Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Faruba schreef:Paard van een vriendin ongeveer hetzelfde verhaal. Staat op concour op de trailer,ze komen net aan lopen om hem uit te laten en horen wat gerommel. Paard staat wat onrustig te zijn dus snel de klep open,op dat moment valt het paard al om en is dood. Idd.ook een gescheurde aorta. Paard was een jaar of 9. Eng hoor en pers.lijkt het me net of je het zo vaak hoort/leest tegenwoordig.
fransje23 schreef:Op mijn vorige stal lag er een jonge merrie, 3 jaar, op eens dood in haar box. Box amper opgehaald en het hooi was allemaal netjes op. Die is waarschijnlijk ook gewoon heel snel overleden.
Wat dit paard toevallig ook een Fries?
Mijn eigen paard is dood neergevallen terwijl ze boos deed naar een ander paard. Op slag dood en het gras zat nog in haar mond. Maar die was toen 24 jaar, niet meer piepjong.
Sterkte, ook voor je vriendin, komt hard aan zo een plotseling verlies.
Sizzle schreef:Een aneurisma kan ieder op het oog gezond mens of dier treffen helaas.
Gaat ze nog onderzoek laten doen naar wat het was?
Ik heb ook een keer een 3 jarige om zien gaan met een hartaanval, echter heeft deze het overleefd.
Pasha_2011 schreef:Oh jakkes wat naar!
Helaas bij een kennis idd ook eens gebeurd (aneurisma) en je leest het wel vaker. Vooral bij Friezen.
Bij een springpaard is het een paar jaar geleden ook in de ring gebeurd. Zo plots.
De kans is groot dat het om een geknapte aorta gaat. Dat gaat razendsnel...
Hoe dan ook heel erg triest voor jullie. De ervaring en het gemis al helemaal. Sterkte!
byjou1983 schreef:Faruba schreef:Paard van een vriendin ongeveer hetzelfde verhaal. Staat op concour op de trailer,ze komen net aan lopen om hem uit te laten en horen wat gerommel. Paard staat wat onrustig te zijn dus snel de klep open,op dat moment valt het paard al om en is dood. Idd.ook een gescheurde aorta. Paard was een jaar of 9. Eng hoor en pers.lijkt het me net of je het zo vaak hoort/leest tegenwoordig.
Ow wat erg. Zo eng om een paard zo om te zien vallen....
9 Jaar is toch ook veel te jong
Pasha_2011 schreef:Oh jakkes wat naar!
Helaas bij een kennis idd ook eens gebeurd (aneurisma) en je leest het wel vaker. Vooral bij Friezen.
Bij een springpaard is het een paar jaar geleden ook in de ring gebeurd. Zo plots.
De kans is groot dat het om een geknapte aorta gaat. Dat gaat razendsnel...
Hoe dan ook heel erg triest voor jullie. De ervaring en het gemis al helemaal. Sterkte!
FrNo schreef:Allereerst heel veel sterkte gewenst.
Maar een gescheurde aorta geloof ik niet. Dan bloedt het paard zo snel dood, dat hij niet daarna nog op kan staan.
Ik zou dan eerder aan iets aan de hersenen denken (herseninfarct of -beroerte) en daardoor uiteindelijk een hartstilstand.
FrNo schreef:Allereerst heel veel sterkte gewenst.
Maar een gescheurde aorta geloof ik niet. Dan bloedt het paard zo snel dood, dat hij niet daarna nog op kan staan.
Ik zou dan eerder aan iets aan de hersenen denken (herseninfarct of -beroerte) en daardoor uiteindelijk een hartstilstand.