Alvast bedankt voor het lezen!
Eerst wat over de pony:
13 jaar, merrie, kruising nrps x fries, zomereczeem. Op het moment staat ze zo'n 3 uur per dag op de wei en de rest van de tijd op zand met hooi en wanneer het weer het toelaat staat ze eigenlijk 24/7 buiten.
Sinds vorig jaar (2016) voorjaar heeft ze bulten op haar rug (onder het zadel). In eerste instantie even aangekeken, ze leek er namelijk geen last van te hebben, ik kon er op drukken en er in knijpen wat ik wilde maar geen abnormale reacties. Na een paar weken toch de dierenarts laten komen, de conclusie was een bacteriële infectie van het zweet, mede doordat ze natuurlijk 24/7 de eczeemdeken op heeft, hebben de bacteriën de kans gehad om te groeien. Ik kreeg het advies mee om te wassen met betadine shampoo en groene klei (leem?) te smeren en daarnaast niet te rijden. Dit heb ik dan ook braaf gedaan.

Rond dat moment zag het er zo uit.

Aan het eind van de zomer/begin herfst de dierenarts weer laten komen, dit keer kwam er een andere maar wel van dezelfde kliniek. Deze kwam met de conclusie dat het geen bacteriële infectie was maar eiwitbulten. Ik zelf vond het niet helemaal bij het 'ziekte'beeld passen van eiwitbulten maar oke, hij is de dierenarts dus hij zal het wel weten

In de winter was het eigenlijk prima op 1 bult na. Probleem opgelost dachten wij. Helaas dit voorjaar rond februari kwam het weer terug en nu erger dan eerst, aan beide kanten van de ruggengraat. Contact opgenomen en weer van het gras gehaald en kuur met medicijnen gedaan. Helaas dit keer minder resultaat dan het jaar ervoor.
Uiteindelijk besloten om naar een andere kliniek te gaan om het eens een keer goed te laten onderzoeken, we zijn daar ook echt op locatie geweest. Deze DA meldde dat het geen eiwitbulten waren maar drukplekken van het zadel.. Voor de zekerheid zijn er nog 3 biopten genomen en deze zijn onderzocht. Daarnaast is elke bult of oneffenheid onderhuids ingespoten met langwerkende ontstekingsremmers. Ook merkte hij op dat de rugspieren wel minder waren dan zou moeten. Een week later de uitslag van het onderzoek en het is wat hij verwachte namelijk ophopingen van witte bloedcellen. Natuurlijk geloof ik de dierenarts en kreeg het advies om sowieso niet te rijden maar ook om na 2 maanden weer contact op te nemen om te overleggen of er opnieuw behandeld moet worden. Op 1 augustus dus weer terug geweest en helaas weer opnieuw behandeld waardoor ik nu weer 2 maanden moest wachten. Natuurlijk niet gereden, wel het zadel laten aanpassen alvast. De meeste bulten zijn eigenlijk weg getrokken en er zijn alleen nog kale plekken over op 1 of 2 bulten na.
Net na de 1e behandeling zag het er zo uit

Helaas, kwam ik er eind vorige week achter dat ze op de rechterhelft toch weer nieuwe bulten ontwikkeld zijn maar hoe...?

Ik heb absoluut niet gereden, gebruik tijdens het longeren hooguit een dekje maar de singel zit ook niet op deze plek. Omdat we hiervoor al 2 verkeerde diagnoses hadden, beginnen we hier thuis weer te twijfelen maar vanwege het onderzoek zou het toch wel vrij zeker moeten zijn dat het drukplekken zijn van het zadel?

Ik hoop dat er bokkers zijn met ervaringen of adviezen want ik weet het even niet meer