Keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JeDe

Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 10:37

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor deze vraag, maar ik stel hem toch maar.
Ik kan een paard kopen en volgens de eigenaar is het paard in het verleden röntgenologisch goedgekeurd.
De eigenaar kan geen rapport laten zien. Kan ik het keuringsrapport opvragen als ik geen eigenaar ben? Is er een soort van database waar dit wordt opgeslagen?

Palmera

Re: Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:43

Wat is het verleden? Persoonlijk zou ik niet vertrouwen op een rapport van een paar jaar oud :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:44

De opdrachtgever kan het keuringsraport opvragen of aan de da aangeven dat die gegevens aan jullie verstrekt mogen worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:46

Je moet m toch overnieuw keuren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:48

Er kan ondertussen van alles veranderen in een lichaam, dus ik zou er sowieso voor kiezen om het paard nog eens helemaal binnenste buiten te laten keren voordat je tot koop overgaat. Liever een keer teveel, dan achteraf met de ellende (en spijt) zitten.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:49

De oude foto's naast nieuwe leggen kan soms wel fijn zijn.
Mogelijk is op oude foto's al iets te zien wat voor ts niet acceptabel is, dan scheelt het weer een keuring.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 10:51

janderegelaa schreef:
Je moet m toch overnieuw keuren.

Als het vorige rapport goed is hoeft het paard wat mij betreft niet opnieuw gekeurd te worden.
Vandaar mijn vraag...

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 10:54

cobiie schreef:
De opdrachtgever kan het keuringsraport opvragen of aan de da aangeven dat die gegevens aan jullie verstrekt mogen worden.

Bestaat er dan niet zoiets als een geheimhoudingsplicht zoals bij de huisarts?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:58

Moet op te vragen zijn hoor. Alleen hoe lang is het geleden en wat is allemaal 'gekeurd' plus wat waren de uitslagen en was het voor (zware) sport of recreatie? Dat zijn allemaal van die dingen die er wel toe doen.

Zou hem in ieder geval klinisch laten herkeuren, kun je altijd nog besluiten als daar wat uitkomt dat je dat op de foto wilt laten zetten.

Als de eigenaar het vertrouwt zal hij altijd toestaan in nog een keer keuren. Immers jij doet de kosten voor keuren, alleen bij afkeuren komt het voor de verkoper (moet je nog wel afspreken maar dat is wel 'normaal').

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:00

JeDe schreef:
cobiie schreef:

Dat lijkt me sterk. Een paard heeft geen recht op privacy en geen eigen wil. :)

Je mag ook zijn piemel wassen midden op het land langs de weg. Daar hoef je bij je vriend vast niet mee aan te komen :+

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:08

De opdrachtgever kan bij de desbetreffende DA het rapport opvragen. Al vraag ik mij af hoe lang het geleden is dat het paard is goed gekeurd. Als jij het desbetreffende paard nu zo koopt omdat hij in het verleden goed is gekeurd en hij gaat kreupel lopen na een x aantal tijd en het blijkt dat hij helemaal niet meer goed is kun je niets omdat jij hem niet op de foto wou zetten.

Keuring is maar een bepaald aantal maanden geldig.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:37

JeDe schreef:
cobiie schreef:

Het zou volgens mij niet moeten kunnen dat je het rapport kunt opvragen zonder dat de oorspronkelijke opdrachtgever hier akkoord voor gegeven heeft.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:02

Volgens mij is het zo dat de opdrachtgever de 'eigenaar' is van de foto's. Deze heeft ook de serie betaald...Zou dan wel vreemd zijn, dat iemand anders zo zomaar op kan vragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:10

JeDe schreef:
Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor deze vraag, maar ik stel hem toch maar.
Ik kan een paard kopen en volgens de eigenaar is het paard in het verleden röntgenologisch goedgekeurd.
De eigenaar kan geen rapport laten zien. Kan ik het keuringsrapport opvragen als ik geen eigenaar ben? Is er een soort van database waar dit wordt opgeslagen?

Welk verleden? En wat was de uitslag toen precies? In feite is een niet-recente keuring van een levend wezen nooit meer dan een momentopname van toen.Als het een duur paard is kun je beter nog eens laten keuren. Meestal zijn keuringen kosten koper,dus als het een heel goedkoop paard is wordt het meestal niet gedaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:10

Diegene die toendertijd de opdracht heeft gegeven en betaald is diegene die ze kan opvragen, verder niemand.

Kan handig zijn oude naast nieuwe foto's te leggen, echter oude foto's zeggen niets. (of ze moeten recent zijn en dan nog kan er in de tussen tijd iets zijn veranderd.)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:39

De eigenaar weet waarschijnlijk ook wel dat hij/zij alleen maar even de dierenarts die destijds gekeurd is hoeft te bellen voor het rapport.

Ik zou dit sowieso niet vertrouwen en zelf laten keuren door eigen dierenarts.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:42

Een keuring met foto's zijn 4 maanden geldig.