Kreupel paard met een dik been..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xKimpjeee

Kreupel paard met een dik been..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 20:39

Hoi allemaal,

Ik ben ten einde raad, mijn paard is sinds 2 weken kreupel aan het rechter achter been. De hoefsmid heeft het als eerste opgemerkt toen ze haar been wilde oppakken en ze haar knie niet wilde buigen. Toen liep ze lichtelijk kreupel maar viel het haast niet op. Het is daarna eigenlijk alleen maar erger geworden en we hebben de dierenarts erbij gehaald maar die kon niets specifieks vinden, ondanks een dikke kogel, dus heeft ze metacam voorgeschreven. Sindsdien is ze eigenlijk alleen nog maar meer kreupel gaan lopen en is nu heel het been dik.. Ik ben heel benieuwd of iemand deze verschijnselen kent en mij wat wijzer kan maken.

stefje

Re: Kreupel paard met een dik been..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:43

Heel het been dik? Dan zou ik als de wiedeweerga de dierenarts weer laten komen. Ik had binnen die 2 weken toch ook wel een echo willen hebben van het been, ofwel uitverdoven en zien waar het vandaan komt. Kortom nader onderzoek door de dierenarts. Vreemd dat ze op pijnstilling nog meer kreupel is gaan lopen... Ik zou me er niet prettig bij voelen zo.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:58

stefje schreef:
Heel het been dik? Dan zou ik als de wiedeweerga de dierenarts weer laten komen. Ik had binnen die 2 weken toch ook wel een echo willen hebben van het been, ofwel uitverdoven en zien waar het vandaan komt. Kortom nader onderzoek door de dierenarts. Vreemd dat ze op pijnstilling nog meer kreupel is gaan lopen... Ik zou me er niet prettig bij voelen zo.

Dit inderdaad.

Paard hoort met pijnstillers niet kreupel(er) te lopen. Zeker als het been dikker wordt snel de DA weer laten komen voor een uitgebreid onderzoek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:07

Mijn oog viel op 'heel het been dik'.

Bij bijvoorbeeld een peesblessure kan het beginnen met een dikke kogel en uiteindelijk loopt de hele pijp 'vol'.
Maar dik boven het spronggewricht - huuu.

Een van mijn Knollies heeft einschuss gehad: hele been voos/dik, veel pijn en de DA is 4 of 5 dagen dagelijks langsgekomen.

...en ik wil best op het vakmanschap van de smid vertrouwen: 'het buigen van de knie is lastig'. Vrraag de DA het hemd van het lijf mbt het kniegewricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:07

De dierenarts kan je wat wijzer maken. :)

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 21:54

Dank voor jullie reacties! De dierenarts heeft een week geleden gezegd om het even aan te kijken en over een week weer te bellen om te laten weten hoe het ging (nu dus). Het been is pas gisteren eigenlijk pas helemaal dik.. Ik ga morgen direct de da bellen. Weet iemand of ze ook aan huis een echo kunnen maken? Ik heb geen vervoer en mijn pony heeft een redelijk grote angst voor trailers

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:58

Ja er zijn dierenartsen die aan huis een echo kunnen maken. Ik zou er dus een bellen die zegt dat hij/zij dat kan. Anders ben je dubbel aan de kosten...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:02

Heeft je paard koorts?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:07

Heeft je paard nergens een klein wondje dat ontstoken kan zijn geraakt?

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 23:05

Cayenne schreef:
Heeft je paard nergens een klein wondje dat ontstoken kan zijn geraakt?

Ik heb daar eerlijk gezegd niet op gelet, ik zal morgen ochtend eens gaan kijken..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:12

Dát had de da moeten zien!!

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 23:13

StalNollie schreef:
Dát had de da moeten zien!!

Vind het ook gek dat daar niet naar is gekeken..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:16

....zou het om einschuss gaan: die wondjes kunnen echt heel klein zijn. (Van het soort waar je je normaliter geen zorgen over maakt.)
....mijn Knollie had dus krek einschuss toen ze boxrust had: zonder beweging/ met pijn zijn dieren (inclusief de mens) kwetsbaarder.

En een kreupel paard op de wagen zetten - ik vind het maar niets. Echo's, röntgenfoto - kan allemaal aan huis.

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 23:22

Janneke2 schreef:
....zou het om einschuss gaan: die wondjes kunnen echt heel klein zijn. (Van het soort waar je je normaliter geen zorgen over maakt.)
....mijn Knollie had dus krek einschuss toen ze boxrust had: zonder beweging/ met pijn zijn dieren (inclusief de mens) kwetsbaarder.

En een kreupel paard op de wagen zetten - ik vind het maar niets. Echo's, röntgenfoto - kan allemaal aan huis.

Ze heeft wel een kleine snee aan haar been zitten, zou het aan zoiets kleins al kunnen liggen joh? :(

Morgen maar eens overleggen over de telefoon.. Dit had toch eerder opgemerkt moeten worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:24

...tja, ik ben sinds die einschuss gewoon geworden alle wondjes die ik zie even te ontsmetten, dwz tea tree/ groene klei er op.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:30

Héél het been dik? Google even op Einschuss (is al ookal eerder geopperd). Als deze symptomen overeen komen, moet je met spoed handelen. En ja, dat kan helaas komen door een klein wondje.

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 23:47

Je zou toch denken dat een DA bij een gezwollen kogel eerst checked op wondjes.. niet dus.

Maarja, misschien ook mijn fout..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 23:52

Einschuss kan ontstaan uit een (bijna) onzichtbaar wondje - juist daaruit omdat zo'n wondje vaak niet bloedt en de bacteriën dus niet uitspoelen. Been is vaak warm en paard heeft verhoging.
Hoe dan ook zaak om dit eerst uit te zoeken. Als dat het niet is zou ik naar een paardenkliniek gaan; je kunt wel thuis een echo laten maken maar ik zou dan gaan voor een volledig kreupelheidsonderzoek.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:13

Een dierenarts die zijn werk gewoon doet zoals het hoort zal natuurlijk checken op wondjes. ik kan me niet voorstellen dat dat niet gebeurd is. Het kan ook zijn dat het wondje pas later is veroorzaakt. Maar voor nu natuurlijk heel alert zijn op einschuss.

Mijn merrie (30 jaar) had toevallig laatst een flink opgezet (onder)been. Oorzaak wondjes. Desinfecteren, beweging, naar buiten (net zoals anders) en na 2 dagen dunner en na 4 dagen netjes droog weer. Dat ben ik ook gewend dat het zo snel beter wordt. Hier lijkt mij toch iets anders/ernstigers aan de hand.

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 12:12

Goed nieuws (soort van) , het is een beginnende einschuss. Ze had gelukkig nog geen koorts dus dit was voor de da ook een indicatie dat het beginnend was. Ze krijgt nu antibiotica en vochtafdrijvers en als het goed is moet het been morgen al een heel stuk dunner zijn.

Dank jullie allemaal voor jullie reacties, zonder jullie suggesties had ik de da waarschijnlijk pas veel te laat laten komen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:14

Fijn...!
Beterschap voor je dier!

Bij mijn Knollie kwam het weer helemaal in orde terwijl het proces toen veel sneller ging.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 08:09

En? Gaat het nu goed? Ik weet niet hoe dik het been is geworden, maar misschien is het goed om te weten dat de kans bestaat (hoe dikker het been is geworden, hoe groter de kans) dat het betreffende been extra kwetsbaar is bij nieuwe wondjes in de toekomst.

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 13:05

EvelienKiss schreef:
En? Gaat het nu goed? Ik weet niet hoe dik het been is geworden, maar misschien is het goed om te weten dat de kans bestaat (hoe dikker het been is geworden, hoe groter de kans) dat het betreffende been extra kwetsbaar is bij nieuwe wondjes in de toekomst.

Het been blijft dik, de dierenarts heeft nu het advies gegeven om te blijven koelen en stappen en vochtafdrijvers te geven. Vanmorgen kwam ik bij dr en opeens stapte ze bijna goed! Ik kon wel janken van blijdschap..

En idd dat zei de dierenarts ook al! Ik ga nu voortaan extra controleren op wondjes etc..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:08

Fijn TS :) Staat ze nu nog op metacam?

Hier ook een paard met een dik been sinds woensdag, geen idee wat hij gedaan heeft in de nacht van dinsdag op woensdag maar zijn sprong is dik, liep ook zwaar kreupel en nu is de sprong bijna normaal, onderbeen nog dik. Die van mij staat nu ook op metacam en vochtafdrijvers, woensdag komt de DA scannen.

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 13:33

Somebitch schreef:
Fijn TS :) Staat ze nu nog op metacam?

Hier ook een paard met een dik been sinds woensdag, geen idee wat hij gedaan heeft in de nacht van dinsdag op woensdag maar zijn sprong is dik, liep ook zwaar kreupel en nu is de sprong bijna normaal, onderbeen nog dik. Die van mij staat nu ook op metacam en vochtafdrijvers, woensdag komt de DA scannen.

Jep, ze krijgt metacam! Dit geef ik nu tot en met dinsdag en dan komt de dierenarts weer even kijken. Ik heb er nu gelukkig wel weer vertrouwen in!