Magnesium voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gummybear123

Magnesium voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:32

Hallo bokkers!

Ik heb sinds een jaar een bijrijdpony, een C-pony. Toen was ze net beleerd, en het is een super brave pony met een enorm goed karakter. Nu is er 1 ding waar ik mee zit; als ik ga rijden kan ze soms uit paniek enorm blokkeren. Ze gaat dan stilstaan, op haar plek 'huppelen', ogen draaien naar achteren etc. Ik probeer dit dan op te lossen door rustig tegen haar te praten en een aai over de hals te geven, dan gaat dit over. Maar ook als ze op bijv. de trailer moet kan ze enorm 'schrikken'. In tegenstelling tot tijdens het rijden, staat ze in de trailer stil, vertrekt geen spier en staat te trillen en zweten.

Nu zei mijn instructeur tegen mij dat ik misschien magnesium kan bijvoeren, dit mag ik van de eigenaar doen. Maar zij hebben beide geen ervaring met magnesium en ik ook niet, dus misschien heeft iemand van jullie een advies of ik dit wel of niet zal doen :)

roekes

Re: Magnesium voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:37

Sinds ik de magnesium chelaat van paard natuurlijk voer aan mijn pony. (5gr per dag) heb ik een fijne meewerkende pony. Een week stoppen en ik zie gelijk verschil.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:41

Ik voer ook magnesium bij.. Maar ik merk géén verschil en ga dus ook weer afbouwen :+

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:42

roekes schreef:
Sinds ik de magnesium chelaat van paard natuurlijk voer aan mijn pony. (5gr per dag) heb ik een fijne meewerkende pony. Een week stoppen en ik zie gelijk verschil.

Heb je misschien een linkje van welke je voert?

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:47

Ik heb ook zo'n huppel van een stresskip, ik voer het, maar merk geen verschil. Nul. Ik stop er ook mee om het te voeren.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:50

Hier niet echt een stresskip, maar eerder een bommetje omdat hij zo'n werkwillig paard was. Dure magnesium gekocht, niks van gemerkt. Tot mijn grote frustratie :+

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:53

Hmm nu begin ik wel te twijfelen. Weten jullie misschien een andere oplossing?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:54

Is de pony al eens lichamelijk nagekeken? Zou ik doen, lijkt me geen normaal gedrag dit wat misschien voort komt uit pijn...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:54

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:56

Def schreef:
Is de pony al eens lichamelijk nagekeken? Zou ik doen, lijkt me geen normaal gedrag dit wat misschien voort komt uit pijn...

Vergeten te vermelden, maar ja ze is nagekeken door een dierenarts en die zei dat hij niets kon vinden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:56

Magnesium is dan ook géén kalmeringsmiddel voor gestresste of gespannen paarden. Paarden kunnen wel een magnesium tekort hebben, omdat ze onvoldoende magnesium via de voeding binnen krijgen en hun noodvoorraad moeten aanspreken. Dan kunnen er spierkrampen ontstaan.
Magnesium bijvoeren kan dus effect hebben op lichamelijke spanning van een paard, als het te weinig magnesium in de normale voeding krijgt. Heeft een paard geen tekort, zal zijn spanning ergens anders vandaan komen en helpt het geven van magnesium niet.

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:57

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:58

Leo schreef:
Magnesium is dan ook géén kalmeringsmiddel voor gestresste of gespannen paarden. Paarden kunnen wel een magnesium tekort hebben, omdat ze onvoldoende magnesium via de voeding binnen krijgen en hun noodvoorraad moeten aanspreken. Dan kunnen er spierkrampen ontstaan.
Magnesium bijvoeren kan dus effect hebben op lichamelijke spanning van een paard, als het te weinig magnesium in de normale voeding krijgt. Heeft een paard geen tekort, zal zijn spanning ergens anders vandaan komen en helpt het geven van magnesium niet.

Bedankt voor de uitleg! Weet je misschien hoe ik erachter kan komen of ze een magnesium tekort heeft? :o

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:04

Dat is weer lastig aan te tonen. Eigenlijk is het makkelijkst om het een periode uit te proberen om te zien of het effect heeft. Dat is niet schadelijk, een teveel plast een paard weer uit. :) het kan geen kwaad het eventueel met de DA te overleggen, bijvoorbeeld over de duur van het bijvoeren.
Maar verwacht dus geen 'kalmeringsmiddel', dat is eigenlijk wat ik er vooral mee wilde zeggen :) dan is het namelijk een erg duur potje.

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 21:08

Leo schreef:
Dat is weer lastig aan te tonen. Eigenlijk is het makkelijkst om het een periode uit te proberen om te zien of het effect heeft. Dat is niet schadelijk, een teveel plast een paard weer uit. :) het kan geen kwaad het eventueel met de DA te overleggen, bijvoorbeeld over de duur van het bijvoeren.
Maar verwacht dus geen 'kalmeringsmiddel', dat is eigenlijk wat ik er vooral mee wilde zeggen :) dan is het namelijk een erg duur potje.

Bedankt voor je uitleg, nu is het mij een stuk duidelijker! Ik denk dat ik het gewoon ga proberen als dit geen kwaad heeft!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:20

Mijne heeft 2 potjes magnesiumcitraat van de paardendrogist gekregen. Naast dat ze het absoluut niet wilde eten. Moest appelmoes door haar eten mengen hielp het niets.

Nu krijgt ze een handje gedroogde kamille bloemetjes iedere dag en zie wel verschil.
Ze oogt een stuk rustiger in houding en omgang.

Gummybear123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 21:23

tinker_sally schreef:
Mijne heeft 2 potjes magnesiumcitraat van de paardendrogist gekregen. Naast dat ze het absoluut niet wilde eten. Moest appelmoes door haar eten mengen hielp het niets.

Nu krijgt ze een handje gedroogde kamille bloemetjes iedere dag en zie wel verschil.
Ze oogt een stuk rustiger in houding en omgang.

Hoe voer je dit dan? En koop je dit online?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 00:47

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 01:19

Mijn paard krijgt, op dierenartsadvies, al jaren magnesium gevoerd. Ik geef hem magnesiumcitraat van Pharma horse. Heb ook de magnesiumcitraat van de paardendrogist en nog een merk geprobeerd maar dat vrat hij slecht en gaf ook geen resultaat. De spierspanning begon bij beide merken weer toe te nemen als ik op een ander merk dan Pharma horse over ging. Een paard kan dus zelfs heel wisselend reageren op verschillende soorten/merken magnesium.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 06:31

Ik heb geen linkje voor je maar ik bestel de chelaat via de site van paard natuurlijk. Gewoin via google te vinden. Er staat ook een duidelijke uitleg over de werking van de magnesiumchelaat. Www.paardnatuurlijk.nl

Dressage_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:09

Gummybear123 schreef:
Hallo bokkers!

Ik heb sinds een jaar een bijrijdpony, een C-pony. Toen was ze net beleerd, en het is een super brave pony met een enorm goed karakter. Nu is er 1 ding waar ik mee zit; als ik ga rijden kan ze soms uit paniek enorm blokkeren. Ze gaat dan stilstaan, op haar plek 'huppelen', ogen draaien naar achteren etc. Ik probeer dit dan op te lossen door rustig tegen haar te praten en een aai over de hals te geven, dan gaat dit over. Maar ook als ze op bijv. de trailer moet kan ze enorm 'schrikken'. In tegenstelling tot tijdens het rijden, staat ze in de trailer stil, vertrekt geen spier en staat te trillen en zweten.

Nu zei mijn instructeur tegen mij dat ik misschien magnesium kan bijvoeren, dit mag ik van de eigenaar doen. Maar zij hebben beide geen ervaring met magnesium en ik ook niet, dus misschien heeft iemand van jullie een advies of ik dit wel of niet zal doen :)

Dit klinkt niet echt alsof je dit kan oplossen met een poedertje of supplement, ik zou eens een osteopaat naar haar laten kijken voor je allemaal dure supplementen etc. gaat kopen. Die hoogstwaarschijnlijk geen enkel verschil gaan maken. Paarden draaien natuurlijk niet zomaar de ogen weg.

Je oplossing klinkt wel prima, zelf rustig blijven is het allerbeste. Als de "leider" in paniek raakt of boos wordt activeer je het "foute" gedrag alleen maar.