Een calcium-vraagje....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Een calcium-vraagje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 17:55

Kan het zijn dat ondanks dat ca in bloed hoog genoeg is er toch te weinig calcium in de voeding zit?
Compenseert het lichaam dit door ca vrij te maken uit het botwerk?

Of is een tekort in de voeding meteen terug te zien in het bloed? En zal er niet direkt ca uit bot gehaald worden?

Mizora

Re: Een calcium-vraagje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:09

Nee, een tekort is niet direct terug te zien in het bloed, het geeft een richtlijn. Er zit een marge tussen hoge en lage waardes en wat voor het gemiddelde dier goed is, kan voor jouw dier eigenlijk al te laag zijn omdat zijn standaard-waarde hoger ligt. Het is voor een dier heel belangrijk om de bloedwaardes zo stabiel mogelijk te houden want een belangrijk deel van het vervoeren van voedingsstoffen in het lichaam gebeurt door passief transport en door actief transport waarbij de concentratie bepalend is voor hoe goed het gebeurt.

Een beetje compenseren door het uit het bot vrij te maken geeft niet, dat is heel normaal. Het probleem zit hem in het niet voldoende terugstoppen. Het eruit halen en erin terugstoppen is een proces dat de hele dag door gebeurt, dag in dag uit.

Waarom denk je dat de hoeveelheid calcium in de voeding onvoldoende is? Heeft je paard klachten?

En wat voer je dan, zowel de hoeveelheid en soort ruwvoer, als krachtvoer (hoeveelheid+merk+exacte soort) als supplementen (hoeveelheid+merk+exacte soort). Dan kan ik er naar kijken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 23:23

Nou de rede dat deze vraag opdoemt bij mij is omdat mijn paard al lang kampt met blaasgruis dit bestaat uit calciumcarbonaat en oxalaat.

Bij bloedondetzoeken is haar calcium altijd goed zelfs tegen de max grens maar haar magnesium is altijd in de min.
Fosfor is altijd in het midden.

Nu zit ik mij af te vragen waar dat ellendige blaasgruis vandaan kan komen.
Dokters weten het nml niet.
Magnesium neemt ze zeer slecht op het is in die 4 jaar dat ik haar heb nog nooit goedgeweest.

Wat nu als ze dus gewoonweg te weinig calcium binnen krijgt via voeding en daardoor teveel vrij maakt uit bot en het overtollige calcium dus als gruis overblijft in de blaas en daarmee de magnesium ook teveel verwijdert?

Ik heb eeb hooianalyse aangevraagt voor een partijtje hooi wat ik binnenkort ga voeren om een inzicht te krijgen van wat ze eigenlijk krijgt aan mineralen.

Ik voer er verder wiesen chips van Marstall bij en magnesium chelaat met vit.e want dit is ook altijd te laag.

Ik zat steeds te denken dat ze misschien teveel calcium binnen kreeg maar wat als het juist te weinig is in de voeding?

Dat ze dus een giga disbalans in de voeding heeft?
Ik pieker en puzzel me suf pfff

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 11:10

Nog vergeten erbij te zetten....
Ze krijgt vam de wiesen chips 2 handjes droog dat week ik tot een papje en ze krijgt nog 100gr per dag Equilin balance.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:48

@Funnyhorses, ik denk dat de Wiesen chips niet zoveel uitmaken qua problematiek. Twee handjes vol is niet zoveel en de Ca-P verhouding is 0,8% -0,3% dat is volgens mij niet zo verkeerd.

Het zou mooi zijn als je de hooianalyse weet. Hooi is toch wel een groot deel en vaak het grootste deel van het paardenrantsoen. Stel dat de verhouding Ca-P heel scheef is in het voordeel van Fosfor want dat schijnt steeds meer voor te komen in hooi ?

Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang het herstel duurt van het Calciumgehalte in een paard als het bijvoorbeeld heel lang een scheve verhouding Ca-P in het ruwvoer gegeten heeft? Dus meer Fosfor dan Calcium in het hooi.

Mizora, weet jij dat toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:52

Wat hierboven gezegd word kan heel goed. Wat voor hooi is het?

Het is inderdaad zo dat er steeds meer fosfor in gras (hooi) zit die andere mineralen verdringen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 12:05

Het hooi is gewoon standaard grashooi er lopen geen dieren op het word 1x per jaar gehooid als het lang is en in de bloei of bijna in de bloei staat.
Dit is het hooi van een hobbyboer.

Hooi wat ik eerder voerde kwam van de duitse Eiffel en van een lokale boer die elk jaar hooit welk gras dat is weet ik niet dat ga ik nog navragen.

Het hooi wat ik nu laat analyseren is van de hobbyboer daar heb ik 150 pakken van kunnen kopen.
Als dat op is moet ik weer hooi afnemen van de lokale boer ook dat laat ik dan analyseren.
Het hooi uit de duitse eiffel neem ik niet meer wat een zooi was dat zeg!!! Zat letterlijk vol zand en troep!

Dus ik ben nu erg benieuwd wat er uit de analyse gaat komen.
Het hooi van de hobbyboer en lokale boer komt uit het zuiden van limburg.