Breuk in de hoef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Breuk in de hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:31

Mijn paard loopt stokkreupel, zie; [BEH] Hoefzweer, HELP!

In eerste instantie werd gedacht aan een hoefzweer/ kreupel door white line disease/ hoefbevangen, maar de smid is vanmorgen geweest en denkt nu ook aan een breuk wat mijn dierenarts ook al eens terloops genoemd heeft.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n breuk, en wat kan dan de prognose zijn? Is dat einde verhaal of is het behandelbaar?

Vanmiddag omstreeks 15 u worden we op de kliniek verwacht voor een foto, maar ik zou graag wat beter voorbereid zijn.

Barvrouwke

Re: Breuk in de hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:46

Ligt helemaal aan de breuk. Haarscheurtjes kunnen prima herstellen. Soms biedt een schroef/pin uitkomst, maar als de breuk zit waar de pezen zijn aangehecht is de prognose slecht.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:07

Ligt idd aan de breuk. Is het het hoefbeen of kroonbeen/kootbeen. In je andere topic vond ik op het eerste gezicht het kootbeen wat verdikt aan de buitenkant maar kan ook vertekening zijn door de foto? Wij hebben wel eens een 2 jarige kwpn-er gehad met een gebroken hoefbeen. Deze heeft toen een tijd met een ijzer met 5 lippen gelopen zodat de hoef opgesloten zat en niet kon bewegen. Dit is volledig genezen. Merrie is elite op de keuring geworden en heeft Z dressuur gelopen. Nooit geen pas meer kreupel gelopen. Ik moet wel zeggen dat ze minder kreupel liep als die van jou, hoefbeen was wel volledig gebroken. Als het in het kroonbeen/ kootbeen zit is je prognose zeer slecht ben ik bang. Paar jaar geleden ook een 4 jarige pony gehad met een cyste in het bot. Die liep wel op 3 benen. Is helaas ook ingeslapen. Zat op een ongunstige plek en er was al een breuk van het bot te zien. ( zat bij de knie achter) Sterkte vanmiddag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:40

Fijn te horen dat een breukje niet perse einde verhaal hoeft te betekenen. Het dikke is overigens pas sinds deze week, de eerste week was dat niet zo..

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 12:03

Mijn pony had 3 jaar geledeneen breuk in zijn hoefbeen. Heeft speciaal ijzer gekregen om te fixeren. En 6 maanden op stal gestaan. ( vreselijk ) is wel weer goed gekomen. Na 6 maanden gaan stappen en na 10 maanden er weer op geklommen. Nog dik 2 jaar kunnen rijden. Nu is hij met pensioen bij rusthuis jakari. Dit ivm omvallen met wandelen en artrose in de voorbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:21

Gelukkig geen breuk in de hoef!!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:25

Hebben ze iets anders kunnen vinden waardoor het paardje kreupel loopt?
Wel fijn dat het geen breuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:51

Toch een hoefzweer met inmiddels ook een aangetast en ontstoken hoefbeentje. Eigenlijk de beste diagnose dus!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:27

Aan gelukkig is dit goed te behandelen.
Ze hebben daar echt veel pijn van van zo'n hoefzweer. De mijne liep toen letterlijk op 3 benen.