fit en vrolijk. Het enige dat mij opvalt is dat ze extreem veel mest. Ze staat van 10 tot 18 u op de wei en smorgens als ik haar stal uitmest heeft ze over de nacht al vaak 7keer gemest, dan nog 1x op poetsplaats en 1x met rijden en dan nog op de wei. Laatst had ik haar door regenweer om13u binnen gezet en stond de pony waar ze altijd mee op wei staat nog in de wei( is niet mijn pony, dus mocht hem niet binnen zetten). Nu heeft ze zich die dag wat staan opnaaien omdat ze alleen binnen stond. Maar had ze ook ongv 20x gemest. Gevolg was dus dat ze weer heel scherp in de flanken stond die dag... weet er iemand tips wat ik hieraan kan doen? Ander voer durf ik niet aangezien ze snel heet wordt op andere brokken.

Ps: mest is geen diarree.

Omeprazole kuur, Stoppen met mais. Onbeperkt goed grof stengelig ruwvoer (bijvoorkeur hooi geen voordroog of kuil). Onze Jazz had ook een maagzweer toen we hem kochten, met bovenstaande recept prima opgelost.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:54

Zorgen dat het onbeperkt beschikking heeft tot ruwvoer.
Helemaal als ze op krullen staan en een maagzweer hebben gehad