Mager paard... Help :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 20:31

Kendra schreef:
Ik denk ook aan iets met de spijsvertering, maar dat hoeft niet per definitie een maagzweer te zijn.
Wij hebben een paard op stal met een darmontsteking.
Ook drinkt ie soms weinig, dan heeft hij last van de nieren.
Het is direct te zien, paard heeft pijn, wordt wat mager - hij lijkt dan wel een beetje op die van jou als ik eerlijk ben.

Oorzaak is gevonden door Erik Laarakker. Paard leeft op veel gras, veel hooi en 1 kg basisbrok/dag.
Al het andere prikkelt zijn maag of doet een extra aanslag op de nieren.
Hij doet het daar goed op.
Soms gaat het toch net weer mis, dan moet ie weer aan de medicatie...

Welke medicatie gaf je hem hier dan voor?

Uit bloedonderzoek is niets gevonden dat te weinig of teveel was.. alles was vrij normaal...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:30

@Mizora, lekker op dreef! Echt een goede post! TS daar staat echt veel bruikbare informatie in, en Mizora weet waar ze over praat.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:44

Natexia schreef:
Uit bloedonderzoek is niets gevonden dat te weinig of teveel was.. alles was vrij normaal...

Maagzweer vindt je niet terug in een bloedonderzoek en als je gaat wachten totdat de DA de mogelijkheid gaat opperen, dan kan je heel goed te laat zijn. Ga de lijst symptomen af, kijk of er genoeg passen en hak dan zelf de knoop door om te gaan behandelen. Jij kan nl wel via abler.com medicijnen bestellen. DA mag je dat niet adviseren ivm wetten en patenten. En wetende wat de kosten zijn van wat hij wel mag voorschrijven, is de kans aanwezig dat het of niet genoemd wordt, niet aan gedacht wordt of er een budget advies komt wat niet (genoeg) werkt. De inmiddels 4 basis oorzaken van inwendige problemen bij paarden die eigenaar beter zelf kan aanpakken : zand, tandjes, wormen en maagzweren. Paard dat mager of schraal is, slechte mest heeft, proppen maakt, etc. Met als uitgangspunt dat er in elk geval genoeg ruwvoer aangeboden wordt en er genoeg vit/min in gaan.

Natexia

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-05-16
Woonplaats: Kalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 22:12

tamary schreef:
Natexia schreef:
Uit bloedonderzoek is niets gevonden dat te weinig of teveel was.. alles was vrij normaal...

Maagzweer vindt je niet terug in een bloedonderzoek en als je gaat wachten totdat de DA de mogelijkheid gaat opperen, dan kan je heel goed te laat zijn. Ga de lijst symptomen af, kijk of er genoeg passen en hak dan zelf de knoop door om te gaan behandelen. Jij kan nl wel via abler.com medicijnen bestellen. DA mag je dat niet adviseren ivm wetten en patenten. En wetende wat de kosten zijn van wat hij wel mag voorschrijven, is de kans aanwezig dat het of niet genoemd wordt, niet aan gedacht wordt of er een budget advies komt wat niet (genoeg) werkt. De inmiddels 4 basis oorzaken van inwendige problemen bij paarden die eigenaar beter zelf kan aanpakken : zand, tandjes, wormen en maagzweren. Paard dat mager of schraal is, slechte mest heeft, proppen maakt, etc. Met als uitgangspunt dat er in elk geval genoeg ruwvoer aangeboden wordt en er genoeg vit/min in gaan.

Heb toch niet gesproken van slechte mest en proppen maken? ik ben in overleg met de dierenarts welke medicatie we hem gaan geven, tanden zijn pas gecontroleerd geweest en ontworming is laatst nog gebeurd. laatste x in bloed, voordien met pasta bij vorige eigenaar.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:30

Natexia schreef:
Kendra schreef:
Ik denk ook aan iets met de spijsvertering, maar dat hoeft niet per definitie een maagzweer te zijn.
Wij hebben een paard op stal met een darmontsteking.
Ook drinkt ie soms weinig, dan heeft hij last van de nieren.
Het is direct te zien, paard heeft pijn, wordt wat mager - hij lijkt dan wel een beetje op die van jou als ik eerlijk ben.

Oorzaak is gevonden door Erik Laarakker. Paard leeft op veel gras, veel hooi en 1 kg basisbrok/dag.
Al het andere prikkelt zijn maag of doet een extra aanslag op de nieren.
Hij doet het daar goed op.
Soms gaat het toch net weer mis, dan moet ie weer aan de medicatie...

Welke medicatie gaf je hem hier dan voor?

Uit bloedonderzoek is niets gevonden dat te weinig of teveel was.. alles was vrij normaal...


Verschillende drupjes en poeders van Phytonics en ook zelfgebrouwen door Laarakker.
Ik ga sowieso bij dit soort vage aanhoudende klachten naar een holist. Het helpt vaak en scheelt uiteindelijk ook geld...Bloedonderzoek komt vaak weinig uit is onze ervaring.

Anoniem

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:52

Je kan je paard ook Pavo 18+ gaan bijvoeren en VEEL. Dat is een vettere muesli waar hij echt wel dikker van gaat worden. Zo heb ik mijn paarden ook altijd dikker gekregen. Dierenarts zei dat jongere maar magere paarden het ook mogen eten. Dan kijken of hij met een maand aankomt. Gebruik hiervoor een meetlint die je om zijn buik doet op de plek van de singel zodat je kunt nagaan of hij echt dikker wordt. Zo niet, snel een dierenarts erbij halen. Je wilt namelijk niet dat hij nog meer afvalt.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:43

Heb niet alles doorgelezen maar herken je wanhoop want heb het ook meegemaakt bij mijn paard. En ze at ook nog bijna niets. Vond niets lekker (dacht ik).
En ja DA was erbij geweest, bloedonderzoek kwam niets uit, drie weken omeprazol kuur want dachten dus ook aan maagzweer paard kan slecht op trailer en onderzoek is erg intensief dus eerst zo geprobeerd, hielp ook niets alleen paard in de stress door die spuiten }:0 wormkuren obv mestonderzoek en ook nog een keer via inspuiting (obv kunnen uitsluiten van bloedworm), paardentandarts erbij (gediplomeerde dierenarts die ook paardentandarts is dus je kunt dan verwachten dat het goed is....) tot twee keer jawel... , osteopaat ....

Ik wist het dus ook niet meer -O-

Maarrrr.... osteopaat constateerde bij 2e behandeling (waren we 1e behandeling niet aan toegekomen) dat haar kaak vast zat. We hadden ons eerst gericht op rug / lendenen want daar leek het dus ook niet goed... en obv dat ze zo dun was werd gedacht aan interne problemen maar ... Ze schoof haar mond niet goed genoeg heen en weer. Terwijl ze dus al 2x was behandeld door paardentandarts....

Duszzz.... andere paardentandarts erbij en jawel hoor, kaak zat hartstikke vast doordat er een richel op haar ene helft van de kaak zat. Niet erg hoor maar hij zat er wel... Had andere paardentandarts dus nooit geconstateerd (of gevonden dat dat niet de oorzaak kon zijn???). Het was dus niet zozeer dat ze voer niet lustte maar ze kreeg het niet weg... echter nooit proppen of wat dan ook laten zien alleen heel langzaam en 'zeurdigerig' eten.

We zijn nu drie weken verder en ze eet als een dijkwerker plus wordt eindelijk echt vol.

Baal hier ook vreselijk van want heb echt alles over voor mijn paard en ben er echt verdrietig en boos van geweest. Arme beest.... heb er ook van alles bijgehaald en laten onderzoeken... maar blijkbaar kun je niet er niet van uitgaan dat elke DA / paardentandarts even goed en zorgvuldig is. En dan is het zoiets 'simpels'.

Overigens heb ik nooit zoveel krachtvoer bijgevoerd want de basis is en blijft ruwvoer maar dan moeten ze dat wel kunnen kauwen en verwerken. Paard staat nu op slobbertje van PAVO met Omega 3-6-9 mix van Subli (die slobber is meer om de mix weg te krijgen anders is het lastig voeren) en luzerne plus op de (nu wat schrale) wei en ze krijgen voordroog bijgevoerd. Ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien :D

Op wat ik zo heb gelezen denk ik wel bij jou aan een maagzweer maar goed... dat dachten ze bij die van mij dus ook op klinische beeld maar was dus gewoon helemaal niet waar.
Daarbij werd bij mij ook gezegd (paard is 3/4 volbloed) ach ze is nu eenmaal smal gebouwd, dat is haar type enz enz....
Hoop dat je eruit gaat komen en je straks ook zo'n mooi vol glimmend paard hebt.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Mager paard... Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:34

Gebroken mais kun je gewoon bij de fouragehandel vinden. Sorry hoor voor de late reactie, geen tijd gehad voor bokt.