Mijn 13 jarige merrie heeft een verstopte ader op haar bil. Ze heeft dat al sinds haar 2 jaar, ten gevolge van een hematoom. Ik heb haar zelf toen ze zes was een tijdje dressuurmatig aangereden, enkel de basis. Ze krijgt na een tijdje lopen een ophoping van bloed in haar bil, je ziet dan een vrij grote zwelling verschijnen. Regelmatig een stappauze zorgde ervoor dat ze er niet echt last van had. We hebben dat toen in de dierenkliniek laten onderzoeken, actie ondernemen was toen niet nodig.
Ze heeft een tijd stilgestaan, is wat ouder en wordt nu door mijn dochter van 12 gereden. Heel rustig, wat eenvoudig basiswerk. Stap en draf, af en toe een galopje erbij, maar zeker niet zwaar. We merken dat ze meer last heeft van de verstopte ader. De zwelling is groter dan vroeger en wanneer de zwelling echt dik staat galopeerd ze niet meer aan. Niet omdat ze niet wil, omdat ze niet kan, ze is een zeer rittige en gemakkelijke merrie. De verstopping lijkt erger dan vroeger, misschien is er meer littekenweefsel rond gegroeid met de leeftijd. Littekenweefsel dat zou kunnen komen van het open maken van het hematoom.
Zouden we, behalve voldoende stappauzes, daar iets aan kunnen doen? Een soort van zalf die het geheel wat soepeler kan maken? Heeft iemand hier wat ervaring mee?
Ik heb hier geen ervaring mee , kan me er wel iets bij voorstellen dat dit bijzonder lastig voor het paard is .. Wellicht is het een optie om bv een fysio of osteopaat oid eens te laten komen of die wat kan bereiken met massages? En zo het lidteken weefsel wat losser kan maken? ( is maar een gedachte spinsel hoor?)
Pumpkins
Geplaatst: 29-08-17 21:34
Uk zou hiervoor een DA of kliniek opbellen en de vraag aan hun voorleggen. Verstopte ader waar je redelijk makkelijk bij kan moet toch niet zo moeilijk zijn om te dotteren of iets dergelijks?