Moeder en zoon van 2.5 maand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Moeder en zoon van 2.5 maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 10:23

Wist het niet anders te plaatsen dan hier omdat het uiteindelijk om het welzijn van dame en heer gaat.

Ik heb een mini merrie van 5.5 met een veulentje van 2.5 maand aan de voet (25-06).
Hartstikke leuk en alles ging eigenlijk heel goed.
Alleen de laatste 2 weken gaat het heel erg zijn tol eisen van mijn merrie.
*ze valt enorm af
*chagrijnig
*ontwijkt het veulen veel en is hem zichtbaar spuugzat, ze taalt er ook niet naar als ik haar even meeneem
*hij gebruikt haar lijf als polonaise en ze heeft veel last van buik krampen omdat hij letterlijk de hele dag eronder hangt.

Als hij weer eens aan komt begint ze ook altijd letterlijk te zuchten en te steunen.
Het veulentje daarentegen is rond en gezond, heel zelfstandig verder.
Eet ook al overal aan mee en is stierlijk vervelend.
Hij heeft dus nog nergens last van.

Maar de conditie van mijn merrie gaat erg achteruit ondanks bijvoeren en dergelijke.
Ze komt heel vaak de wei mee uit als ik aan kom om gewoon even te rusten en reageert dan ook nergens op.
Gisterenavond begon het veulen te drinken en ze reageerde vrij heftig op hem, en kreeg weer krampen.
Andere oorzaken zijn daarbij overigens uitgesloten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het klinkt heel dramatisch maar er word niets overdreven.
Het gaat nu namelijk echt best wel hard en ik weet even niks anders als bijvoeren.. en ze krijgt al zoveel.
Wil geen koliek voeren

tanjaatjuhh

Re: Moeder en zoon van 2.5 maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:27

Nu al zoveel afvallen is niet normaal. een veulen van net 2 maand trekt nog geen merrie leeg dat komt later. Deze merrie heeft duidelijk last/pijn van iets anders. Zoiets als bloedwormen , zand en maagzweren zou ik eerst eens naar kijken. Plus het gebit , misschien kan ze door haken op de kiezen wel moeilijk voer opnemen. Een veulen kan er 5 a 6 maanden bij moeten blijven die ga je er nu nog niet vanaf halen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 10:28

Ik vermeld duidelijk dat andere oorzaken uitgesloten zijn.
Over weghalen word niet eens gesproken

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:33

LukieBradley schreef:
Ik vermeld duidelijk dat andere oorzaken uitgesloten zijn.
Over weghalen word niet eens gesproken

Welke onderzoeken zijn er dan uitgevoerd door de dierenarts dat dit uitgesloten is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:33

Heeft ze echt kramp of trekt ze haar buik op? Mijn merrie trekt haar buik ook op tijdens het zogen, kan het veulen er beter bij (veulen duwt in de buik tot ze dat doet, dus het gaat vaak gepaard met een gil). Is op zich niets mis mee. Is het drinken klaar dan laat ze haar buikspieren gewoon los, mijn veulen is nu bijna 4 maanden en ik heb wel het idee dat ze het nu minder gaat optrekken en wegloopt als ze het zat is.

Wat betreft het vervelend doen, staan ze met andere pony's? Hier helpt dat enorm, mijn merrie is ook niet verzot op haar kind dus die wordt overdag gewoon bij mijn ruin in de 'kinderopvang' gedumpt en staat eigenlijk alleen bij moeders om te drinken en als er iets heel eng is. Spelen en stoeien doet ze dan met de bal die in de wei ligt en met mijn ruin. Nu staat ze in de volledige groep, dus gaat ze ook weleens buurten bij de pony's van stalgenootjes maar die vinden spelen niet leuk.

Vers gras is altijd de beste dikmaker voor merries met veulens aan de voet, neem aan dat je verder aanvult met merriebrok? Hoeveel geef je van wat? En zijn de tanden gecontroleerd, dat is soms nog weleens het probleem bij de mini's.
EDIT: ik zie andere oorzaken uitgesloten, kan je specificeren wat het allemaal niet is? Andere is zo breed.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:34

Maar een merrie kan toch gewoon geen krampen krijgen door een veulen die drinkt?

Is de DA reeds geweest?
Wat zegt die?
Zeker dat ze geen bv uierontsteking heeft?

Een merrie die haar 2,5 maand oude veulen wat links laat is nu niet abnormaal,ik heb hier ook zo een en die draaft de hele dag bij een pony rond,gaat enkel bij mams om te drinken.
Mams vindt het prima.

Maar dat ze nu zo afvalt,dan is er duidelijk toch meer aan de hand en voelt ze zich,los van het veulen,ergens niet goed door....

DA laten komen en doorzoeken tot de oorzaak gevonden is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:38

Dat kan zeker wel. :j

Onze merrie heeft dit ook gehad toen het veulen een half jaar oud was.
Liet het niet zo merken hoor, zo was ze van zichzelf gewoon niet.
Maar ze viel snel af en kreeg (kramp)koliekaanvallen.
Wij hebben het veulen toen afgespeend en toen knapte ze al snel op en verdwenen de koliekaanvallen.

Ik vind 2 maanden wel heel erg jong, maar het is kiezen tussen 2 kwaden en ik denk dat ik in dit geval het veulen wel af zou spenen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:45

Afspenen zou ik niet doen, veulen heeft de merrie voor meer nodig dan alleen de melk...Wel zou ik zorgen voor een maatje (voorkeur ander veulen met merrie combi). Vooral hengstveulentjes kunnen best wild spelen en de merries zijn daar lang niet altijd van gediend. Het is voor iedereen fijner als hij met een vriendje kan stoeien en spelen en dan bij mams lekker tot rust kan komen en die hem nog wat opvoed.

Ik zou zeker met de dierenarts overleggen of het een optie is het veulen bij te voeren (veulenmelk en later veulenbrok) zodat hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig heeft en merrie iets ontlast word. Maar ook ik sluit me aan bij degene die aangeven dat dit echt veel te vroeg is voor de merrie om zo in te leveren, ook mijn eerste gedachte is dat ze dan niet helemaal in orde is. Zou bloed en mestonderzoek ook zeker laten doen als je dat niet al gedaan hebt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:49

Staan er nog andere ponies? Zo'n actief veulen kan zich misschien beter vermaken en laat de merrie meer met rust.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:49

Onze tinker werd ook mager toen ze een veulen had, ook de eerste twee maanden al, wat we er ook instopten het hielp geen zier. Volgens ons ging alles rechtstreeks de uier in en veulen was echt hollands welvaart. Echt chagrijnig was ze niet, veulentje was ook een merrie en rustig, dus dat polonaise gedoe en gespring had ze geen last van, maar je kon wel zien dat ze niet echt happy meer was. Veulen was 1 juli geboren, we zijn nog met ze naar de keuring geweest en daar viel het ook gewoon op dat de moeder zo schraal was. We hebben dus wel na drie maanden het veulen erbij weggehaald, je moet dan keuzes maken en de merrie werd nog steeds magerder en het veulen dronk steeds meer.
We hebben haar ook nooit weer laten dekken, want dit gedoe willen we nooit meer.
Als we nu nog de foto's van de keuring zien schrikken we nog steeds, toen gebeurde het geleidelijk dus dan valt het nog niet eens zo op, maar je kon duidelijk alle ribben tellen en dat bij een tinker.
Veulen is trouwens wel een grote meid geworden, we hebben haar ook nog steeds, dus die heeft er niets aan overgehouden dat ze eerder dan gepland afgespeend is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 10:51

Alles uitgesloten nogmaals...... het gaat hier om mijn oogappeltje :')
Dus de dierenarts word gek van mij vrees ik ;)
Tanden zijn een paar weken geleden nog gedaan, wel wat onderhoud nodig maar geen schrikbarende dingen.

Ze heeft echt krampen , dit was ook een heel bekend iets in de dracht overigens.
Hij duwt haar inderdaad op en dan begint het vaak, soms erger en soms minder.
Normaal gezien een erg vrolijke en blije pony.
Ze staat overdag in het verse gras en krijg een kilo merrie brok bijgevoerd per dag.
Op advies van de dierenarts... ik dacht al snel dat teveel was.
Het veulen is overdag ook veel bezig met de rest waaronder mijn ruin van 1.70.
Etter en bak ook wel genoemd ;)
Ze zondert zich dan ook wel wat af zodat ze rust heeft.
En inderdaad, last van buik kunnen ze zeker wel krijgen door drinken :j normaal niet natuurlijk maar helaas ook bij paarden heb je uitzonderingen.
Hij is inderdaad erg jong alleen... anders wist ik het wel.
Al kopt Hij zijn moeder weg als ze brokken eet om ze zelf op te eten :')
Iets waar ik hem in corrigeer een hij zelf wat baby brokjes heeft

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 10:55

De kudde samenstelling is mijn 5 jarige paarden ruin, 2 andere shetten en een welsh van 5 maanden. Met de eerste en laatste vermaakt hij zich wel want mijn paard vooral is zelf ook zo'n haaibaai.
Alleen zijn korte pootjes kunnen het vaak niet bijhouden :')

Vandaag of morgen komt de dierenarts weer, ook voor enten.
Misschien kan ik inderdaad wel wat dingen voorleggen.
Ben in ieder geval blij dat er toch soortgelijke situaties bestaan.
Dekken ga ik haar ook zeer zeker niet meer doen.
Om problemen in de toekomst te voorkomen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:57

Dan zou ik het wel weten.(deeltijds) afspenen. Het zou erg zijn als de merrie er onderdoor gaat.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 11:00

Afbeelding

Het is ook niet dat hij mager is :')

Deeltijd dacht ik al aan. Al is het maar een uurtje of 2. Op een melkerij doen ze dat ook Dacht ik aan

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:01

Ik zou dan overleggen of het ok is om de merrie overdag apart te zetten. Gebeurt ook veel bij melkerijen bv dan staan ze in de nacht in de kudde en overdag apart. Alleen op deze leeftijd zal je dan verwacht ik wel het veulen moeten bijvoeren maar dat is prima te doen, sterk genoeg om gewoon uit een emmer te drinken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:07

Hier ook een veulen dat op 2.5 maand de moeder echt leegzoog terwijl ze gewoon ook veulenbrok at. Achteraf bekeken had ik eerder moeten ingrijpen. Ik heb haar uiteindelijk op 4.5 maand er af gehaald. (wel al eerder moeder apart gevoerd want de trut vrat ook nog haar eten op terwijl zij ook brokjes had. Maar ze moest dat van haar moeder hebben. :roll: ) Toen dat vrij goed ging heb ik ze deeltijds uit elkaar gehaald. Moeder stond aan de andere kant van de draad, ze kon alleen niet meer drinken. Een paar uur per dag liet ik ze bij elkaar maar moeder was haar echt ontzettend beu dus die kwam vaak zodra ik haar kwam halen om in haar weide te gaan al aan rennen. :(:)
Veulen had hier nul moeite mee trouwens, die gebruikte haar moeder echt alleen nog maar als melkbar. Verder had (en heeft) ze mijn op één na oudste pony uit gekozen (lang verhaal) als maatje dus die had ik er bij gegooid en uiteindelijk is de moeder naar een vriendin gegaan. Veulen kon toen weer in de kudde en inmidels zijn we 3.5 jaar later en ondanks dat ze vrije keuze heeft, blijft ze bij diezelfde pony lopen. Die heeft eigenlijk ook de opvoedingstaak op zich genomen toen ze veulen was, haar moeder liet haar altijd begaan. Ik zou zweren dat dat dier een soort burn out had ofzo want normaal is ze veel feller. En die pony die had helemaal niks met dat brutale gedrag van haar en ze heeft van hem geleerd waar ze stond en wat wel en niet oke was. :D En nog steeds als ze over de grens gaat (ze is nogal een drammer) krijgt ze een goed gemikte mep en dan zie je haar denken "oh ja.." en dan stopt ze weer een tijd. :')

Dus ook hier meegemaakt dat de moeder al heel vroeg gewoon "op" was ondanks 24/7 gras en bijgevoerd worden... DA (twee verschillende laten komen ) kon ook niks anders vinden dan dat haar mormel haar "leeg zoog".
En gezien het haar ook geen jota uit maakte dat ze niet meer bij haar moeder kon...

Veulen hier was trouwens ook flink aan de maat in verhouding tot de merrie en we vermoeden nu nog steeds dat ze al groter is/zal worden dan de moeder. Ze was ook al snel rond en stevig (echt "veulen" is ze maar een paar dagen geweest, het werd al snel een klein paardje kwa verhouding.) ..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:11

Heel eerlijk, ookal is alles "uitgesloten"
Ontwormen! Mijn merrie werd ook haar veule zat na ca 2-3 maanden en magerde best hard af!
Mest laten controleren en ze zat vol met wormen ookal had ik haar 3!!! Weken voortijd nog ontwormt voor 550 kilo terwijl ze een normale haflinger is van ca 450 kilo!

Ze is na de wormkuur 10 dagen later nog een keer ontwormt en daarna knapte ze langzaam weer op.
De dierenarts heeft ook bloed afgenomen waaaruit ook nog eens koper en zink tekort gekomen is en iets verhoogelde lever en nierwaardes.
Nu krijgt ze spul voor haar nieren en lever en nog altijd 1.5 kilo merriebrok en nu ziet ze er weer fatsoenlijk uit.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:13

hagelslag schreef:
Heel eerlijk, ookal is alles "uitgesloten"
Ontwormen! Mijn merrie werd ook haar veule zat na ca 2-3 maanden en magerde best hard af!
Mest laten controleren en ze zat vol met wormen ookal had ik haar 3!!! Weken voortijd nog ontwormt voor 550 kilo terwijl ze een normale haflinger is van ca 450 kilo!

Ze is na de wormkuur 10 dagen later nog een keer ontwormt en daarna knapte ze langzaam weer op.
De dierenarts heeft ook bloed afgenomen waaaruit ook nog eens koper en zink tekort gekomen is en iets verhoogelde lever en nierwaardes.
Nu krijgt ze spul voor haar nieren en lever en nog altijd 1.5 kilo merriebrok en nu ziet ze er weer fatsoenlijk uit.

Precies hierom begon ik er wel over. ook al denk je alles op orde te hebben.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:25

Óók ontwormen is recentelijk geregeld en op orde etc.
Dat zijn toch wel de eerste dingen die je op orde hebt :)
Ik snap jullie opmerkingen maar echt, ze is echt onder strikt toezicht en controle ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:30

Ik had ook alles onder controle, 2 weken voor de geboorte ontwormt, 2 weken erna. Toen boris ca 2 maand was nog een keer ontwormt. Steeds een ander werkend bestanddeel.
En verdorie 3 weken na de 2maanden oud wormkuur zat ze bomvol!!! 3 weken nadat ik had ontwormt!!!
Maar ik zou zeggen succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:47

Je kunt nooit alles uitsluiten. Je kunt wel heel goed onderzoeken en niets ontdekken. Maar da's wat anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:50

Dan kan je dus ook niet uitsluiten dat dit veulen gewoon zijn moeder leeg zuigt. :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:50

Zucht, ze is vorige week nog ontwormt.
Ik ben niet van gisteren hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:52

Ayasha schreef:
Dan kan je dus ook niet uitsluiten dat dit veulen gewoon zijn moeder leeg zuigt. :)

Inderdaad.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:20

Maar ik begrijp uit je topic dat je een volledig bloedonderzoek hebt gedaan, een maagscopie, vet als brandstof ipv suiker hebt gegeven, onbeperkt ruwvoer, mestonderzoek laten doen, hartfilmpje, echo, medicijnen tegen maagzweren etc hebt gegeven en magnesium???

Eerlijk ik vermoed dat je nog niet alles hebt gedaan omdat dit ook veel stress voor de pony oplevert en veel geld kost.

Als je echt denkt dat ze teveel last heeft van kramp, wat het eten natuurlijk ook benadeeld, dan zou je eens kunnen kijken wat ze op regelmatig een kleine dosering colosan doet. Geheel natuurlijk en zeer goed bij krampkolieken