CSNB (Nachtblindheid) bij Appaloosa's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

CSNB (Nachtblindheid) bij Appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 22:06

Avond!

Ik ben een artikel aan het schrijven over appaloosa's, ik kom voorbij aan het CSNB syndroom maar de berichten hierover zijn nogal tegenstrijdig, namelijk:

Deze website zegt dat het niet progressief is en alleen voor komt bij homozygote appaloosa's.

Endeze website doet het over komen alsof het over een gen gaat dat los staat van het appaloosa gen zelf maar het zich wel door dit gen kan manifesteren. Tevens staat er hier dat het wel progressief is.

Wat is het nou :? .

Thanks alvast!

Asciugamano

Re: CSNB (Nachtblindheid) bij Appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:22

Jouw tweede link gaat over nachtblindheid bij honden?

Mijn -homozygote- Appaloosamerrie is ook nachtblind.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:40

Nachtblindheid is idd gerelateerd aan het LP gen en homozygote appaloosa's (homozygoot voor LP) zijn in meerdere of mindere mate nachtblind. Nachtblindheid is inderdaad niet progressief (in tegenstelling tot maanblindheid).
Echter ook andere paarden kunnen nachtblind zijn, maar Homozygot LP staat er om bekend

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 10:21

Oeps, my bad, sorry jongens ik heb braaf de website erbij gepakt die mij altijd info heeft gegeven over kleurengenetica. Heb niet in de smiezen gehad dat het in dit geval over honden gaat, tis duidelijk, thanks!

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:08

Is je artikel al klaar? Ben wel benieuwd!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:43

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:57

Super interessant. Ik zie dat je verschillende termen gebruikt: zowel shabrackbont als snowcap. Wat is het verschil? Mijne staat in paspoort als shabrackbont maar twijfel of het dan niet officieel snowcap is ondat er geen vlekken in zitten.

Waar kan je dat gen laten testen voor de nachtblindheid. Als ik het goed begrijp uit je artikel is mijne sowieso homozygoot.

Ben eeen grote leek op dit gebied maar vind het wel erg interessant! Wat was voor jou reden om met die genen aan de slag?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 20:51

De ellende met appaloosa is dat het zich niet vasthoudt aan regeltjes, over het algemeen geeft een homozygoot LP en/of Patn1-gen meer wit. Maar het vermoeden is dat er meer dan alleen deze genen aan het werk zijn. Het appaloosa-gen is dan ook één van de lastigste genen, zo niet de meest lastige die op dit moment bekend is.

Een shabrakbonte appaloosa is een heterozygoot appaloosa paard zonder het LP1-gen.
Een snowcap is een homozygote appaloosa zonder het LP1-gen. Een snowcap is/wordt over het algemeen dus witter dan een shabrakbonte appaloosa.

Heterozygoot is een paard dat slechts 1 kopie van het gen heeft (Lp/lp) homozygoot is een paard dat 2 kopieën van het gen heeft (Lp/Lp).

Als het je erg interesseert raad ik je even aan de volgende artikelen te lezen:
In het artikel over heterozygoot en homozygoot kan je mee vinden over wat het precies doet en hoe het vererft.
Dan is dominantie ook van belang, het LP-gen is incompleet dominant, dit houdt in dat, indien een paard een drager is van het gen, het áltijd zichtbaar zal zijn (tenzij het een schimmel betreft natuurlijk) incompleet dominant houdt in dat het gen in heterozygote vorm een ander effect heeft als in homozygote vorm (het verschil tussen shabrakbront en snowcap).

Mocht je meer willen weten dan kan je ook op de links klikken in mijn onderschrift, genetica algemeen is goed om mee te beginnen als je echt niet weet hoe het allemaal werkt, hierin zijn ook de artikelen over dominantie en heterozygoot en homozygoot te vinden. Als je dat allemaal snapt is de kleurengenetica gelijk een stuk vanzelfsprekender. Maar het appaloosa-gen is zelfs voor kenners vaak toch een probleem om goed te begrijpen.

Genetica interesseert me al een tijdje maar tot mei dit jaar nooit echt wat mee gedaan totdat ik een paardengeneticaspel ging spelen, hier zochten ze nog iemand die de wiki kon vertalen vanuit het engels en aanvullen waar nog niks van bekend was, tegen de tijd dat ik er achter kwam dat ze niks met mijn teksten gingen doen was ik er al achter dat er in het Nederlands veel incorrecte informatie is en sowieso een groot gebrek aan informatie over kleurengenetica, dus ik heb het op infonu gezet zodat men er toch nog wat aan zou hebben en zo is het ontstaan :+ het is een work in progress, ik ga nog veel meer toevoegen in de toekomst maar op het moment staan de meest bekende genen wel online.

Wbt nachtblindheid, dat is bijvoorbeeld hier te testen maar ik ben er zeker van dat er ook andere bedrijven zijn die dat doen. Bij een bedrijf als deze kan je ook laten testen hoe het appaloosa-gen van jouw paard precies in elkaar steekt mocht dat niet al gedaan zijn. Al moet ik zeggen dat jouw paard er op het oog wel uit ziet als een shabrakbonte. Een erg mooi paard trouwens!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:51

Wat je zegt klopt dus niet:
Een shabrakbonte appaloosa is een heterozygoot appaloosa paard zonder het LP1-gen. Daar bedoel je (neem ik aan) zonder Patn1
Een snowcap is een homozygote appaloosa zonder het LP1-gen. Een snowcap is/wordt over het algemeen dus witter dan een shabrakbonte appaloosa. Ook hier bedoel je Patn1

Maar dit is niet correct. Een schabrakbonte kan best ook Patn1 dragen en een snowcap ook.
Mijn ene snowcap is kleurgetest LP/LP en Patn1/N en ik heb eerder een snowcap gehad die ook LP/LP en Pant1/N was. Zij heeft mij 2 dochters gegeven, waarvan 1 panterbonte (LP/lp en Patn1/N) en een minimaal schabrakbonte (LP/lp en Patn1/N) beide van effen kwpn hengsten.