Wie kan mij adviseren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Wie kan mij adviseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 14:23

Wie kan mij adviseren?

Ik heb een 14 jarige fjorden merrie die nogal snel flink wordt.
In de winter staat ze van 7 uur tot 16 uur buiten. Ze heeft op de wei onbeperkt hooi. Ze krijgt 2 keer per dag een ikea zak hooi. Ze krijgt geen krachtvoer. Ze gaat in de winter inplaats van 2 keer per week naar 4 keer per week gereden te worden. Ze staat ook de winter zonder deken. Zijn er ideeën? Welke voer adviseren jullie mij? het liefste ruwvoer.

Bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 30-08-17 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mara2000

Re: Wie kan mij adviseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:25

Wat is je vraag?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:26

Denk inderdaad dat meer beweging geven de enigste oplossing is.. hooi zou ik niet minderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:29

Geen hooi meer geven op de wei..2x per dag een zak hooi is voldoende. Daarnaast zorgen voor een goede vitamine/ mineralen korrel/ koek/ aanvulling.

*edit* zolang ze overdag in de wei staat kan ze daar grassprietjes eten en hoeft ze geen hooi te hebben. Als het gras te rijk is kun je ook een graasmasker overwegen.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:34

Elisa2 schreef:
Geen hooi meer geven op de wei..2x per dag een zak hooi is voldoende. Daarnaast zorgen voor een goede vitamine/ mineralen korrel/ koek/ aanvulling.

*edit* zolang ze overdag in de wei staat kan ze daar grassprietjes eten en hoeft ze geen hooi te hebben. Als het gras te rijk is kun je ook een graasmasker overwegen.

Nou kan me niet voorstellen dat er in de winter veel goed gras op de wei staat, en dan is 9 uur zonder hooi toch best lang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:40

Het hoeft ook geen goed gras te zijn, in de natuur is er in de winter ook weinig te knabbelen. Het gaat er om dat ze een beetje kunnen knabbelen en de maag niet langer dan twee uur leeg is. Dus drie grasprietjes voldoen dan ook en is gezonder voor een sober paard dan als hij zich vol eet.

S,morgens en s,avonds zou ik voor slowfeeders gaan.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 14:44

De winterweide heeft een grote hooiruif met een baal hooi erin en ze staat ook met anderen paarden dus het hooi weg laten is geen optie. Daarbij ondanks dat ze weides nu ook al zo kaal zijn en hooi op de wei bijgevoerd krijgt heeft ze echt honger. Dus wil niet weten hoe het zometeen in de winter gaat verlopen. In de winterwei staat geen gras trouwens, het is een en al blurrie. Eerder een paddock.

Slowfeeders heb ik in het verleden veel gebruikt maar die zijn net zo snel leeg als dat het hooi gewoon op de grond ligt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:02

Hoe klein waren de mazen van je slowfeeder? Want ik heb slowfeeders gezien met 6x6cm mazen en die gaan inderdaad net zo hard als het hooi gewoon los. Pas vanaf 3.5x3.5cm merk ik echt goede vertraging en bij te dikke paarden raad ik eigenlijk gewoon de 2x2cm maas aan.

Hoeveel kg hooi voer je nu? Ik kan geen inschatting maken hoeveel er in een ikea-tas gaat, het handigste is om een bagageweegschaal te gebruiken.

Daarnaast zou ik een vitaminekorrel bij gaan voeren. Marstall force (30g/100kg lichaamsgewicht) of pavo vitalcomplete (30g/100kg lichaamsgewicht) zijn de twee soorten waar je het minst van hoeft te geven. Door een mineralentekort kunnen allerlei problemen verergeren, waaronder zowel ondergewicht als overgewicht doordat de balans uit het lichaam gehaald wordt.

Verder is galoptraining, na rustig opbouwen, altijd goed.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 15:23

Ik had idd kleine mazen, deze had ik speciaal gekocht toen. Het is zeker niet zo'n groot ding van HH. Of ze trok hem kapot of ze vrat hem gewoon in een keer leeg. Geen idee hoe ze dat deed maar heb hem na 40 keer maken weg gegooid.

Hoeveel kilo weet ik eigenlijk niet.. ik sta op een manege en die doen 's ochtend (in de winter) een zak hooi in de stal en 's avonds geef ik ook nog eens een zak hooi. Op de wei staat zo'n grote ronde baal in een hooiruif. Ik heb ook geen bagage weegschaal. Dus wordt moeilijk..

Naar die vitamine korrel ga ik eens kijken, dankjewel! En de galop training ga ik ook zeker gebruiken. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:28

oud,stengelig hooi.
geen idee of ze koliek gevoelig is?maar ook het hooi mengen met 1/2 of 1/3 stro kan helpen.
er zit een stuk minder voedingswaarde is,en toch blijven ze knabbelen en vallen de darmen geen uren stil.
sommige paarden kunnen dit niet omdat ze bv koliekgevoelig zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:31

Een digitale bagageweegschaal koop je voor weinig bij de Action, of je haalt een veerunster bij de Welkoop/Boerenbond.

Wat je zou kunnen doen is zo grof en langstengelig mogelijk hooi voeren, met lage voedingswaarde. Je kunt ook een deel van het hooi vervangen door stro. Ik zou eea toch in een slowfeeder doen; er zijn slowfeeders met dubbel net en verschillende maaswijdtes. Je kunt dan lekker hooi in het binnenste vak doen en minder lekker in de buitenste vakken. Ze moeten dan echt priegelen om het lekkerdere hooi te pakken te krijgen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 20:18

Ze is niet koliek gevoelig gelukkig, stro eet ze ook in de stal als het hooi op is. Iedere dag wordt opgestrooid. Ik ga het me nog even overleggen over de slowfeeder.. ik heb een vitamine brok alvast besteld. :)