Paard geeft bolle rug na opstappen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Paard geeft bolle rug na opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 11:45

Hoop dat het hier goed staat, anders verplaats het maar.

Korte intro. Ik ben een angstige ruiter met een ontzettend lieve Friese merrie van nu 8 jaar. Ik heb haar al vanaf haar 3e. Ze is altijd heel eerlijk geweest, als er wat aan de hand was liet ze dat duidelijk merken.

Het rijden gaat van hoge toppen tot diepe dalen. Mijn angst bleef iedere keer erg in de weg zitten. Uiteindelijk afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een andere instructrice die mij in mijn angst beter kan begeleiden. Heb hier heel veel plezier van.

Mijn paard is echt een schat. Heeft nog nooit iets heel erg stouts gedaan. Maar toch gebeurde er regelmatig kleine dingetjes die mijn angst weer groter maakten. Vaak kwam het omdat ik haar teveel vast hield, waardoor ze dan een hupsje gaf. Maar wat ook gebeurt is dat ik opstap en ze dan een bolle rug geeft en heel raar gaat lopen. Eerder reed ik even door en dan was het zo weer goed. Tot nieuwe instructrice kwam. Mijn zadel werd al regelmatig nagekeken, maar een andere zadelmaker deed toch wonderen. Ze zette nooit meer een bolle rug, rijden ging heerlijk. Tot vandaag, ze zette nu toch weer direct een bolle rug op. Ik ben direct weer afgestapt en ben even gaan longeren, kijken of dat hielp. Toen ze lekker ontspannen liep en haar spieren lekker los waren weer geprobeerd op te stappen, toch weer een bolle rug.

Uiteindelijk dus weer afgestapt en nog even gelongeerd en toen maar afgezadeld. Zodra ze op de poetsplaatst stond ging ze plassen. Kan het zijn dat ze nodig moest plassen en dat ze dit daarom deed? Is dit herkenbaar voor sommige? Ik ga morgen nog even weer proberen, kijken of ze het weer doet. Kan me gewoon niet voorstellen dat het weer het zadel is. Zadelmaker is een maand geleden nog geweest. Wat zou het anders kunnen zijn?

Horsa

Re: Paard geeft bolle rug na opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:00

Een bolle rug kan het gewicht beter dragen. Het klinkt mij juist als iets wenselijks in de zin van rond en diep.

Maakt ze ook geluid als ze dat doet?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 12:10

Nee zo een bolle rug bedoel ik niet. Ze maakt zich gewoon helemaal bol en strak. Ze voelt dan alsof ze elk moment kan ontploffen. Strakke nek, hoofd hoog, bolle rug, achterhand helemaal ingetrokken. Geluiden maakt ze er niet bij.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:14

Ik ken het wel, van paarden die net zadelmak waren (nog spannend), bij niet passend zadel en ik kan me voorstellen dat pijn (anders dan van zadel) ook zo'n reactie kan geven. Maar het plassen zou ook goed kunnen! Zeker als ze nog nooit een nare boksessie heeft gegeven zou ik toch weer gewoon opstappen de volgende keer. Misschien voor jouw vertrouwen even een rondje laten vasthouden.

Mocht ze het toch vaker doen zou ik toch aan het zadel denken, daar kan ook een hoop ellende van komen, ondanks dat je denkt goed bezig te zijn met zadelmakers enzo, nare verhalen genoeg!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:16

Is je zadel ooit wel weer nagekeken, dier is zo braaf dat ze pijn op deze manier aangeeft zonder te bokken dus zou het daar in zoeken als eerste.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:18

Aangezien het gedrag weggeweest is bij het veranderen van zadel, zou ik de zadelmaker laten komen om het zadel na te kijken, mogelijk drukt het nu weer ergens wat het paard niet lekker vindt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:19

Een zadel kan al drukken/irriteren door een ander sjabrak. Heb je daar al mee gewisseld?

Denk bijv aan sierkoordjes die onder de zadelkussens vallen of dikke en dunne sjabrakken?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 12:29

Hmmm dat zou ook wel is kunnen. Heb idd shabrak gewisseld. Ik heb er steeds dunne shabrakjes ondergehad en nu een pad. Maar hier had ik al 1 x eerder mee gereden, maar dat zou natuurlijk wel kunnen. Maar het plassen zou volgens jullie ook wel de oorzaak kunnen zijn. Bedankt allemaal. Hopelijk doet ze het morgen wel weer braaf. In ieder geval pak ik dan weer een gewoon shabrakje.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:31

Heb jij ook meer spanning om nu op te stappen doordat je al ziet dat ze bol staat? Wellicht geef je onbewust je eigen spanning door en veroorzaak je daardoor spanning bij je paard.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 12:31

bigone schreef:
Is je zadel ooit wel weer nagekeken, dier is zo braaf dat ze pijn op deze manier aangeeft zonder te bokken dus zou het daar in zoeken als eerste.

Heb mijn zadel al heel vaak laten nakijken. Maar vorige zadelmaker vulde mijn zadel iedere keer op, deze zadelmaker heeft hem helemaal opnieuw opgevuld. Dit is in april gebeurt en ze is in juli weer geweest voor controle.

@belle boef, nee ik gaf niet meer spanning. Ik merk het met opstappen niet, pas als ik zit merk ik het.
Laatst bijgewerkt door wreckh op 31-08-17 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:31

Fryso zadel?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 12:32

Nee, kieffer

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:34

Okee.

Je paard vertelt je luid en duidelijk dat het nu niet goed gaat wanneer zij gewicht op haar rug te dragen krijgt. Dat kan absoluut aan het zadel liggen. Als deze zadelmaker erbij blijft dat het zadel goed ligt, zou ik toch maar eens een second opinion bij een ander gaan vragen. Check ook even of de breedte tussen de kussens voor je paard voldoende is.

Als het toch niet aan het zadel ligt, dan moet je naar de dierenarts, röntgenfoto's van de rug maken.

Totdat het is opgelost, zou ik het rijden maar even vergeten. Paard is daar heel duidelijk in.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 12:37

Ja lijkt me een goed plan, mits het niet aan het plassen gelegen heeft. Daarom toch morgen nog even weer proberen en anders idd dit traject in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:23

Ik zou het ook even verder zoeken dan enkel de zadelmaker. Rugfoto's kan, je kunt ook eens naar een osteopaat of fysiotherapeut.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:31

Een dikker dekje kan wel degelijk de pasvorm verslechteren, en dat kan idd pas na een paar keer rijden aan het licht komen. Dus hop weer een dun katoentje eronder.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:40

Lijkt mij meer op singeldwang! Singel je vlak voor het opstappen aan? Of loop je eerst nog een rondje? Dat zou ik anders eerst eens proberen! Aansingelen en even rondje aan de hand wandelen dan pas op stappen!

Ken meerdere paarden die dit in lichte mate hebben bokken overigens nooit!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:48

Ik zou gewoon even wachten tot morgen en kijken hoe het gaat.
Als je paard 'over haar water ' is, zo heet dat als ze nodig moet plassen, kan je zeker deze reactie verwachten.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:05

wreckh schreef:
Hmmm dat zou ook wel is kunnen. Heb idd shabrak gewisseld. Ik heb er steeds dunne shabrakjes ondergehad en nu een pad. Maar hier had ik al 1 x eerder mee gereden, maar dat zou natuurlijk wel kunnen. Maar het plassen zou volgens jullie ook wel de oorzaak kunnen zijn. Bedankt allemaal. Hopelijk doet ze het morgen wel weer braaf. In ieder geval pak ik dan weer een gewoon shabrakje.

Bij mijn merrie merk ik die bolle rug tijdens hengstigheid en nu ze drachtig is in bepaalde fases van de dracht ook. Mijn da gaf aan dat het idd met dr blaas te maken heeft. Ik bedoel met bolle rug dan ook dat ze loopt als of ze steeds wil gaan staan plassen...bedoel jij dat ook?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:43

Mijn pony reageert zo als ik te snel heb aangesingeld. Rug bol, tegen het hek plakken en dreigen met bokken. Maar die noemen we niets voor niets prinses op de erwt :D. Ik moet dan echt afstijgen, singel losser maken, rondje stappen en weer aansingelen en dan kunnen we pas weer verder.

Het is wel duidelijk een teken dat ze ergens last van heeft. Als het morgen nog zo is, ga ik met Jolien mee, focus je niet alleen op het zadel maar ook op de rug. Een goede osteaopaat kan je vaak een stuk verder helpen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:56

Ik denk dat je veels te moeilijk denkt , zeker als de zadelmaker pas geweest is.

Waarschijnlijk een combinatie van wat te strak aansingelen en moeten plassen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:57

Ik zou eerst even morgen aankijken, zodat je zeker weet dat het niet aan het nodig moeten plassen en/of het dikke dekje ligt.
Als het dan weer zo is zou ik verder kijken, waarbij ik eerst het zadel zou laten nakijken :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:16

Ik denk ook dat het plassen van invloed kon zijn. Ons paard plaste niet onder het zadel en heeft zich ooit eens door een onderling proefje heen gehuppeld.. Eenmaal op stal zuchtte hij letterlijk van verlichting toen het zadel afging en ging hij onmiddellijk plassen. Hierna nooit meer dat rare gehuppel gehad.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:38

Een Kiefer die goed ligt op een fries? Mm.. daar gaan bij mij al alarmbellen af.

Super goed dat je naar je paard luistert in ieder geval, die geeft nu duidelijk iets aan. Nu is het nog de zoektocht naar wat precies. Heb je een barebackpad om te testen of ze het dan ook doet?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:22

Ik heb een paard gehad die dit ook deed, lang verhaal kort; hij lijkt een lichte vorm van kissing spines te hebben.

Ik zou dus zeker eens foto's laten maken van de rug om dat uit te sluiten. Het hoeft zeker niet het einde te zijn maar je zal misschien wel je zadel en training erop aan moeten passen.