Hoefschoenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 10:13

Hoi allemaal,

Ik wil graag hoefschoenen kopen voor mijn pony omdat ze erg gevoelig is op kiezels. De problemen zijn in april begonnen na een bekapping (traditionele bekapper). Ze was toen ook na de bekappingen erg gevoelig (ruim een week). Inmiddels wordt ze natuurlijk bekapt en gaat het beter, nu was ze na de bekapping alleen op het harde gevoelig.

Omdat ze toch nog zoveel problemen heeft met haar hoeven, wil ik haar wat comfort aanbieden. Ook kan ik op deze manier met haar bezig blijven (wandelen etc), want er zijn hier eigenlijk alleen maar kiezelpaden..

De afmetingen van haar hoeven zijn 12,5 lengte en 12 breedte (rv) en 12 lengte en 11,5 breedte (lv).

Nu is mijn oog gevallen op de Scoot Boots en volgens de maattabel zou ik hiervan maat 3 kunnen nemen, maar ik lees overal dat ze erg groot vallen. Zou ik dan een maat kleiner moeten bestellen?

Verder zag ik ook de equine fusion schoen, maar ben ik bang dat hier zand niet goed weg kan? En hoe zit het met klittenband? Blijft dit lang goed? Want mijn ervaring met klittenband is dat doordat er vuil aan blijft plakken, het klittenband het ook niet meer goed doet..

Ik hoor graag jullie gedachten

AlphaDaemon

Re: Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:32

Hee, bij hoofwear heb je ook een passervice. Ik zou zeker hoefschoenen laten aanmeten, want het luistert allemaal erg nauw met op de juiste manier meten en dus de juiste schoen kiezen. Er zit soms ook weer verschil tussen een brede fit en een normale fit etc. Ik verhouding tot een set nieuwe schoenen moeten kopen ivm verkeerd gekozen valt een fitting heel erg mee qua prijs (ik dacht rond de 50 euro).

Wat betreft zand weg: het is niet zo erg als zand een beetje blijft hangen (stenen zijn een groter probleem). Schudt de schoenen na gebruik (of voor de volgende keer) even uit en klaar is klara. Het klittenband is inderdaad wel een dingetje maar als je ze af en toe afspoelt blijft het klittenband gewoon prima. Verder ben je niet van plan de schoenen 24/7 om te laten of er heftige dingen mee te doen als lang buitenrijden begrijp ik uit je verhaal? Dan valt het ook wel mee qua schade aan de schoen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 14:31

Ja klopt de passervice had ik gezien, maar ik wil me sowieso ook verdiepen in de schoenen en ik dacht hier waarschijnlijk ook wel wat ervaringsdeskundigen te vinden! Daar kan ik ook weer veel van leren en vervolgens mijn voorkeuren/keuzes op aanpassen.

Ik wil met de schoenen buitenrijden en wandelen. Wij zijn niet meer zo fanatiek omdat ze al 24 is, maar vaak toch nog wel ritten en wandelingen van ong 2 uur.

De scoot boots trokken mijn aandacht vanwege hun simpele uitvoering. Ik ben niet zo van veel poespas en zoek echt een schoen die makkelijk aan te doen is, nat mag worden, modderig mag worden en weinig tot geen onderhoud vereist.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:15

Scoot boots zelf geen ervaring mee, wel iemand die vond dat ze verschrikkelijk schoven op de baan met scootboots en ze daardoor niet meer wou.

Fusions ben ik zelf geen fan van omdat ze vroeger heel lastig sluiten waren met die aantrekbandjes. Klittenband heb ik nog niet vast gehad. Ik moet zeggen dat de klittenband van de cavallo's geen problemen geeft hoor. Fusions vind ik vaak ook heel lomp in grotere maten maar zijn wel heel leuk voor kleinere paarden/pony's en ter revalidatie. De zool is ook wel zachter dan andere schoenen.

Cavallo's vind ik ook heel erg makkelijk om aan en uit te doen, maar vind ik minder mooi :P

Ik ben fan van floating boots (maar misschien lastiger aantrekken?) en van de nieuwe 'evo boots', al heb ik die nog niet vast gehad spijtig genoeg! Aantrekken lijkt mij ook niet moeilijk bij deze...

Equischoen kan je schoenen 'huren' en testen en achteraf terugsturen of kopen als ze je bevallen!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:29

Ik ben ook fan van de nieuwe evo boots. Ik heb nu Easyboots back country maar ben er niet compleet happy mee. Sowieso omdat ze best wel heel erg lomp zijn en 1 draait elke keer wat. Dat komt (volgens mij) door de manier waarop je ze aan de achterkant vast maakt. Daar zit te weinig hoefbal / kootholte vorm in waardoor de schoen kan draaien. Ook staan ze aan de achterkant sowieso een beetje open bovenaan waardoor er soms stenen of takjes in gaan zitten die vervolgens gaan irriteren in de kootholte. De evo boots (en floating boots) hebben dat niet en zijn meer zoals de vorm van de voet.

Ik kan je ook afraden om schoenen te nemen met een ijzerenkabel. Die schijnt soms te knappen en dan valt je hele schoen los. Ik ga als volgende schoen de evo boots proberen.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:44

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 22:13

Bedankt allemaal voor jullie tips.

Dat testen/huren lijkt me wel iets!