Ontzettende twijfel, wel of niet verkopen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Ontzettende twijfel, wel of niet verkopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:34

Hoi hoi!

Ik zit momenteel ontzettend te twijfelen. Ik heb een ontzettend leuke merrie. Hardstikke betrouwbaar, braaf, mooi, geweldig, oftewel voor mij is ze helemaal perfect. 1 minpuntje, ze heeft zomereczeem. Dit is onze 5e zomer samen en merk gewoon dat de eczeem steeds erger wordt per jaar. Dit jaar begon zo mooi. Wel iets schuren, maar weinig tot afgelopen weekend. Krijg gelukkig ontzettend veel hulp, smeren haar 3x daags in, krijgt 3x daags haar druppeltjes en proberen het zo zo dragelijk mogelijk voor haar te maken.
Nu mijn twijfel...
Ze is werkelijk mijn alles, mijn eerste paard en mijn grote trots. Het breekt mijn hart haar zo te zien schuren en zo'n jeuk te zien hebben. Normaal gesproken begon ze al te schuren rond maart/april zodra het warmer werd. Nu heb ik dus gezegd dag als het dit jaar nog erger wordt, ik een plekje voor haar zoek waar ze weinig tot geen last heeft, de kust dus. Het is natuurlijk voor haar beter, voor mij verschrikkelijk, maar ik denk liever aan haar dan dat ik aan mezelf denk. Maar het tegenstrijdige is dat we het nu voor het eerst hebben kunnen rekken tot afgelopen weekend...
Ik loop constant te twijfelen en te denken wat het beste is....

Wat vinden jullie hiervan??

Caily

Re: Ontzettende twijfel, wel of niet verkopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:37

Komt ze op het gras?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:38

Als je er echt alles aan gedaan hebt om het beter te maken is verkopen het eerlijkste, maar er zijn zo enorm veel dingen die je kan doen van verhuizen tot 50 verschillende soorten smeerseltjes, tig diëten en 20 soorten dekens dat ik in jouw geval misschien toch nog even door zou zoeken.

De vraag is ook maar net of verkopen voor haar gaat helpen trouwens, is ook nog een deel van de overweging.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:41

Caily schreef:
Komt ze op het gras?

Kaal stuk en krijgt onbeperkt hooi! Krijgt amper biks (suiker- en eiwitvrij), puur voor de biotine poeder en de druppeltjes. We smeren sinds dit weekend 3x daags en lijkt rustig te worden, maar helemaal weg ist nooit natuurlijk.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:44

Azmay schreef:
Als je er echt alles aan gedaan hebt om het beter te maken is verkopen het eerlijkste, maar er zijn zo enorm veel dingen die je kan doen van verhuizen tot 50 verschillende soorten smeerseltjes, tig diëten en 20 soorten dekens dat ik in jouw geval misschien toch nog even door zou zoeken.

De vraag is ook maar net of verkopen voor haar gaat helpen trouwens, is ook nog een deel van de overweging.

Tuurlijk zijn er nog veel meer smeerseltjes en hebben we al enorme vooruitgang geboekt, bijna 5 maanden kunnen rekken qua op de kop staan van de jeuk, maar omdat het ineens dit weekend begon.. we zijn nu begonnen met vaker smeren, 3x daags en de druppeltjes 3x daags te geven. Dit linkt weer verlichting te geven, maar helemaal weg is het niet..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:45

Vraag eens naar immuuntherapie, ik ken verschillende exczeempaarden waarbij dat erg goed geholpen heeft.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:48

Ik zit momenteel in Zwitserland, ver van de kust dus. We hebben hier verschillende eczemers staan en goede resultaten met een crème van zwavelpoeder gemengd met olijfolie. Op de huid aanbrengen, hier doen we sommige 2x en andere 1x per dag. We wassen ze elke 3-5 dagen.
Vorig jaar allemaal kapot geschuurd en geen manen meer, ze hebben nu allemaal minimaal 20cm.
Het is arbeidsintensief maar heeft wel positief resultaat; deze "behandeling" werd aangeraden door een professional en wordt ondersteund met bepaalde voeding (moet ik even nakijken als je het wilt weten).
Wellicht is dit nog het proberen waard? Garantie kan ik je niet geven maar als ik de paarden hier zie ben ik erg positief erover. Dekens hebben ze hier geprobeerd, eentje schuurde zich daarmee tot bloedend aan toe binnen een uur open en ook hij ziet er goed uit nu...

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:50

Waarschijnlijk een no-brainer, maar staat ze onder een goede exceemdekem? Ik mis dit in je verhaal.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 19:58

Ilsiie schreef:
Ik zit momenteel in Zwitserland, ver van de kust dus. We hebben hier verschillende eczemers staan en goede resultaten met een crème van zwavelpoeder gemengd met olijfolie. Op de huid aanbrengen, hier doen we sommige 2x en andere 1x per dag. We wassen ze elke 3-5 dagen.
Vorig jaar allemaal kapot geschuurd en geen manen meer, ze hebben nu allemaal minimaal 20cm.
Het is arbeidsintensief maar heeft wel positief resultaat; deze "behandeling" werd aangeraden door een professional en wordt ondersteund met bepaalde voeding (moet ik even nakijken als je het wilt weten).
Wellicht is dit nog het proberen waard? Garantie kan ik je niet geven maar als ik de paarden hier zie ben ik erg positief erover. Dekens hebben ze hier geprobeerd, eentje schuurde zich daarmee tot bloedend aan toe binnen een uur open en ook hij ziet er goed uit nu...

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust...

Ik ben heel erg geinteresseerd ik ga je een pb'tje sturen. Dank je!

maximuss schreef:
Vraag eens naar immuuntherapie, ik ken verschillende exczeempaarden waarbij dat erg goed geholpen heeft.

Ik ga me er eens in verdiepen, dank je.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:58

minifries schreef:
Caily schreef:
Komt ze op het gras?

Kaal stuk en krijgt onbeperkt hooi! Krijgt amper biks (suiker- en eiwitvrij), puur voor de biotine poeder en de druppeltjes. We smeren sinds dit weekend 3x daags en lijkt rustig te worden, maar helemaal weg ist nooit natuurlijk.

Je wilt natuurlijk oorzaken aanpakken. Als er absoluut niks is veranderd qua voer of kudde samenstelling, tijden dat ze binnen of buiten staat oid, zou je kunnen onderzoeken of het komt door het gras. Dat verandert rond deze tijd vh jaar van samenstelling ivm de naderende winter. Er zijn ook koudbloeden /Tinkers zonder eczeem die nu ineens beginnen te jeuken, door het gras....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:59

Gevolg van overgevoeligheid voor gras is dalende weerstand waardoor de eczeem een kans krijgt...

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:01

Mloui schreef:
Waarschijnlijk een no-brainer, maar staat ze onder een goede exceemdekem? Ik mis dit in je verhaal.

Ooh juist een goeie vraag aangezien ik dat er niet bikgezet heb haha.
Ze staat onder een snuggy hood incl. Hoody.
Dekens als qhp heb ik altikd achter de hand mocht de snuggy hood kapot gaan en ik die ff moet laten repareren, maar deze sloopt ze gewoon binnen no time.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 20:04

Komt ze op het gras?
[/quote

Je wilt natuurlijk oorzaken aanpakken. Als er absoluut niks is veranderd qua voer of kudde samenstelling, tijden dat ze binnen of buiten staat oid, zou je kunnen onderzoeken of het komt door het gras. Dat verandert rond deze tijd vh jaar van samenstelling ivm de naderende winter. Er zijn ook koudbloeden /Tinkers zonder eczeem die nu ineens beginnen te jeuken, door het gras....
[/quote][/quote]

Het land waarin ze staat, staat amper gras, staat ze de hele zomer al in. Overal is rekening mee gehouden :)
Maar jij kent haar wel, Luna heb ik het over haha.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:38

Ja ik ken haar wel. Juist omdat er weinig gras staat vind ik het logischer. Het gras wat er komt is kort en gestresst, dus zeer rijk/gevaarlijk. Dat ze er de hele zomer al staat zegt niks. Juist rond deze tijd vh jaar veranderd het gras van samenstelling. En ja op het oog blijft het nog even groen/geel dus dat zie je niet. De een wordt er hoefbevangen van, de ander wordt er jeukerig van. Niet begonnen aan een nieuwe partij hooi? Hoe laat gaat ze naar binnen/buiten? Omdat de dagen korter worden zal het dichterbij zonsopgang/-ondergang zijn, en dan zijn de knutjes het meest actief.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:42

Qua eczeem heb ik geen oplossing voor je, maar ik wilde wel even aangeven dat naar de kust verkopen echt geen verbetering hoeft te geven.
Ik woon 1 km van de zee, maar ook hier staan eczemers. Bedenk je dus dat het naar de kust verkopen niet zaligmakend is. Plus dat je dan zelf geen enkele invloed hebt op hoe ermee om wordt gegaan.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:55

Ik ga met Assie mee, ik woon ook aan de kust maar hier lopen ook eczemers.
Denk dat verhuizen naar de kust niet een oplossing van je probleem gaat zijn.

Misschien kun je nog eens nader je voer bekijken?
De samenstelling van het gras, of de organen van je paarden nog goed functioneren mbt het verteren van het voedsel.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:57

Maar de omgeving maakt wel degelijk verschil. Mijn paard had tussen de bossen veel meer last dan op de arme kleigrond nabij de polder. TS woont in een redelijk bossig gebied.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:59

Ik zou ook eerst de oorzaak zoeken van de vele jeuk. Want als ze ingepakt staat, is de oorzaak vd jeuk in principe weg. Die van mij heeft op zn benen en voorhoofd vaak nog wel last van bijv die zwarte vliegen, maar geschuurd wordt er weinig

Mijn paard is ook eczemer en vreselijk gevoelig op gras. Kort of lang gras, maakt niet uit. Het veroorzaakt hoe dan ook jeuk.
Zo lang hij met deken op t zand met hooi staat, gaat het helemaal goed. Dus als je dan toch aan verhuizen denkt, dan zou ik eerder aan een plek met paddock paradise denken.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 01-09-17 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:00

Hier bij de zee én kleigrond alsnog flink veel eczemers.
Misschien dat het voor een enkel paard werkt maar het is geen zekerheid.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:02

Of een paddock zonder Paradise maar met vriend(jes)....

De eczeem zal ook niet zomaar verdwijnen aan de kust oid, was hier ook niet zo, maar het verlicht absoluut. Mits het qua voeding en stalbeleid gunstig is natuurlijk...

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:20

Heb je haar al gewassen tegen mijt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:34

Ik vind het al heel wat dat je paard nu pas last krijgt. nog een maandje of 2 en de deken kan al weer af. Denk dat je weinig eigenaren zult treffen die zo serieus hun best doen op langere termijn om de eczeem onder controle te houden...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:42

Wat voor biks krijgt ze?
Feral Vitalbix is laag in suiker en zetmeel en heeft een super samenstelling van vitamine en mineralen.
hier in de omgeving zijn er heel veel eczeem paarden die het er heel goed op doen.

Ze heeft wel haar vit.&min. nodig :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:11

Die van mij schuurde ook.
Is die van jou op een latere leeftijd ermee begonnen?

Mijne doet het goed op brandnetel. Want dit helpt met het afvoeren van afvalstoffen. In het begin verergert de klacht wel even...

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 13:24

@ pelryo, ze doet dit al vanaf jongs af aan helaas. Brandnetel al geprobeerd, wil ze niet eten.

@ joyce B, vorig jaar was het al eerder begonnen en smeerde haar 3x daags in en nu doen we dat sinds deze week.

@women2, ze heeft geen mijt, alles al gecheckt, echte originele zomereczeem.

@ lotte, ze staat op een andere stal nu zo'n 3 maanden. In het stuk land waar ze staat is nagenoeg kaal, daar is enorm rekening mee gehouden, ze heeft alle manen nog omdat we er zo ontzettend veel aan doen om haar heel te houden en het haar zo fijn mogelijk te maken. Vorig jaar werd ze bv zonder dat ik het wist in een vol grasland gezet waar ze dus 1 dag lang in heeft gestaan, toej was het helemaal een drama. Zonder deken zou ke niet zeggen dat ze een eczemer is, manen tot halverwege bovenbenen, volle lange voorpluk en gewelsige staart, maar de jeuk is gewoon versxheikkelijk en gelukkig man en macht om haar te helpen, maar sinds afgelopen weekend laait het ineens heel hard op!

Ze staat nu godzijdank rustig na al dat gesmeer etc. Smeer haar in en spuit haar in, 3x daags nu weer en merk wel direct verschil. Zit me momenteel te verdiepen in immunotherapie en heb ontzettens fijne tips gekregen die ik zeker weten uit ga proberen.