Drachtige merrie heeft bloedwormen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Drachtige merrie heeft bloedwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 20:15

Hallo Bokkers,

ik weet het niet zeker of ik deze topic hier goed heb geplaatst !

Afgelopen maandagmorgen had ik bij mijn 2 paarden ( tinkers) een mest onderzoek bij Worm&Co laten doen. Vanochtend kreeg ik via een mail van Worm&Co te lezen dat mijn drachtige merrie bloedwormen heeft. Merrie is 6 jaar oud en 7 weken drachtig.

Op advies van Worm&Co heb ik de keuze uit 3 wormkuren , die ik ook bij hun ga bestellen.
De wormkuren zijn : Bimectin pasta , Eraquell en Eraquell Tabs. Ik ga voor de Bimectin pasta , ik had op google gelezen dat ook goed is voor drachtige merries.

Ik ga ook in overleg met mijn eigen DA wat ik naast de wormkuur Bimectin pasta nog kan geven zodat mijn merrie snel van de bloedwormen af is.

Zijn er hier Bokkers bij die ook een drachtige merrie met bloedwormen hadden en wat hadden jullie aan wormkuur gegeven ?

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:20

Met 7 weken drachtig kun je gewoon elke wormkuur die je genoemd hebt, die zijn allemaal veilig. Naast een wormkuur kun je alleen via het bloed enten/spuiten. Maar dat zal de DA je ook vertellen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Drachtige merrie heeft bloedwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:28

Het is gewoon ivermectine, alle drie, dus geen probleem. Hoe heftig was de besmetting? Als het een bekoorlijke besmetting was zou ik over 4 weken weer ontwormen. Er worden dan nog geen eieren geproduceerd en dan vang je een hele lichting weg.

Het alternatief is 5 dagen panacur, in de vs wordt dat blijkbaar ook bij drachtige merries en veulens gedaan.
https://www.chronofhorse.com/forum/foru ... f-the-past

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:41

Waarom een wormkuur gebruiken die alleen de wormen dood, maar niet de larven die in de darmwand zitten??
Dat is imo dweilen met de kraan open.
Ik zou gaan voor de Equest.. of zelfs de Equest Pramox.. die pakken de ingekapselde larven mee.

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Drachtige merrie heeft bloedwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:04

Equest Pramox heeft een contraindicatie bij dracht, maar verder kun je gewoon alles nemen.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 21:32

Dank je wel Dames !

Mirzora , ja mijn merrie heeft een flinke bloedworm besmetting van 750 :o en alle andere wormen waren minder dan de 50 eitjes die ze hadden gevonden. Ik ga zeker in overleg met mijn DA en met Worm&Co dat ik mijn merrie weer moet ontwormen. En ik ga eens zeker kijken op de site over het alternatief ontwormen 5 dagen

Casarell , Bimetcin is voor maag/darmwormen , longwormen en horzelslarven . Dat adviseren ze mij aan bij W&C. Equest is zeker een goede wormkuur , kan altijd vragen of dat ook mag.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Drachtige merrie heeft bloedwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:37

Bimectin is gewoon een merknaam met werkzame stof ivermectine.
Ik zou volwassen paarden niet snel panacur geven, daar is enorm veel resistentie tegen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:42

Vergeet ook niet de stal, paddock en weide te 'behandelen' om zo verder besmetting tegen te gaan.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:45

Bimectin is ivermectine, equest is moxidectine. Moxidectine komt uit dezelfde groep als ivermectine, alleen dan doodt het ook de ingekapselde bloedwormen.

Bij ivermectine ligt het ERP, egg reapperance periode, tussen de 4 en 8 weken en bij moxidectine ligt het tussen de 5 en 13 weken. Hier zijn veel dierenartsen zich echter nog niet van bewust waardoor er tegenwoordig vaak te laat ontwormt wordt bij een flinke besmetting. Als je een wormvariant hebt die al na 5 weken na ontworming eieren legt en je rekent op 13 weken (moxidectine), dan kan er dus een volledige cyclus doorlopen worden voordat je weer ontwormt.

Dit artikel heeft het over 4 weken voor ivermectine en 6 weken voor moxidectine:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25458565

Dit artikel heeft het over 5 weken voor beiden:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/articles/27938707/

Deze artikelen kan je zo nodig als bewijs aandragen als de dierenarts je niet gelooft (ik heb ondertussen een flinke reputatie opgebouwd en krijg het zo mee bij mijn vaste dierenartsen, maar veel dierenarts doen moeilijk). Het klopt dus dat je dan nog een schoon mestonderzoek terugkrijgt, zo niet dan zit je met resistentie en is de enige oplossing de 5 dagen panacur.

De 5-daagse panacur behandeling heet panacur equine guard en is dus een officiele manier van behandelen.
https://www.hyperdrug.co.uk/Panacur-Equ ... fo/PAN225/

Het is een stuk goedkoper dan 5 tubes panacur aanschaffen en is van hetzelfde merk als de tubes (namelijk panacur, het officiële middel heet fenbendazol)

Dit staat er in de bijsluiter:
[url]bijsluiters.fagg-afmps.be/DownloadLeafletServlet?id=213153[/url]
Citaat:
4. INDICATIES
Voor de behandeling en controle van benzimidazole gevoelige L3 en L4 larven van kleine strongyliden
(Cyathostominae) ingekapseld in de mucosa met inbegrip van geïnhibeerde vroege L3 larven, bij
paarden en andere paardachtigen.
Eveneens effectief in de controle van volwassen en onvolwassen rondwormen met inbegrip van grote
strongyliden (Strongylus edentatus, Strongylus vulgaris) en migrerende larven van grote strongyliden
en benzimidazole gevoelige kleine strongyliden, Ascaris, Oxyuris en Strongylioides. Met een eidodend
effect op rondworm eieren.

5. CONTRA-INDICATIES
Geen.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:48

jansje73 schreef:
Dank je wel Dames !

Mirzora , ja mijn merrie heeft een flinke bloedworm besmetting van 750 :o en alle andere wormen waren minder dan de 50 eitjes die ze hadden gevonden. Ik ga zeker in overleg met mijn DA en met Worm&Co dat ik mijn merrie weer moet ontwormen. En ik ga eens zeker kijken op de site over het alternatief ontwormen 5 dagen

Casarell , Bimetcin is voor maag/darmwormen , longwormen en horzelslarven . Dat adviseren ze mij aan bij W&C. Equest is zeker een goede wormkuur , kan altijd vragen of dat ook mag.


Klopt.. Bimectin heeft als werkzame stof ivermectine.
Maar deze haalt dus niet de ingekapselde larven in de darmwand mee naar buiten.. wat Equest dus wel doet.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:49

Sizzle schreef:
Equest Pramox heeft een contraindicatie bij dracht, maar verder kun je gewoon alles nemen.


Dit staat niet op de bijsluiter vermeld..

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:56

Casarell schreef:
Sizzle schreef:
Equest Pramox heeft een contraindicatie bij dracht, maar verder kun je gewoon alles nemen.


Dit staat niet op de bijsluiter vermeld..

Dat is ook achterhaald. Vroeger was er niet voldoende onderzoek gedaan om veiligheid tijdens dracht te garanderen, maar nu wel een is ook equest pramox veilig bevonden voor drachtige merries.